• شنبه / ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403051308422
  • خبرنگار : 50664

یک مددکار اجتماعی مطرح کرد

طلاق و اعتیاد، بنیان نهاد خانواده را نشانه گرفته است

طلاق و اعتیاد، بنیان نهاد خانواده را نشانه گرفته است

ایسنا/خراسان رضوی یک مددکار اجتماعی با اشاره به اهمیت استحکام بنیان خانواده و هشدار در رابطه با  آسیب‌هایی که این نهاد اجتماعی را تهدید می کند، گفت: طلاق و اعتیاد، بنیان نهاد خانواده را نشانه گرفته است و در این میان هر آنچه اتفاق می‌افتد، به دلیل نبود مهارت‌های زندگی است.

اعظم حسن‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: خانواده همواره در بین ایرانیان، دارای پایگاه و جایگاه ویژه‌ای بوده و هست و موفقیت و شکست آن، در برنده و بازنده بودن جامعه تأثیرگذار است.

این مددکار اجتماعی آسیب‌های پیش روی خانواده را در مناطق مختلف، متفاوت دانست و با اشاره به مهمترین آسیب‌ها و تهدیداتی که این روزها گریبانگیر خانواده‌ها شده است، گفت: یکی از مهمترین آسیب‌ها و به نوعی، مادر همه آسیب‌ها در خانواده طلاق است.

وی افزود: با شیوع پدیده طلاق، شاهد تعداد قابل‌توجهی از کودکان تک سرپرست هستیم که نبود یک والد، آسیب‌های روانی بسیاری به کودکان وارد می‌کند تا این حد که در حال حاضر نمود سنگینی در بروز پدیده شوم اعتیاد کودکان، افسردگی دوران نوجوانی، به‌هم‌ریختگی روحی و ...دارد که این مسائل همه باهم مشکلاتی برای خانواده و جامعه ایجاد می‌کند.

حسن‌زاده ادامه داد: در زندگی افراد، طلاق پدیده‌ای پیچیده و چالش‌برانگیز است و این پدیده علاوه بر اینکه بر زندگی زوجین تأثیر می‌گذارد، بر فرزندان خانواده نیز اثر دارد.

وی تصریح کرد: در 2 سال اخیر تمامی آسیب‌های دختران، در قالب دختران فراری فریب‌خورده و دچار تعارضات جنسیتی، آن‌هایی هستند که همه تجربه طلاق والدین را دارند و این تجربه طلاق، آنها را به بیماری‌ها و آسیب‌هایی دچار کرده که الآن آنها را به‌عنوان دختر فراری، نوجوان پرخاشگر آنتی سوشال که برای دفاع از خودش کارهایی را انجام می‌دهد و... می‌شناسیم.

آسیب‌های پیش روی خانواده‌ها ناشی از عدم وجود مهارت‌های زندگی است

این مددکار اجتماعی بدون اشاره به آمار، در خصوص پدیده طلاق و اعتیاد گفت: دو آسیب طلاق و اعتیاد بنیان نهاد خانواده را نشانه گرفته است و در این میان هر آنچه اتفاق می‌افتد و به طلاق می‌انجامد نداشتن مهارت‌های زندگی است.

وی گفت: وقتی خانواده‌ای تشکیل می‌شود که ناسالم است و قادر نیست نیازهای عاطفی، جسمی و روانی اعضای خانواده را برآورده کند، از درک رفتار اعضای خود عاجز است و نمی‌تواند مشکلات خود را برطرف کند؛ در ابتدای امر فرزند خانواده نمی‌تواند اضطراب و هیجانش را کنترل کند؛ دچار افسردگی و اضطراب غیر قابل کنترل می‌شود.

حسن زاده اظهار کرد: اغلب یک راه حل در دسترس نوجوانی که دارای کودکی با اضطراب درمان نشده است، گرایش به انواع مواد اعتیاد آور است که بسته به شرایط اقتصادی خانواده متفاوت خواهد بود  .

وی گفت: در مرحله بعد فرزند این خانواده ازدواج می‌کند و باز نمی‌تواند کودک خوبی تربیت کند و زوج و زوجه نمی‌توانند همسر خوبی باشند یا والد خوبی نیستند لذا سلسله طلاق و مصائب آن اتفاق می افتد.

طلاق و اعتیاد، بنیان نهاد خانواده را نشانه گرفته است

فرزندت الآن کجاست، با کیست و چه می‌کند؟

این مددکار اجتماعی ادامه داد: حتی قبل از طلاق هم، چون فرد مهارت‌های زندگی را بلد نیست، نمی‌تواند شغل خوبی داشته  و کسب درآمد کند، لذا دچار فقر می‌شود ازاین‌رو می‌توان همه آسیب‌های پیش روی خانواده را در عدم وجود مهارت‌های زندگی و ناتوانی در ارتباط گرفتن و عدم آموزش دانست که پایه اصلی آسیب‌ها است، به‌طوری‌که این آسیب، باعث شده سلسله آسیب‌هایی به خانواده وارد شود و البته این آسیب‌ها ادامه یابد.

وی اظهار کرد: یکی از عوامل مهم در آسیب دیدن خانواده‌ها علاوه بر عدم مهارت والدین، این است که والدین باید یاد بگیرند در اولین قدم در مورد فرزندانشان این سه اصل  و سه سوال مهم را که فرزندت الآن کجاست، با کیست و چه می‌کند؟ را در نظر بگیرند.

این مددکار اجتماعی افزود: تغییر با خواستن ایجاد می شود، لذا لازم است همه آحاد جامعه در هر سن و با هر تحصیلاتی خود را بی نیاز از  یادگیری مهارت‌ها ندانند و با شرکت در دوره‌های مهارت زندگی، اول به خود بعد به خانواده و در نهایت به سلامت اجتماع یاری رسانند.

وی با تأکید بر اینکه آموزش باید از کودکان شروع شود و همزمان والدین و کودکان از ۳ سالگی شروع به یادگیری مهارت کنند، گفت: برخی دوره‌های آموزشی مهارتی همچون دوره‌های مادر کودک که توسط  بهزیستی از قبل از تولد تا ۶ سالگی اجرا می‌شود و مادر را آماده پرورش تربیت و رشد می‌کند، از این دسته آموزش‌ها به شمار می‌روند.

حسن زاده تصریح کرد:  ارائه دوره های مهارتی توسط بهزیستی و انجام انواع غربالگری‌ها ازجمله اضطراب کودکان بسیار موثر است؛ چراکه شناسایی به‌موقع  اضطراب کودکان زیر ۶ سال، از بسیاری آسیب‌های نوجوانی جلوگیری می‌کند.

وی ادامه داد: علاوه بر آن، مشارکت اجتماعی نوجوانان، مشارکت اجتماعی زنان و دختران، انواع دوره‌های مهارتی والدین همچون بلوغ و... می‌تواند در درازمدت و برخی موارد درمیان‌مدت، پوشش خوبی از مهارت را برای خانواده‌ها ایجاد کند، هرچند برای اجرا دو شرط تأمین اعتبار از آموزش تا اجرا و همراهی افراد جامعه و جامعهٔ هدف هر طرح، وجود دارد.

حسن‌زاده با بیان اینکه هرچه خانواده‌ها بیشتر در آرامش و بیشتر با انگیزه باشند، شاهد جامعه‌ای با آرامش‌تر و باانگیزه‌تر خواهیم بود، ابراز کرد: خانواده اولین و مهم‌ترین نهاد اجتماعی است که از یک مرد و زن و فرزند تشکیل می‌شود و سلامت آن در سلامت جامعه مؤثر است.

وی با تأکید بر اینکه خانواده توسط یک زن و مرد و با ایجاد پیوند مشترک بین آنان تشکیل می‌شود و افراد با داشتن یک خانواده سالم می‌توانند به ایجاد یک اجتماع سالم کمک کنند، گفت: باوجود خانواده‌های سالم، آحاد جامعه از عوامل فساد و لغزش دور می‌شوند و با ایجاد احساس مسئولیت در خانواده، افراد جامعه نیز در قبال یکدیگر مسئولیت‌پذیر خواهند بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۵-۱۳ ۱۴:۵۲

علت طلاق افزایش قیمت سکه بوده