• شنبه / ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۷:۰۰
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1403051308560
  • خبرنگار : 71282

ضرورت استفاده حداکثری از ظرفیت فارغ‌التحصیلان بیکار کشاورزی

ضرورت استفاده حداکثری از ظرفیت فارغ‌التحصیلان بیکار کشاورزی

کارشناسان با اشاره به آمار فارغ التحصیلان رشته‌های کشاورزی بر لزوم برنامه‌ریزی برای استفاده هرچه بهتر از ظرفیت این سرمایه‌های عظیم و فراهم کردن مقدمات ورود ‌آنها به بازار کار تاکید دارند.

به گزارش ایسنا، امروزه با توجه به توسعه روستایی برای دستیابی به امنیت غذایی و پیشرفت جوامع محلی، لازم است اقشار مختلف کشاورزان در قالب گروه‌ها و تشکل‌های مختلف محلی سازماندهی شوند.

از نگاه بسیاری از کارشناسان، قالب تعاونی بهترین ساز و کار برای ایجاد کسب و کار خصوصا اشتغال دانش آموختگان و فارغ التحصیلان رشته‌های کشاورزی است و از طریق شبکه تعاونی‌ها می‌توانند به تولید، عرضه و فروش محصولات خود بپردازند.

تعاونی‌ها تشکل‌های مستقل و متشکل از افرادی هستند که به طور داوطلبانه برای تأمین نیازهای مشترک اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اعضاء ایجاد می‌شوند و فعالیت خود را با مشارکت و با مدیریتی دموکراتیک به اجرا در می‌آورند.

تعاونی‌های تولید روستایی به کشاورزان خرده‌پا کمک می‌کنند تا ظرفیت تولیدی و بازاررسانی خود را افزایش دهند.این تشکل‌ها قدرت چانه‌زنی بهره‌برداران را افزایش داده و هزینه‌های مربوط به تولید، حمل و نقل، بازاریابی و فرآوری محصول را کاهش می‌دهند.

در حال حاضر تعاونی‌ها یک اهرم مناسب برای توسعه اقتصادی هستند که می‌توانند همگام با سیاستهای دولت، در بهبود شرایط و وضعیت اقتصادی و اجتماعی مردم مؤثر باشند و هزینه‌های دولت را در حد بسیار زیادی کاهش دهند.بر این اساس ضرورت پرداختن به مقوله حساس کارآفرینی و نقش تعاونی‌های کشاورزی در توسعه و ترویج آن در شرایط کنونی جامعه بیش از پیش احساس می‌شود.

به اعتقاد کارشناسان قالب تعاونی بهترین ساز و کار برای ایجاد کسب و کار خصوصا اشتغال دانش آموختگان و فارغ التحصیلان رشته‌های کشاورزی است و از طریق شبکه تعاونی‌ها می‌توانند به تولید، عرضه و فروش محصولات خود بپردازند.

در همین راستا ارسلان قاسمی‌ - رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران در گفت‌وگو با ایسنا، ناترازی منابع انسانی در بخش کشاورزی را مورد اشاره قرار داده و می‌گوید: یکی از چالش‌های بزرگ حوزه کشاورزی، انباشت نیروی انسانی متخصص بیکار در این بخش است و معتقدم اگر موانع پیش روی تولید در بخش کشاورزی برطرف شود این بخش از جمله بخش هایی است که می تواند مشارکت بالای مردم را به دنبال داشته باشد.

وی با یادآوری اصل ۴۳ قانون اساسی می‌گوید: در این اصل دولت موظف شده برای همه فعالانی که امکان کار دارند ولی فاقد سرمایه کار هستند زمینه و بستر کار را مهیا کند و این کار در بستر تعاونی‌ها امکانپذیر است.

فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی که از سرمایه لازم برای ایجاد کسب و کار برخوردار نیستند می‌توانند در قالب تشکل‌های تعاونی متشکل شوند و زنجیره ارزش تامین و تولید، توزیع،‌بازاریابی و بازارسازی و صادرات را به وجود آورند.این فعال تعاونی به نامگذاری شعار امسال از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرده و تاکید دارد که باید بستری فراهم کرد تا فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی که از سرمایه لازم برای ایجاد کسب و کار برخوردار نیستند، در قالب تشکل‌های تعاونی متشکل شوند و زنجیره ارزش تامین و تولید، توزیع،‌بازاریابی و بازارسازی و صادرات را به وجود آورند.

از نگاه قاسمی چنانچه ناترازی‌های بخش کشاورزی خصوصا در حوزه منابع انسانی برطرف شود، امنیت غذایی پایدار ایجاد و در بستر فعالیت‌های تعاونی بخش اعظمی از مشکلات اقتصادی کشور نیز برطرف می‌شود.

بسیاری از کارشناسان و فعالان تعاونی خروج بخش کشاورزی از حالت سنتی را خواستار شده و معتقدند درحال حاضر فارغ التحصیلان رشته‌های کشاورزی بیشترین فارغ التحصیلان جویای کار در میان رشته‌های دانشگاهی به شمار می‌روند و بر این اساس بر لزوم آشنایی هرچه بیشتر فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی با الگوها و شیوه‌های نوین تاکید دارند. بخش تعاون از ظرفیت‌های بالایی در تنظیم بازار، تهیه و تولید اقلام اساسی و مصرفی و کاهش هزینه‌های مصرفی دارد و از طریق شبکه تعاونی‌ها می‌توان نیاز به واردات را کاهش داد و برای صادرات گسترده غیرنفتی برنامه‌ریزی کرد.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر تعاونی‌ها یک اهرم مناسب برای توسعه اقتصادی هستند که می‌توانند همگام با سیاست های دولت، در بهبود شرایط و وضعیت اقتصادی و اجتماعی مردم مؤثر باشند و هزینه‌های دولت را در حد بسیار زیادی کاهش دهند. بر این اساس ضرورت پرداختن به مقوله حساس کارآفرینی و نقش تعاونی‌های کشاورزی در توسعه و ترویج آن در شرایط کنونی جامعه بیش از پیش احساس می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha