• دوشنبه / ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۵
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 1403051509845
  • خبرنگار : 71650

ورود جهاد به فناوری «خودروهای متصل»/ نصب بر روی ۲۰۰ خودرو «ریرا»

ورود جهاد به فناوری «خودروهای متصل»/ نصب بر روی ۲۰۰ خودرو «ریرا»

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف با اشاره به ورود این سازمان به حوزه توسعه فناوری خودروهای متصل، اعلام کرد که این فناوری در حال حاضر بر روی ۲۰۰ خودروی رونمایی شده «ریرا» نصب شده است و در مواقع بحران نظیر وقوع تصادقات که خطرات جانی برای سرنشینان دارد، قابلیت ارتباط گیری هوشمند خودرو با مراکز امدادی را فراهم می‌کند.

به گزارش ایسنا، محسن مردانی در نشستی خبری که به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد تاسیس سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف به منظور تبیین دستاوردهای شاخص یک سال گذشته این سازمان برگزار شد، با بیان اینکه جهاد دانشگاهی صنعتی شریف همزمان با سازمان جهاد دانشگاهی در ۱۶ مرداد ۵۹ تاسیس شد، درباره سیر فعالیت‌های چهل سال اخیر این سازمان اظهار کرد: در آن سالها به دلیل جنگ تحمیلی عمده فعالیت های ما در حوزه دفاعی نظیر سامانه‌های موشکی، پدافندی، رمز و بیسیم و موارد دیگر بود.

وی ادامه داد: در آن سال‌ها در ایجاد خط تولید موشک کاتیوشات نیز خدمات ارزنده‌ای انجام دادیم. بعد از جنگ ادامه فعالیت‌ها را بر روی حوزه‌های صنعتی مثل حوزه‌های خودرویی، نفت، آب و آبیاری، معدنی و برخی دیگر حوزه ها فعالیت کردیم. در حال حاصر نیز حدود ۳۰ درصد فعالیت هایمان را در حوزه دفاعی و بعد از آن صنعت حفظ کردیم. در دولت های مختلف با توجه به رویکردهایی که دولت‌ها با جهاد دانشگاهی داشتند ما نیز تغییر رویکرد داشتیم و یاد گرفتیم خودمان روی پای خود بایستیم. به هر حال ابتدای اسم ما "جهاد" و انتهای آن "صنعتی شریف" است و ما بین این دو نام فعالیت می‌کنیم؛ درواقع هم کار جهادی و هم کاری در سطح صنعتی شریف انجام می‌دهیم.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف، درباره اهم فعالیت های این سازمان طی سال گذشته، تصریح کرد: سال قبل به این نتیجه رسیدیم باید ماموریتی برای خود تعریف کنیم که جایگاه خود را در کشور تثبیت کنیم. به این نتیجه رسیدیم که یک برنامه ماموریت مبنی بر مدیریت زیست بوم نوآوری در فناوری های نوین راهبردی و آینده نگر تعریف کنیم که کل فعالیت های سازمان را ذیل این برنامه ماموریت پیش بریم. در همین راستا به حوزه توسعه فناوری ارتباطات خودروهای متصل ورود کردیم. این فناوری را از سال ۹۰ با سرمایه گذاری سازمان گسترش شروع کردیم.

مردانی ادامه داد: اقدامات این امر در آن سال شروع شد، خط پایلوت بین تهران و قزوین و رشت ایجاد شد و روی حدود ۲۰۰ خودرو نصب شد. با نصب این فناوری روی این ۲۰۰ خودرو این‌ خودروها با مرکز و با هم می‌توانستند ارتباط بگیرند. این امر توانست سال ۹۳ جایزه خوارزمی را کسب کند. بعد از آن با خودروسازها وارد مذاکره شدیم که این فناوری را در خورد اعمال کنیم. سال ۹۸ با ایران خودرو طرح موضوع کردیم. ایران خودرو یک پروژه کلان تعریف کردند و روی خودرو تارا این اپلیکیشن را ایجاد کردند. کار مقداری طول کشید و نهایتا سال ۹۹ با ما قرارداد امضا کردند و بعد از آن این فناوری را به خودرو ریرا تغییر دادند. در حال حاضر این فناوری بر روی بالای ۲۰۰ خودرو ریرا در کشور نصب شده است.

وی درباره کاربرد این فناوری تصریح کرد: از آنجا که این فناوری به ای سی یو خودرو وصل است و به سنسور خودرو دسترسی دارد، در مواقعی که تصادف رخ دهد و خودرو به هر دلیل متوقف شود یا واژگون شود؛ این سیستم به صورت اتوماتیک تصادف را تشخیص می‌دهد و با جی پی اس موقعیت خودرو را به امداد و نجات جاده‌ای منتقل می‌کند. هم کمربند و هم صندلی سنسور دارند و متوجه تعداد سرنشین‌ها می‌شوند. از این رو این فناوری می‌تواند مستقیم با سرنشین صحبت کند و روی سقف ماشین نیز بلندگو نصب شده است. سرنشین هم اگر زنده باشد می‌تواند با مراکز امدادی ارتباط بگیرید و مستقیم صحبت کند. اگر خرابی روی خودرو رخ داد، فرد را به امداد خودرو وصل می‌کند و از دیاگ خودرو آخرین اطلاعات خودرو به امداد خودرو منتقل می‌شود. همه اینها را آنلاین روی گوشی موبال کاربر نیز منتقل می‌شود.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف، توضیح داد: با نصب این فناوری، اگر تصادف رخ دهد و پلیس سر صحنه برسد متوجه می‌شود که ماشین‌ها قبل از تصادف چقدر سرعت داشتند، آیا در مسیر خود حرکت می‌کردند یا خیر، درواقع این فناوری مثل جعبه سیاه هواپیما عمل می‌کند و جعبه سیاه خودرو محسوب می‌شود. استاندارد این امر سال ۲۰۰۵ در دنیا آغاز شد و ما تقریبا همزمان با دنیا در جهاد دانشگاهی صنعتی شریف این کار را شروع کردیم‌. سال ۲۰۱۵ این امر نهایی شد و سال ۲۰۱۸ در کشورهای پیشرفته دنیا استفاده از این فناوری اجباری شد. الان تمام خودروهایی که در اتحادیه اروپا تولید می‌شوند  به این فناوری مجهز هستند و ما نیز در حال حاضر این فناوری روی ۲۰۰ خورو ریرا نصب شده است.

به گفته وی تفاوت قیمتی خودرو مذکور به دلیل نصب این فناوری  در حد چند ده میلیون تومان است که اگر به تولید عمده برسد رو به افت می‌رود، از طرفی جهاد دانشگاهی صنعتی شریف امکان نصب این فناوری را بر روی خودروهای شخصی افرادی که متقاضی نصب این مورد هستند نیز دارد البته به دلیل مسائل فنی خودرو، هر خودرویی قابلیت نصب این فناوری را ندارد چراکه خودرو باید قابلیت دسترسی به ای سی یو را داشته باشد. در حال حاضر خودرو ری‌را، تارا و دنا پلاس توربو قابلیت نصب این فناوری را دارند.

مردانی با اشاره به اینکه سخت افزار این فناوری با شرکت تام ایران خودرو و بخش نرم افزار آن با جهاد دانشگاهی صنعتی شریف تامین شده است، ادامه داد: موضوع بعدی این است که ایران خودرو پروژه بزرگی را برای یک خط تولید خودرو «ریرا» و برای اند اف لاین خط خودرو «ریرا» تعریف کرد. اتفاقاتی در این پروژه رخ داد که خیلی مهم بود. برای اندازه گیری زاویه و اندازه چرخ ها از لیزر استفاده می‌شود و این امر توسط تیمی در جهاد دانشگاهی صنعتی شریف جلو رفت. بعد ها این تیم تبدیل به شرکت شد، در کنار آن بحث های مکانیک و برق و نرم افزار هم انجام شد و الان در ایران خودرو این امر نصب شده و در حال بهره برداری است. برای تمام خودروهای ریرا این امر انجام می‌شود.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف، در بخش دیگر سخنان خود درباره فعالیت این سازمان پیرامون مسائل حوزه جمعیت کشور، توضیح داد: در حال کار بر روی این مساله هستیم که آیا امواج الکترومغناطیسی روی ناباروری اثر میگذارد یا خیر؟، با سازنان پدافند غیرعامل این موضوع را مطرح کردیم و از پدافند غیرعامل ماموریت گرفتیم. الان دبیرخانه این امر در سازمان ما مستقر شده است و در چند حوزه نقاط آسیب پذیر را شناسایی می‌کنیم که چطور می‌توانیم جلوی این موضوع را بگیریم. در حال حاضر در این حوزه نه استاندارد و نه رصدی وجود ندارد، مستندی در این زمینه نداریم و ما در حال کار بر روی این امر هستیم که از امسال شروع شده است.

وی از فعالیت دیگر این سازمان در حوزه ساخت دستگاه بازیافت اسید کلریدریک خبر داد و گفت: در فولادسازی مصرف اسید بالا است‌. این مجموعه‌ها ابتدا با اسیدی زنگ کالا را می‌شویند و از این رو در انتهای خط مصرف اسید زیادی وجود دارد. یکی از کارهایی که می‌تواند اتفاق افتد این است که این امر بازیافت شود. نقطه قوت این است که کارفرمای ما در این پروژه بخش خصوصی بود و برای کارخانه فولاد غرب آسیا سلفچگان این کار را انجام دادیم که در حال بهره برداری است. دنبال گسترش این کار هستیم و با فولاد مبارکه اصفهان وارد مذاکره شدیم.

مردانی با اشاره به لزوم توسعه زیست بوم نوآوری در سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف، تصریح کرد: در این زمینه باید توسعه فضا می‌دادیم و از این رو با معاونت علمی ریاست جمهوری وارد مذاکره شدیم و در حال حاضر در حال افزودن ۲۵۰۰ متر مربع به فضای فعلی خود هستیم. همه این فضا را به حوزه نوآوری کشور اختصاص می‌دهیم و یک مرکز نوآوری ایجاد کردیم تا همه شرکت های همکار را در مجموعه خود مستقر کنیم. تا الان حدود ۱۴ شرکت در مجموعه مستقر شدند و تا یک سال دیگر این فضای جدید را می‌توان بهره برداری کرد. البته این امر نیاز به تامین مالی حدودا ۳۰ میلیارد تومانی دارد.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف، درباره فعالیت این سازمان در موضوعات پیشران نیز تصریح کرد: معاونت علمی در حوزه پیشران تفاهم نامه ای با جهاد دانشگاهی دارد، ما نیز در جهاد دانشگاهی صنعتی شریف در نظر داریم در حوزه آب شیرین کن وارد شویم. دنبال تجمیع تقاضاها هستیم تا به صورت هدف گذاری شده این شرایط در زیست بوم فناوری اتفاق افتد. از سوی دیگر سال قبل بیش از ۵۰۰۰ خدمت تشخیصی به صنعت در حوزه‌های مختلف ارائه کردیم. یکی از مزیت های جهاد دانشگاهی صنعتی شریف برند آموزشی آن است. سال قبل سعی کردیم به سمت اشتغال محوری پیش رویم و دوره های را تعریف کردیم که فرد بتواند وارد بازار کار شود.

اواخر سال قبل بخش ارتباط با مشتری را هم ایجاد کردیم، به طوری که به همه فارع التحصیلان کلاسها زنگ میزنیم که مطلع شویم آیا مشغول به کار شده‌اند یا خیر. از سوی دیگر با مراکزی که جذب نیرو به تعداد بالا دارند نظیر می‌کنند مثل شرکا اسنپ یا ایرانسل ارتباط برقرار کردیم تا برایشان جذب نیرو کنیم.

طبق اعلام وی، دوره‌های آموزشی مذکور به نحوی طراحی می‌شوند که عملا شخص به شغل مرتب شور و با همین رویکرد در سال گذشته بالای ۳۰۰ هزار نفر ساعت کلاس آموزشی شغل محور توسط جهاد دلنشگاهی صنعتی شریف برگزار شده است.

مردانی در بخش دیگر سخنان خود توضیح داد که سال گذشته حدود ۴۰ رویداد ملی دانشجویی در حوزه فرهنگی توسط سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف برگزار شده است که از جمله آن می‌توان به رویداد ملی سوغات اربعین اشاره کرد.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف، افزود: سال قبل شعبه سازمان دانشجویان را در مجموعه خود برای ارتباط گیری با دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف ایجاد کردیم که تمام کانون‌های دانشگاه در آنجا نماینده دارند اما ما به صنعت به طور ویژه وصل هستیم و افراد را ترغیب می‌کنیم با ما همکاری کنند. از همان ابتدا نحوه نوشتن پروپوزال، مذاکره با کارفرما، مدیریت نقدینگی و شناخت بازار را آموزش می‌دهیم. این فعالیت‌ها در حالی است که فقط ۷ درصد بودجه ما از کمک های دولتی است و ۹۳ درصد را خودمان تامین می کنیم.

وی گفت: از دیگر فعالیت‌هایمان می‌توان به این امر اشاره کرد که ما ۴ موضوع در حوزه فناوری خودرویی، نفت و گاز و پتروشیمی، صنعت ریلی و سلول های بنیادین را انتخاب کردیم تا نگاشت فناوری آن‌ها را انجام دهیم تا سطح بلوغ کشور در این زمینه‌ها مشخص شود. علاوه بر آن نگاشت فناوران را نیز انجام می‌دهیم تا مشخص شود چه افرادی در این حوزه ها فعالیت می‌کنند. این کار را تازه شروع کردیم و شش ماه دیگر نتایج اولیه آن استخراج می‌شود.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگر این نشست خانم مهندس حافظی معاون پژوهش و فناوری سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف به ارایه توضیحاتی پرداخت و گفت: ما در مجموعه خود ۷ آزمایشگاه تخصصی داریم. آزمایشگاه سامانه‌های هوشمند الکترونیک ما اولین آزمایشگاه مورد تایید سازمان پدافند غیر عامل است. سال گذشته موفق شدیم مجوز اولین آزمایشگاه تعیین عیار انرژی رمز ارز ها را نیز کسب کنیم تا سطح انرژی هر ماینری که وارد کشور می‌شود را بررسی کنیم.

وی افزود:  تمام تجهیزات اپتیکی که از طریق گمرک وارد می‌شوند باید تست های استاندارد را پاس کنند. در این راستا هم آزمایشگاه اپتیک و هم آزمایشگاه سامانه الکترونیک هوشمند ما توانستند مجوز بگیرند وتست ها را انجام دهند. آزمایشگاه متالوژی ما نیز آزمایشگاه معتمد قوه قضائیه است. از سوی دیگر ما توانستیم اولین آزمایش خوردگی کشور را تاسیس کنیم که در آن تست های خوردگی را انجام می‌دهیم.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگر این نشست آقای مهندس مهدی زاده معاون پشتیبانی سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف به ارائه توضیحاتی پرداخت و اظهار کرد: در مجموعه ما در حال حاضر ۲۲ نفر سریاز امریه مشغول به کار هستند و با توجه به نیاز پروژه می‌توان این ظرفیت را افزایش داد. مزیت آن این است که فضای کسب و کار ایجاد می‌کنیم و درواقع جهاد فرصت خوبی را برای کسانی که تجربه کمی دارند و فارغ التحصیلان دانشگاه هستند ایجاد می‌کند. اولیت ما دانشجویان دانشگاه شریف و بعد از آن داشنگاه‌های برتر استان تهران هستند و تمرکز ما بر روی رشته‌های مهندسی است‌ فرصت دیگری که وجود دارد آن است که ما آماده همکاری با سرمایه گذاران در پروژه ها و در خصوص توسعه آزمایشگاه ها و خدمات هستیم. با توجه به فصایی که ایجاد کردیم و مدل همکاری که در جهاد دانشگاهی صنعتی شریف وجود دارد آمادگی انجتم فعالیت مشترک برای سرمایه گذاری در بحث توسعه آزمایشگاه و زیست بوم فناوری هستیم.

در بخش دیگر این نشست، فرهادی معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف در خصوص رویداد ملی سوغات اربعین توضیح داد: سال قبل در پنج قالب این رویداد برگزار شد که نهایتا ۴۰۰ اثر به دست ما رسید و اختتامیه را برگزار کردیم. اثرات را داوری و انتخاب کردیم. امسال رویکرد ما با توجه به مشکلات و مسائلی که دست اندرکاران این رویداد نظیر موکب داران، زائران، راهداران و .... دارند، تغییر کرد. محور جدید را با عنوان ایده های علمی و فناورانه در اربعین تعریف کردیم  که علاقمندان مسائل و مشکلاتی که در این راه می‌بینند با ما مطرح کنند. نهایتا برترین ها را انتخاب می‌کنیم و ایده های خوب را به صنعت ارتبط می دهیم. این رویداد در حال حاضر شروع شده است الان با دستگاه های مختلف صحبت کرده‌ایم. حدود ۱۰ تا ۱۵ نفر تا دیروز اعلام همکاری کردند و به طور کلی حدود ۲۰ الی ۳۰ دستگاه با ما همکاری می‌کنند.

در بخش دیگر این نشست عطائیان معاون آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف درباره آغاز پیاده سازی فناوری خودروهای مرتبط در خودرو ری‌را، اظهار کرد: نقطه آغاز بحث خودروهای متصل از شرکت ایران خودرو کلید خورد. ابعاد آن ملی است و شرکت ایران خودرو برای اینکه این محصول پروژه را در یطح خودروهای خود توسعه دهد با مجموعه ای از بازیگران ملی تعاملات خود را انجام داد  که از جمله این بازیگران سازمان امداد و نجات کشور، اپراتورهای تلفن همراه، پلیس و نهادهایی مثل معاونت فناوری ریاست جمهوری است.

وی افزود: در این پروژه، جهاد دانشگاهی صنعتی شریف نیز حضور دارد و شرکت تام ایران خودرو به عنوان سازنده سخت افزار این پروژه است. امداد خود نیز ارتباط راننده با مراکز و ارتباط راننده با خودرو خود را فراهم می‌کند و اینگونه تعامل با خود یونیت داخل خودرو انجام می‌شود. جهاد دانشگاهی صنعتی شریف بر روی این امر کار کرد و با پیاده سازی فناوری مذکور، ارتباط را از سمت خودرو به امداد خودرو منتشر می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۵-۱۶ ۱۱:۲۳

دلاوران صنعت و دانش نوآوری جدید به کامتان شیرین

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۱۶ ۱۷:۴۸

لطفا خودرویی تولید کنید که کیفیت داشته و یا فناوری داخلی و بو می سازی داخلی و قطعات داخلی نمی خواهد تماس بگیره. اون موقع میشه بگین کار بزرگی کردین. برای این مرزو بوم