• یکشنبه / ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۸:۴۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403051409418
  • خبرنگار : 71935

اسپوتنیک: انهدام اف-۱۶های اوکراین به تقویت چهره روسیه کمک خواهد کرد

اسپوتنیک: انهدام اف-۱۶های اوکراین به تقویت چهره روسیه کمک خواهد کرد

همزمان با انتشار گزارش‌هایی درباره ارسال ۱۰ فروند جنگنده «اف-۱۶» به اوکراین، توجه رسانه‌های روسی به این مسئله جلب شده است.

به گزارش ایسنا، رسانه‌ها خبر داده‌اند اولین محموله از جنگنده‌های اف-۱۶ از سوی ناتو به اوکراین تحویل داده شده است. یک سال پیش کشورهای غربی به کی‌یف وعده داده بودند خلبانان اوکراینی را آموزش خواهند داد اما آموزش آن‌ها بسیار بیشتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد، طول کشید.

پیش‌تر نیز گزارش شده بود که ارسال جنگنده‌ها با موانع مختلفی مواجه شده است؛ از جمله مسئله تأمین قطعات یدکی، تفاوت زبان میان خلبانان اوکراینی و تعلیم‌دهندگان ناتو و تأخیر در فرایند تأمین جنگنده‌ها. مسئولان برنامه‌ریزی در این طرح همچنین هشدار داده‌اند که اوکراین از تعداد باندهای پروازی کافی برای استفاده از این جنگنده‌ها برخوردار نبوده و باندهای فعلی این کشور نیز در برابر حملات روسیه آسیب‌پذیر هستند.

رئیس سابق ستاد ارتش آلمان در این باره به «اکونومیست» گفت از آنجا که جنگنده‌های اف-۱۶ یکی از اهداف اصلی نیروهای مسلح روسیه هستند، غرب آن‌ها را به ملاحظات امنیتی فراوان وارد اوکراین کرده و در پایگاه‌هایی مجهز به پناهگاه‌های زیرزمینی مستقر کرده است تا از گزند جنگنده‌ها و موشک‌ها روسیه در امان باشند.

اما در نهایت، طبق گزارش رسانه انگلیسی «ایندیپندنت»، تنها ۱۰ فروند اف-۱۶ کارکرده به اوکراین تحویل داده شده‌اند که به تحلیل این رسانه، قدیمی بودن جنگنده ها فقط به نفع روسیه خواهد بود.

خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» با استناد به گزارش این رسانه انگلیسی نوشت: «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه از تصویر انهدام اف-۱۶ کشورهای عضو ناتو استقبال خواهد کرد.

این رسانه همچنین پیش‌بینی کرد که نیروهای مسلح روسیه احتمالاً «اف-۱۶‌های روی زمین را با موشک‌های دوربرد منهدم خواهند کرد».

در ادامه گزارش ایندیپندنت تاکید شد که جنگنده‌های سوخو-۳۵ روسیه «یکی از بزرگترین تهدیدها» علیه اف-۱۶ها خواهد بود و خاطرنشان کرد که از رادارهای نظارت هوایی پیشرفته علیه آن‌ها استفاده خواهد شد.

تحلیلگران مورد استناد این رسانه اذعان کردند که سیستم‌های دفاع هوایی روسیه تلاش اوکراین برای استفاده از این جنگنده‌ها برای پشتیبانی از تحرکات نیروهای خود در خط مقدم را بسیار خطرناک می‌کند.

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه به ایالات متحده و متحدانش در ناتو هشدار داد که مسکو حضور جنگنده‌های اف-۱۶ با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای در اوکراین را یک تهدید هسته‌ای می‌داند.

پوتین نیز تاکید کرد جنگنده‌های اف-۱۶ ارائه شده از سوی غرب به اوکراین، وضعیت میدانی جنگ اوکراین را تغییر نخواهند داد.

او هشدار داد که اگر این جنگنده‌ها از خاک کشورهای ثالث مستقر شوند، اهداف مشروع برای نیروهای روسیه محسوب می شوند.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا که در آغاز جنگ اوکراین با ارسال ادوات سنگین مانند جنگنده به کی‌یف مخالف بود، بالاخره با فشارهای فراوان دولت اوکراین، مجوز ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ را صادر کرد.

ایالات متحده که نگران تشدید تنش‌ها با روسیه است، اعلام کرده که مستقیماً جنگنده‌ای به اوکراین نمی‌فرستد، بلکه به کشورهای اروپایی که در گذشته این جنگنده‌ها را از آمریکا خریده‌اند، اجازه می‌دهد اف-۱۶های خود را به کی‌یف ارسال کنند.

ازآنجاکه این جنگنده‌ها ساخت ایالات متحده هستند و واشنگتن آن‌ها را به دانمارک و هلند فروخته، این کشورها برای ارسال جنگنده‌های آمریکایی به کشورهای ثالث نیاز به موافقت آمریکا داشتند.

اگرچه بایدن بالاخره در ماه مه ۲۰۲۳ به ارسال این جنگنده‌ها به اوکراین چراغ سبز نشان داد، اما تا ارسال نخستین محموله اف-۱۶ به این کشور بیش از یک سال طول کشید و از همان ابتدا نیز میزان کارآمدی آن‌ها در نبرد با روسیه زیر سوال بوده است.

خلبانان بازنشسته ایالات متحده به بلومبرگ گفتند این جنگنده‌ها نمی‌توانند آن‌قدرها که کی‌یف ادعا می‌کند، در توازن قدرت در میدان نبرد تأثیر داشته باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha