• دوشنبه / ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403051509798
  • خبرنگار : 71592

چرا وزیر خارجه ترکیه سفرش به مصر را از رفح و العریش آغاز کرد؟

چرا وزیر خارجه ترکیه سفرش به مصر را از رفح و العریش آغاز کرد؟

سفر وزیر خارجه ترکیه در روز یکشنبه به مصر، مخصوصا که در ابتدای سفرش به دو شهر رفح و العریش رفت، سوالات زیادی را مطرح کرده است.

به گزارش ایسنا، «هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه در این باره به صراحت گفت: هدف از سفرم به بندر العریش، صحبت راجع به کمک‌های ترکیه نیست، بلکه هدف جلب توجه افکار عمومی جهان به نسل‌کشی در نوار غزه است.

وی در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: اقدام اسرائیل به بستن گذرگاه‌ها، حمله به کاروان‌های کمک، کشتار امدادگران، منع خروج بیماران و غیرنظامیان و فاسد کردن هزاران کامیون حامل کمک‌های انسانی، جنایت علیه بشریت است که جزو جنایت نسل‌کشی اسرائیل قرار می‌گیرد که عملا انجام می‌دهد.

فیدان در پیامی به جهانیان نوشت: دنیا باید سکوت خود را در برابر ظلم اسرائیل بشکند و برای تضمین انتقال بدون مانع یا وقفه کمک‌ها به نوار غزه تلاش کند.

فیدان افزود: دولت و ملت ترکیه و سازمان‌های آن تا پایان کنار فلسطین می‌مانند و به وظیفه اخلاقی و انسانی خود عمل می‌کنند.

وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد فیدان و «عبدالعاطی» همتای مصری او تحولات اوضاع منطقه، به ویژه جنگ غزه، برخی مسائل دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مهم مشترک را بررسی کردند.

تحلیلگران این سفر فیدان را آخرین اقدامات برای سفر «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر به ترکیه دانستند که به زودی انجام می‌شود و برخی امیدوارند این سفر زخم‌های گذشته را التیام ببخشد.

«مجدی احمد حسین» سردبیر روزنامه «الشعب» می‌گوید هرگونه همگرایی مصر و ترکیه مورد استقبال است زیرا دو کشور از قطب‌های منطقه هستند. همه تحلیل‌ها تایید می‌کند که اگر مصر، ترکیه و ایران در مورد موضوعی توافق کنند درگیری در منطقه به نفع مردم آن و علیه مستبدان و دشمنان پایان می‌یابد.

وی امیدوار است ترکیه مواضع عملی علیه رژیم صهیونیستی اتخاذ کند و تاکید کرد امیدواری‌های زیادی وجود دارد که ترکیه به این کاروان بپیوندد. حسین افزود، یمن ثابت کرد مساله جغرافیا مشکل نیست چرا که این کشور با وجود اینکه دورترین کشور در جنگ غزه است اما پس از لبنان، تاثیرگذاری بیشتری روی این جنگ داشته است.

حسین ابراز امیدواری کرد که این سفر وزیر خارجه ترکیه به العریش صرفا برای انتقال کمک‌های انسانی نباشد و گفت ترکیه و مصر اگر بخواهند می‌توانند رژیم صهیونیستی را برای انتقال این کمک‌ها به غزه مجبور کنند.

بسیاری این سفر وزیر خارجه ترکیه به رفح و العریش را پیامی محکم برای رژیم صهیونیستی می‌دانند به ویژه که وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه توهین کرده و او را به دچار شدن به سرنوشت صدام تهدید کرد.

آنچه پس از سفر فیدان به رفح و العریش قابل توجه است این است که امیدها را زنده کرد که این سفر مقدمه‌ای برای فتح و پیروزی برای ترکیه، مصر و کل امت اسلامی باشد.

استقبال استاندار العریش از فیدان به جای وزیر خارجه مصر هم سوالاتی را مطرح کرد و برخی دلیل این موضوع را حساسیت سفر وزیر خارجه ترکیه به این دو شهر استراتژیک در آن فضای ملتهب دانستند، به طوری که گویی مصر خود را از آن سفری که حاوی پیام‌های غیر قابل پنهانی است، تبرئه کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha