• شنبه / ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۲
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1403051308183
  • خبرنگار : 50163

رشد ۳ برابری سنددار شدن موقوفات زنجان نسبت به مدت مشابه سال قبل

رشد ۳ برابری سنددار شدن موقوفات زنجان نسبت به مدت مشابه سال قبل

ایسنا/زنجان رئیس اداره حقوقی ثبتی و اجارات اداره کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت: از ابتدای سال تا کنون برای ۳۲۴ موقوفه، سند رسمی وقفی گرفته شده است و ۸۵ درصد رقبات موقوفات استان سنددار شده‌اند که این آمار، رشد سه برابری دارد.

مسعود مرادی امروز (شنبه، ۱۳ مرداد ماه) اظهار کرد: استان زنجان نزدیک به ۲۹۰۰ موقوفه و ۳۳ هزار رقبه تحت مدیریت خود دارد و همواره یکی از وظایف اساسی نهاد وقف حفظ و نگهداری از اراضی و املاک وقف‌شده با حمایت قانون اساسی کشور است.

وی بیان کرد: از مهم‌ترین وظایف اوقاف می‌توان به تهیه و تدوین اسناد مالکیت وقفی برای موقوفات است که نقش اساسی در شناسایی و بهره‌گیری از ظرفیت آنهاست، اشاره کرد. تا سند برای ملک موقوفه گرفته نشود، هیچ‌ کار اساسی برای بهبود وضعیت و مدیریت شایسته آن نمی‌توان انجام داد.

او ادامه داد: از جمله اسناد شاخص گرفته‌شده می‌توان به سند امامزادگان ام البنین (س) شهرستان سلطانیه، امامزاده جواد (ع) شهرستان ایجرود و اخذ سند روستای وقفی نعلبندان شهرستان خدابنده به مساحت ۳۰۰۰ هکتار اشاره کرد. همچنین سال گذشته ۳۶۵ رقبه به اسناد مالکیت در سامانه جامع موقوفات متصل و سنددار شده بود که امسال این تعداد به ۱۲۰۰ رقبه رسیده است که حکایت از رشد بیش از ۳۰۰ درصدی دارد.

مرادی افزود: تاکنون اداره اجرایی شهرستان خرمدره با گرفتن ۱۲۸ سند اولیه، رتبه اول استانی را دارد و پس از آن، خدابنده با ۸۴ سند، زنجان با ۵۸ سند، طارم با ۴۳ سند و ابهر با ۳۷ سند رتبه‌های بعدی را دارند.

به گزارش ایسنا، استان زنجان نزدیک ۲۹۰۰ موقوفه دارد که ۱۶۹۶ مورد آن مسجد و مکان مذهبی  ۱۱۱۱ مورد آن موقوفات کشاورزی و املاک دیگر است که در مجموع، بیش از ۳۳ هزار رقبه (مکان مستقل و مشخص وابسته به موقوفه) را شامل می‌شود که اماکن قابل اجاره در فرآیند قانونی به مزایده گذاشته و به بالاترین قیمت پیشنهادی به اجاره واگذار می‌شود تا درآمد آنها صرف اجرای نیات مختلف واقفان و سایر هزینه‌های لازم اداره موقوفات شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha