• شنبه / ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۶:۲۴
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1403051308538
  • منبع : معاونت علمی ریاست جمهوری

بهره‌مندی مدارس دارای محصول خلاقانه از سبد حمایتی معاونت علمی ریاست‌جمهوری

بهره‌مندی مدارس دارای محصول خلاقانه از سبد حمایتی معاونت علمی ریاست‌جمهوری
عکس تزئینی و آرشیوی است

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم در نشست خبری نخستین جشنواره ملی آفرینو، گفت: توسعه و توانمندسازی مجموعه ها و مدارسی که می توانند به صورت فعال و اثربخش فعالیت‌های خلاقانه و نوآورانه خود را به عموم جامعه ارائه دهند، سهم و نقش معاونت علمی در جشنواره آفرینو است.

به گزارش ایسنا، مسعود حسنلو، امروز در نشست خبری اولین جشنواره ملی آفرینو (ابتکارات و خلاقیت های مدارس غیر دولتی)، مساله و سهم معاونت علمی در اولین جشنواره آفرینو را اتصال و بهم‌رسانی ظرفیت‌های مردمی در حوزه‌های فناورانه دانست و گفت: یکی از مسائلی که بخش خصوصی و بخش غیردولتی می‌توانند در آن نقش جدی داشته باشند، بحث حوزه آموزش و یادگیری است که البته وزارت آموزش و پرورش در این زمینه پیشگام بوده و از ظرفیت مدارس غیردولتی در سال‌های گذشته استفاده کرده است و طی آن بخشی از تکالیف حوزه تعلیم و تربیت و آموزش و یادگیری توسط خود مردم انجام شده و به نتیجه رسیده است.

 وی ادامه داد: در واقع، خدمات و محصولات آموزشی‌ای که در مدارس غیردولتی تولید شده و به عرصه عمومی وارد می‌شود، نه فقط برای دانش‌آموزان این مدارس که باید برای دیگر مدارس و عموم جامعه هم دسترس‌پذیر باشد. در این فضا، نقش و سهم معاونت علمی و به طور مشخص‌تر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم، در جشنواره‌ای که برگزار شده، ناظر به حمایت از همین فضا است؛ یعنی، توسعه و توانمندسازی مجموعه‌هایی که می‌توانند به صوت فعال و اثربخش فعالیت‌های خلاقانه و نوآورانه خود را به عموم جامعه ارائه دهند.

به گفته حسنلو، مدارس و معلمانی که می‌توانند تجربه کاری خود را به یک فرآیند اثربخش یا به عبارتی محصول یا خدمات تبدیل کنند و این محصول و خدمات قابل توسعه و تکثیر باشد، در دایره حمایت عام معاونت علمی قرار می‌گیرد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: برای این جشنواره ما نشان خاصی را هم در نظر گرفته‌ایم و شرایط ویژه حمایتی برای مدارسی که حائز رتبه شده‌اند را ایجاد می‌کنیم.

حسنلو در بخش دیگری از صحبت‌های خود و در پاسخ به اینکه اساسا برنامه معاونت علمی برای ارتقای آموزش، یادگیری و توانمندسازی مدارس چیست، گفت: هدف ما، ارتباط و اتصال ایده‌های خلاقانه و مبتکرانه و مبتنی بر دانش به جامعه و بازار بزرگ حوزه تعلیم و تربیت و آموزش است و اگر از این مزیت‌های خلاقیت‌محور استفاده نکنیم، با این تکثری که در فضای نیازهای آموزشی وجود دارد، نمی‌توانیم عملکرد قابل قبولی را از خود نشان دهیم.

وی ادامه داد: نقش اصلی ما حمایت از شرکت‌ها و مجموعه‌هایی است که یک نوآوری و فناوری و ابتکار را در حوزه آموزش و پرورش توسعه می‌دهند، حال این می‌تواند در بدنه مدارس یا در بدنه یک شرکت خصوصی باشد و ما این‌ها را در دایره شرکت خلاق و دانش بنیان قرار داده و از آنها حمایت می‌کنیم و اینها می‌توانند از رهگذر فراخوان‌ هایی که معاونت علمی اعلام می‌کند، وارد سبد حمایتی ما شوند.

حسنلو همچنین به انتشار فراخوان پلتفرم‌های همرسان اشاره کرد و افزود: در هفته‌های اخیر، فراخوان پلتفرم‌های هم‌رسان را هم در حوزه آموزش و پرورش اعلام کردیم. در این فراخوان به دنبال ایجاد یک سکوی اتصال عرضه و تقاضا در حوزه آموزش و پرورش هستیم. این شأن دوم معاونت علمی است، یعنی ما علاوه بر حمایت از شرکت‌ها و مجموعه‌های فعال  بخش خصوصی، یک شأنیت پاسخگویی به نیازهای حاکمیتی و کلان کشور را هم داریم که در قالب فراخوان اعلام می‌شود.

احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت‌ها هم طی سخنانی گفت: فراخوان جشنواره آفرینو در سال ۱۴۰۲ در ۶ محور از جمله نوآوری در فرایند فرهنگی و پرورشی، نوآوری در فرایند پژوهش، نوآوری در فرایند مشارکت و تعاون، نوآوری در فرایند تعلیم و تربیت، نوآوری در فرایند مدیریت و  تنوع فضاهای یادگیری منتشر شد که ۲۰ درصد از مدارس غیر دولتی در این رویداد شرکت کردند و ۶ هزار و ۲۰۰ طرح از سوی سه هزار و ۶۳۶ مدرسه از طریق سامانه به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.

وی ادامه داد: این آثار از سوی شاخص‌های تعیین شده ارزیابی شد و ۲۵۰ طرح به مرحله کشوری رسید که از این تعداد ۴۰ طرح به مرحله بعدی و سپس ۲۰ طرح به مرحله نهایی رسید که در اختتامیه رویداد آفرینو از ۶ طرح تقدیر خواهد شد. 

وی خاطرنشان کرد: بیشترین طرح پذیرفته شده در مرحله نهایی از استان البرز و کمترین طرح از استان اردبیل بوده است، اما طرح‌های برگزیده از سراسر کشور بوده‌اند که جزئی از ۲۵۰ طرح برگزیده انتخاب شدند. ۴۰ طرح منتخب از استان‌های هرمزگان و مازندران، فارس، قزوین، سیستان و بلوچستان، بوشهر و اصفهان بوده است. مدارس برند کمتر در این رویداد شرکت کردند. این نقطه ضعف این رویداد است و با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان مقرر شده است که نشان نوآوری به مدارس تعلق گیرد.

به نقل از معاونت علمی ریاست‌جمهوری، محمودزاده در پایان گفت: این نمایشگاه راهی برای شناخته شدن بیشتر مدارسی است که با خلاقیت رشد داشته‌اند. ممکن است شهریه‌ای افزایش یابد، اما اینکه یک مدرسه در سیستان و بلوچستان درخشیده است، باید راه و خلاقیتش نشان داده شود تا دیگر مدارس هم از این روند استفاده کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha