• یکشنبه / ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۷:۵۱
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1403051408747
  • خبرنگار : 50175

/جهاد دانشگاهی الگوی پیشرفت؛ با ایمان، امید و اعتماد به جوانان/

مظاهری: جهاد دانشگاهی دانش‌محور، انقلابی و خدمت محور است

 مظاهری: جهاد دانشگاهی دانش‌محور، انقلابی و خدمت محور است

ایسنا/لرستان رئیس دانشگاه آیت‌الله‌العظمی بروجردی (ره) گفت: جهاد دانشگاهی دانش‌محور، انقلابی و خدمت محور است.

احمدرضا مظاهری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: گستردگی ابعاد علمی جهاد دانشگاهی در قالب ایجاد مؤسسات مختلف علمی و پژوهشی می‌تواند خدمات بسیار زیادی را در زمینه‌های مختلف علمی و متناسب با شرایط اقتصادی کشور عرضه کند و بر همین اساس می‌توان جهاددانشگاهی را دانشگاهی کارآفرین دانست.

وی با بیان اینکه هدفی که جهاددانشگاهی بر اساس آن شکل‌ گرفته است، هدفی کاملاً دانش‌محور، انقلابی و خدمت محور است، افزود: جهاددانشگاهی پیوندی بین دانش و ثروت در دانشگاه‌ها (که متخصص‌های متعهد کم ندارند)، ایجاد و دانشگاه را به خارج از این مجموعه و صنعت کشور وصل می‌کند و خدمت‌رسانی در راستای اهداف انقلاب را قوی‌تر و پرحجم‌تر انجام می‌دهد.

رئیس دانشگاه آیت‌الله‌العظمی بروجردی (ره) اضافه کرد: جهاددانشگاهی نهادی عمومی‌ و غیردولتی، ‌ تحت نظر شورای‌ عالی‌ انقلاب‌ فرهنگی‌ و دارای‌ شخصیت حقوقی مستقل‌ است که در سال ۱۳۵۹ با مأموریت گسترش‌ تحقیقات‌ و شکوفایی‌ روحیه‌ نوآوری برای نیل به خوداتکایی، توسعه‌ امور فرهنگی در سطح جامعه و ایجاد پلی میان دانشگاه و بخش صنعتی، خدماتی کشور تشکیل شد، الگوی مؤثر برای تقویت این نهاد، مولود انقلاب اسلامی بر مبنای شناخت مشکلات واقعی و نیازهای تخصصی جامعه به دنبال ارائه دانش، فناوری و تجاری‌سازی و ایجاد زیرساخت فرهنگی موردنیاز آن در راستای تحقق الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت دانش‌بنیان است.

مظاهری بیان کرد: تولید و تدوین فناوری؛ تجاری‌سازی نتایج تحقیقات؛ انتشار دانش از طریق اطلاع‌رسانی و آموزش‌های تخصصی؛ توسعه فرهنگ اصیل اسلامی و خودباوری و ترویج کارآفرینی ازجمله مهم‌ترین اموری است که جهاد دانشگاهی به‌عنوان جزئی از فعالیت‌های امیدآفرین این نهاد برخاسته از انقلاب باید در دستور کار خود قرار دهد.

وی ادامه داد: در حال حاضر جهاددانشگاهی با همت مدیران، پیشکسوتان و جهاد گران، دارای فناوری‌های زیادی بوده که لازم است به محصول تبدیل شده و سپس به تولید انبوه و در بازارهای داخلی و خارجی عرضه شود.

رئیس دانشگاه آیت‌الله‌العظمی بروجردی (ره) تصریح کرد: در این راستا با استفاده از توان‌بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران دغدغه‌مند و دلسوز و مشارکت با آن‌ها اقدام به تولید محصولات مختلف با استفاده از دانش فنی و فناوری‌های موجود کرده است که منفعت دوطرفه هم برای جهاددانشگاهی و هم سرمایه‌گذاران دارد.

مظاهری یادآور شد: همچنین دارایی‌های فیزیکی زیاد و طرح‌های نیمه‌تمامی دارد. زمین‌های بلااستفاده در پارک‌های خود را در اختیار شرکت‌های تولیدی دانش‌بنیان قرار داده تا بتوانند در یک فضای مناسب به تولید محصولات خود بپردازند. همچنین طرح‌های نیمه‌تمام خود را با کمک و مشارکت سرمایه گذران تکمیل کرده تا به این صورت دارایی‌های خود را مولد و ظرفیت‌های بزرگ مردمی را فعال کند. ان‌شاءالله امسال بر اساس توصیه حکیمانه و هوشمندانه رهبر معظم انقلاب این اقدامات با جدیت و توان بیشتری ادامه خواهد داشت.

وی اظهار کرد: این نهاد پیشرو، همواره مصمم بوده تا با اعتماد به جوانان و اتکاء بر مدیریت جهادی الهام گرفته از ایمان اسلامی و بر مبنای شناخت مشکلات واقعی و نیازهای تخصصی جامعه به دنبال ارائه دانش، فناوری و تجاری‌سازی و ایجاد زیرساخت فرهنگی موردنیاز آن باشد و با ایجاد یک زیست‌بوم نوآورانه و فناورانه درراه عزّت و پیشرفت دانش‌بنیان کشور قدم بردارد.

رئیس دانشگاه آیت‌الله‌العظمی بروجردی (ره) خاطرنشان کرد: در حال حاضر جهاد دانشگاهی به ظرفیتی امیدبخش در جامعه تبدیل‌شده و در جایگاهی قرار دارد که توانمندی‌اش برای حرکت در مرز علم و تبدیل آن به فناوری‌های کاربردی در صنایع مختلف، به اثبات رسیده است و عموم مردم ایران اسلامی، می‌توانند از دستاوردهای آن در حوزه‌های پزشکی، مهندسی و کشاورزی تا ارائه آموزش‌های تخصصی و اقدامات فرهنگی بهره‌مند شوند.

مظاهری اضافه کرد: جهاد دانشگاهی نیز برای جبران عقب‌ماندگی‌های علمی و ایجاد ارتباط بین علم و توسعه کشور شکل یافت و با زیرساخت و نگاه علمی و رویکرد جهادی سعی کرد تا با جبران عقب‌ماندگی‌های حوزه علمی، این ارزش را در مباحث موردنیاز کشور جاری سازد تا شتاب بیشتری به توسعه کشور بدهد.

وی بیان کرد: جهاد دانشگاهی رویکرد مسئله محور دارد و به مسائل از دیدگاه حل مسئله نگاه کرده و به نتیجه می‌رسد اما هرچقدر که بتوانیم نیازهای دستگاه‌های مختلف و تغییرات اجتماعی، فرهنگی، علمی و اقتصادی را زودتر رصد کرده و آن‌ها را در رویکردها، آموزش‌ها و سوگیری‌ها اعمال کنیم، خدمات مؤثرتر شده و اقبال عمومی دستگاه‌های مختلف برای همکاری بیشتر با جهاد دانشگاهی ارتقا می‌یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha