• یکشنبه / ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۴
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1403051409138
  • خبرنگار : 71415

تشدید مجدد ناآرامی‌ها در بنگلادش

تشدید مجدد ناآرامی‌ها در بنگلادش

هزاران تن از معترضان تظاهراتی را در پایتخت بنگلادش و نقاط دیگر این کشور به منظور مطالبه عدالت برای بیش از ۲۰۰ دانشجو و معترض دیگری که در ضمن اعتراضات ماه گذشته میلادی این کشور کشته شدند، برگزار کردند؛ تظاهراتی که مجددا با خشونت‌هایی همراه شده است.

به گزارش ایسنا، معترضان در شهر داکا، پایتخت بنگلادش روز شنبه در تظاهراتی که حالا به غیر از قشر دانشجو اقشار دیگر جامعه هم در آن شرکت کردند، شعارهای ضد دولتی سر داده و خواستار استعفای نخست وزیر این کشور شدند. بر اساس گزارش‌ها همزمان حامیان دولت بنگلادش نیز تظاهرات مشابهی را در این شهر سازمان‌دهی کردند.

روزنامه «پروتوم آلو» گزارش داد عوامل مسلح عضو گروه‌های حامی دولت و حزب حاکم بنگلادش در پی اقدام معترضان در بستن جاده‌ای در شهر «کامیلا» در شرق این کشور به روی معترضان آتش گشودند که در نتیجه این رخداد دست کم هفت معترض مورد اصابت گلوله قرار گرفتند. این روزنامه در ادامه گزارش خود نوشت دست کم ۳۰ معترض در جریان این خشونت مجروح شدند اما یک مقام ارشد حزب حاکم گزارش‌ها درباره حمله حامیان حزب به معترضان را تکذیب کرد.

چند شبکه تلویزیونی گزارش دادند که ده‌ها معترض در نقاط دیگر بنگلادش مجروح شده‌اند.

اعتراضات اخیر دانشجویان در بنگلادش ماه گذشته میلادی بعد از آن بالا گرفت که مقام‌های این کشور قانونی برای اختصاص سهمیه مشاغل دولتی برای اعضای خانواده‌های کهنه‌سربازان جنگ استقلال سال ۱۹۷۱ این کشور از پاکستان را به اجرا در آوردند. طبق این قانونی که معترضان آن را تبعیض‌آمیز دانسته و خواستار لغو آن شده‌اند، ۳۰ درصد از مشاغل دولتی به خانواده‌های این کهنه‌سربازان اختصاص می‌یابد.

این تظاهرات ابتدا به صورت آرام و صلح‌آمیز برگزار شد اما در ادامه درگیری‌ها بین دانشجویان معترض دانشگاه داکا با نیروهای پلیس و حامیان حزب حاکم بنگلادش موسوم به حزب «عوامی لیگ» در ۱۵ ژوئیه بالا گرفت. گزارش شده که از آن زمان به این سو و در ادامه این درگیری‌ها بیش از ۲۰۰ نفر کشته و هزاران نفر دیگر مجروح شده‌اند.

دیوان عالی بنگلادش روز ۲۱ ژوئیه با اصلاح این قانون جنجالی، این سهمیه را به پنج درصد کاهش داد اما به رغم این اصلاحیه اعتراضات به دلیل خشم معترضان از کشتار و سرکوبی که بر آنها اعمال شد ادامه پیدا کرده است. گزارش شده که مقام‌های بنگلادشی در راستای مقابله با اعتراضات تدابیری نظیر بستن مدارس و دانشگاه‌ها در سراسر این کشور، قطع دسترسی به اینترنت و قانون حکومت نظامی همراه به حکم تیر به نیروهای امنیتی را اعمال کرده‌اند. در هفته‌های اخیر دست کم ۱۱۰۰۰ نفر در بنگلادش در رابطه با این اعتراضات بازداشت شدند. تنش‌ها در بنگلادش با وجود برقرار شدن دوباره اینترنتی از بعد از تظاهرات ماه ژوئیه و بازگشایی بانک‌ها و دفاتر همچنان بالا است.

«شیخ حسینه»، نخست وزیر بنگلادش روز شنبه پیشنهاد مذاکرات با رهبران دانشجویان معترض را داد اما یک هماهنگ کننده این معترضان در پستی در فیسبوک این پیشنهاد را رد کرد.

حسینه وعده انجام تحقیقات جامع درباره کشتار معترضان و مجازات مسببان اقدامات خشونت‌آمیز را داده است. او تاکید کرده حاضر به مذاکرات با معترضان هر زمان که آنها مایل باشند است.

دفتر روابط عمومی ارتش بنگلادش روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد ژنرال «واکر الزمان»، رئیس ارتش این کشور به مقام‌های نظامی دستور به حراست از امنیت عمومی و برقراری امنیت تاسیسات دولتی مهم تحت هر شرایطی را داده است.

رئیس ارتش بنگلادش همچنین به بحث درباره وضعیت کنونیی کشور با افسران تحت امرش پرداخته است.

اعتراضات اخیر بنگلادش برای حسینه که در ماه ژانویه گذشته در انتخاباتی عمدتا تحریم شده توسط مخالفان اصلی او برای چهارمین دور متوالی به قدرت بازگشت یک چالش بزرگ را ایجاد کرده است.

دانشجویان معترض مدتی پیش مطالباتی شامل ۹ بند از جمله عذرخواهی علنی حسینه و آزادی همه دانشجویان دستگیر و محبوس شده را منتشر کرده بودند اما روز شنبه اعلام کردند که تنها یک درخواست دارند و آن استعفای حسینه و دولت او است. آنها همچنین از یک جنبش نافرمانی اعتراضی نیز در روز شنبه رونمایی کردند.

دبیر کل حزب حاکم بنگلادش روز شنبه گفت از همه حامیان حزب می‌خواهد روز یکشنبه در سراسر این کشور یک تظاهرات حمایتی را برگزار کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha