• شنبه / ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۸:۳۷
  • دسته‌بندی: دانشگاه‌های بین‌الملل
  • کد خبر: 1403051307962
  • خبرنگار : 71967

اخراج مدیر دانشگاه به دلیل اعتراض به نسل‌کشی اسرائیل

اخراج مدیر دانشگاه به دلیل اعتراض به نسل‌کشی اسرائیل

یکی از دانشگاه‌های اسکاتلند رئیس خود را پس از صدور بیانیه‌ای در محکومیت حملات نسل‌کشی اسرائیل به غزه، از هیات مدیره خود برکنار کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از میدل ایست آی، دانشگاه سنت اندروز روز پنجشنبه اعلام کرد که استلا ماریس را از سمت خود در دانشگاه برکنار کرده است. مسئولان دانشگاه ادعا کرده‌اند که  پس از انجام یک سری تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند که خانم ماریس در ارسال ایمیلی به همه دانشجویان در نوامبر گذشته که خواستار آتش‌بس فوری در غزه شده بود، قضاوت ضعیفی انجام داده است.

ماریس که یکی از فارغ التحصیلان این دانشگاه است، همچنین در ایمیل خود اسرائیل را به انجام آپارتاید، محاصره و اشغال غیرقانونی در سرزمین های فلسطین متهم کرد.  به دنبال اظهارات او، سنت اندروز تحقیقات مستقلی را به رهبری موراگ راس کی‌سی آغاز کرد تا بررسی کند که آیا اقدامات و فعالیت‌های ماریس با نقش او به عنوان رئیس دانشگاه همخوانی دارد یا خیر.  راس یافته های تحقیقات داخلی خود را در ماه آوریل به دادگاه دانشگاه، بالاترین نهاد حاکم در سنت اندروز ارسال کرد. با این حال او روز گذشته اعلام کرد که اخراج ماریس کاملا بی مورد بوده است.

ماریس در واکنش به این اتفاق با بیان اینکه کاملا ناامید است، اظهار داشت: « این تصمیم نشان دهنده عدم احترام به نقش رئیس دانشگاه در صحبت مستقل برای دانشجویان به عنوان نماینده منتخب آنها است. واضح است که من از دانشگاه اخراج شده‌ام زیرا خواستار پایان دادن به جنایات جنگی اسرائیل علیه فلسطینی‌ها بودم و از این کار عذرخواهی نخواهم کرد». با این حال، خانم ماریس اعلام کرد که قصد دارد علیه این تصمیم اعتراض کند.

در همین حال، غسان ابوسیتا، جراح انگلیسی-فلسطینی که در غزه فعالیت داشته و رئیس دانشگاه گلاسکو است، سنت اندروز را به خاطر اخراج ماریس محکوم کرد و گفت این تصمیم اسرائیل را بیشتر در انجام جنایاتش جسور خواهد کرد. او در این رابطه گفت: « خاموش کردن صدای طرفداران فلسطین یا ضد نسل کشی دلیلی است که این نسل کشی پس از 10 ماه همچنان ادامه دارد. این نهادها در واقع بخشی از سیستم توانمندسازی نسل‌کشی بوده‌اند».

جیووانی فاسی، مدیر مرکز حمایت حقوقی اروپا ( یک سازمان غیردولتی حقوقی طرفدار فلسطین ) و حامی ماریس نیز در این باره گفت: « ما نگران هستیم که کل رویکرد دانشگاه در این مورد تبعیض‌آمیز و مغایر با تعهداتش تحت قوانین بین‌المللی باشد. ما به حمایت از خانم ماریس در اعتراض به این تصمیم غیرمنطقی و در صورت لزوم در هر اقدام قانونی بعدی ادامه خواهیم داد». 

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha