• شنبه / ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۴۸
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403051308315
  • خبرنگار : 50040

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی گیلان تاکید کرد

لزوم نفوذ علم و دانش به عرصه های کشاورزی در شرایط تغییر اقلیم

لزوم نفوذ علم و دانش به عرصه های کشاورزی در شرایط تغییر اقلیم

ایسنا/گیلان رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی گیلان، با اشاره به اجرای طرح الگوی کشت از سال ۱۴۰۲، گفت: نیازمند نفوذ علم و دانش به عرصه های کشاورزی هستیم.

دکتر محمدرضا عباسی مژدهی در گفت وگو با ایسنا، یکی از چالش های حال حاضر استان گیلان و حتی سطح کشور را تغییر اقلیم دانست و اظهار کرد: تغییر اقلیم با تغییر وضعیت آب و هوا در فصول مختلف همراه شده است.

وی با بیان اینکه تغییر اقلیم موجب تغییر در رفتار طبیعت شده و شاهد تابستان های معتدل تر و زمستان های کم بارش هستیم و در نهایت کاهش نزولات جوی را موجب شده است، افزود: کاهش بارندگی ها تاثیرات بسیار منفی بر روی ذخایر آبی استان به جا گذاشته است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان یکی از ماموریت های سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی را در حوزه تغییر اقلیم دانست و تصریح کرد: طرح الگوی کشت را تعریف کردیم تا بتوانیم براساس منابع آبی موجود، بهره وری بیشتر منابع آبی را رقم بزنیم.

عباسی مژدهی ادامه داد: الگوی کشت را در دستور کار قرار دادیم، زیرا الگوی کشت میزان کشت، محل کشت و زمان کشت را مشخص می کند تا کمترین خسارت متوجه بخش کشاورزی شود.

وی با اشاره به اجرای طرح الگوی کشت از سال ۱۴۰۲، عنوان کرد: این طرح در سطح کشور از جمله گیلان اجرا شده و بسته های حمایتی وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی اجرای طرح شامل آن می شود؛ سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نیز نظارت بر اجرای طرح را بر عهده دارد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی گیلان با بیان اینکه راهی به جز افزایش بهره وری با محوریت ارتقای اقتصاد و معیشت کشاورزان و بهره برداران حوزه کشاورزی نداریم، خاطرنشان کرد: نیازمند نفوذ علم و دانش به عرصه های کشاورزی هستیم.

وی یکی از مطالبات رهبر انقلاب را دانش بنیان شدن بخش کشاورزی دانست و اضافه کرد: ناچاریم که کشاورزی را دانش بنیان کنیم و از علوم و فنون جدید کشت و آبیاری و خاک ورزی در کنار کاهش ضایعات محصولات بهره بگیریم.

عباسی مژدهی با تاکید بر لزوم استفاده از شیوه های نوین کشاورزی و روش های جدید آبیاری و تغذیه گیاهان و مبارزه با آفات و بیماری ها و بهینه سازی بستر خاک برای رشد گیاهان و...، یادآور شد: باید شرایط ورود شرکت های دانش بنیان را به بخش کشاورزی فراهم کنیم؛ خوشبختانه حمایت های خوبی از جامعه نخبگان کشاورزی صورت گرفته است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی گیلان، امنیت غذایی را یکی از موضوعات مورد تاکید مقام معظم رهبری دانست و تاکید کرد: ناچار هستیم برای فایق آمدن بر مشکلات اقتصادی، نگاه ویژه ای به بخش کشاورزی و دانش بنیان کردن این بخش داشته باشیم.

وی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی را موتور پیشران کشاورزی کشور دانست و عنوان کرد: موسسات و مراکز پژوهشی کشاورزی در سطح کشور علاوه بر انجام پژوهش و تحقیق در بخش های مختلف کشاورزی، وظیفه آموزش بهره برداران و کشاورزان سراسر کشور را بر عهده دارند که در این راستا، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان دارای تنها هنرستان دخترانه کشاورزی در استان بوده تا تربیت نسل آینده کشاورزان را رقم بزند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha