• جمعه / ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۷:۱۳
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403051207829
  • خبرنگار : 50416

رئیس اتاق اصناف شهرستان ملایر:

مافیایی در شاخه تامین مواد اولیه مبلمان منبت داریم

مافیایی در شاخه تامین مواد اولیه مبلمان منبت داریم

ایسنا/همدان نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه صنعت مبلمان ملایر یک هویت جدید به این شهرستان داده است، گفت: ثبت ملی و سپس ثبت جهانی مبلمان منبت ملایر، سبب هویت‌بخشی بیشتر به این هنر صنعت شد.

حجت‌الاسلام احد آزادیخواه امروز (جمعه، ۱۲ مرداد ماه) در جلسه هم‌اندیشی مبلمان منبت شهرستان ملایر که با حضور فعالان این هنر - صنعت در فرمانداری ویژه برگزار شد، ثبت ملی و جهانی این هنر صنعت را زمینه‌ساز شکوه اقتصادی شهرستان دانست و اظهار کرد: ثبت جهانی به این هنر - صنعت هویت داد و باید از این برند جهانی در راستای تقویت این هنر در شهرستان استفاده کرد.

وی با تاکید بر اینکه باید از این زمینه به‌عنوان یک سرمایه استثنایی نسبت به بقیه شهرها استفاده کنیم، گفت: این برند ملی و جهانی برای ما یک نگاه حیثیتی است و کسی نباید از نام این برند جهانی برای فروشگاه‌های دیگر استفاده کند، مگر با تشریفات و بستن تفاهم‌نامه‌های لازم که در نهایت به نفع تولیدکنندگان و فعالان این هنر - صنعت تمام شود.

او با تاکید بر ضرورت حفظ وحدت در این مسیر، افزود: مبلمان در ملایر باید محور وحدت و برادری بین همه مدیران باشد و هر کسی در مسیر وحدت حرکت کند و بر طبل وحدت بکوبد، خدمت کرده و هر کسی به طبل اختلاف بکوبد، خیانت کرده است.

این صنعت باید محور وحدت بین مدیران و مسئولان و مردم باشد

آزادیخواه با اشاره به اینکه هر کسی در هر موقعیتی باید وحدت و برادری ایجاد کند، بیان کرد: این صنعت باید محور وحدت بین مدیران و مسئولان و مردم باشد.

وی با بیان اینکه برگزاری پنجمین جشنواره مبلمان منبت، سند زرین دیگری بر اسناد زرین ملایر اضافه خواهد کرد، بر ضرورت و تاثیر مضاعف همکاری شهرداری و دیگر دستگاه‌های اجرایی و امنیتی در برگزاری هرچه بهتر این جشنواره تاکید کرد.

نماینده مردم ملایر در مجلس به اقدامات انجام‌شده در زمینه مبلمان منبت اشاره و بیان کرد: هماهنگی و تشکیل جلسات با معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه و سازمان توسعه تجارت برای صادرات این صنعت، تشکیل جلساتی با روسای اتاق‌های مشترک ایران با ارمنستان، گرجستان و روسیه، هماهنگی با صداوسیما برای پخش تبلیغات تلویزیونی و هماهنگی با مدیرعامل فروشگاه‌ها و تعاونی‌های بزرگ در بحث فروش محصولات از جمله این اقدامات است.

وی با بیان اینکه فعالان این هنر - صنعت استقبال چندانی از این اقدامات نداشتند و همکاری نکردند، اعلام آمادگی کرد که از این پس، با هریک از این سازمان‌ها و فعالان حوزه مبلمان، جلسات مشترکی برگزار شود.

آزادیخواه با تاکید بر اهمیت خوش‌قولی و تولید محصولات با کیفیت توسط تولیدکنندگان مبلمان، تنها راهکار حل مشکلات این هنر - صنعت را تشکیل یک تعاونی دانست.

نماینده مردم ملایر در مجلس از اینکه اکنون از ۱۱ هزار فرد فعال در این صنعت فقط ۱۰۰ نفر عضو تعاونی هستند، گلایه و بر ضرورت همکاری فعالان صنعت مبلمان و عضویت در این تعاونی تاکید کرد.

وی همچنین بر لزوم ایجاد ارتباط با کشورهای هدف صادرات و ایجاد یک دبیرخانه مشخص و دائمی و برگزاری جلسات ماهانه توسط این دبیرخانه، نه‌ فقط در ایام برگزاری جشنواره‌ها تاکید کرد.

آزادیخواه در ادامه با اشاره به شهادت اسماعیل هنیه، اظهار کرد: او به‌عنوان یکی از مهمانان ما و برخلاف تمام استانداردهای فرا ملی به شهادت رسید که یک توهین و بی‌حرمتی بزرگ بود.

مافیایی در شاخه تامین مواد اولیه مبلمان منبت داریم

رقابت ۴۰ هنرمند از سراسر کشور در رویداد روز جهانی چوب

مدیر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ملایر نیز هنر - صنعت مبلمان منبت را برند اول این شهرستان دانست و گفت: امسال از ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهر ماه، ۱۱ جشنواره در ملایر برگزار می‌شود که دو جشنواره با مبلمان منبت و چوب مرتبط است.

ابراهیم جلیلی از برگزاری پنجمین جشنواره مبلمان منبت و دومین رویداد روز جهانی چوب خبر داد و افزود: در رویداد روز جهانی چوب حدود ۴۰ هنرمند از سراسر کشور به مدت پنج روز آثار خود را تولید می‌کنند و به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.

او با بیان اینکه این رویداد از ۱۷ تا ۲۱ شهریور ماه در ملایر برگزار می‌شود، اظهار کرد: تاکنون ۳۰۰ نفر از سراسر کشور در این رویداد ثبت نام کرده‌اند.

وی مالکیت معنوی برند مبلمان منبت را مربوط به صنایع دستی دانست و بیان کرد: تاکنون در شهرستان ملایر ۱۷ مالکیت معنوی ثبت شده و در استان همدان هیچ شهرستانی به اندازه ملایر مالکیت معنوی نداشته است.

در شاخه تامین مواد اولیه مبلمان منبت با یک مافیا مواجهیم

رئیس اتاق اصناف شهرستان ملایر نیز ظرفیت تولید مبلمان در ملایر را بی‌نظیر ارزیابی کرد و گفت: ملایر بیش از ۶۰ درصد مبلمان کشور را تولید می‌کند که نقش بسزایی در رونق اقتصاد شهرستان دارد.

میثم زندیه با تاکید بر اینکه از نظر تنوع کاری، حجم تولیدی و کیفیت، حرف زیادی برای گفتن داریم، افزود: رکود حاکم بر بازار نه در صنف مبلمان، بلکه در همه صنوف وجود دارد و نوسان قیمت‌ها سبب آزار تولیدکنندگان شده است.

وی با بیان اینکه باید بازار به ثبات برسد و تولیدکننده نسبت به خرید اقلام مشکلی نداشته باشد، گفت: سه شاخه تامین مواد اولیه، تولیدکننده و توزیع‌کننده در بازار داریم؛ اما متاسفانه در شاخه تامین مواد اولیه مبلمان منبت با یک مافیا مواجهیم، به طوری که سود اصلی به واردکننده مواد اولیه می‌رسد و تولیدکنندگان به‌دلیل نداشتن سرمایه در گردش و بقا در بازار، با سود ۱۰ درصدی محصولات خود را عرضه می‌کنند.

زندیه با بیان اینکه قیمت پارچه مبلمان تولید داخل با قیمت بیشتری نسبت به پارچه وارداتی به دست تولیدکننده می‌رسد، اظهار کرد: این دلایل سبب افزایش قیمت تمام‌شده محصول شده و در نهایت، مبل به یک کالای لوکس تبدیل و از سبد خرید مردم حذف شده است.

مافیایی در شاخه تامین مواد اولیه مبلمان منبت داریم

وی بازاریان و اصناف را خط مقدم جبهه اقتصادی کشور دانست و ادامه داد: در حوزه صادرات به‌دلیل قیمت نهایی محصول با کشورهای رقیب قابلیت رقابت نداریم و تا زمانی که مواد اولیه خوب و به قیمت مناسب به‌دست تولیدکننده نرسد، رقابت سخت می‌شود.

زندیه با تاکید بر اینکه شهرهای دیگر نیز در حوزه فروش، وضع بهتری نسبت به ما ندارند، گفت: رکود بازار در ملایر با توجه به میزان تولید و زیرساخت‌های قوی مبلمان، بیشتر به چشم می‌آید.

رئیس اتاق اصناف شهرستان ملایر به ضرورت ارائه تسهیلات بانکی و سرمایه در گردش اشاره و بیان کرد: در یک سال گذشته، بانک‌ها هیچ همکاری‌ای با واحدهای تولیدی ما نداشتند و گرفتن وام برای تولیدکننده مصیبت شده است.

زندیه با تاکید بر اینکه رونق مبلمان باعث رونق شهرستان می‌شود، خواستار حمایت نمایندگان مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی از حوزه مبلمان منبت این شهرستان شد تا فعالان این هنر - صنعت تولید را ادامه دهند و بتوانند بقا داشته باشند.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان باید قدرت رقابتی داشته باشند، وگرنه از دور خارج می‌شوند، افزود: این صنعت برای بقا به کمک نیاز دارد.

زندیه خواستار حمایت سازمان مالیات از فعالان این صنف شد و کرایه واحدهای صنفی مبلمان را یک معضل دانست و خاطرنشان کرد: خوشبختانه به اندازه انگشتان دو دست، تخلف صنفی در شهرستان داریم، با این حال به‌دلیل برگزاری جشنواره، نظارت دقیق‌تری خواهیم داشت تا در مردمداری و مشتری‌مداری سعی کنیم نمره قبولی بگیریم.

برخی فعالان این هنر - صنعت نیز تورم و افزایش نرخ ارز، مشکلات بیمه و قطعی برق کارگاه‌های مبلمان منبت را از جمله معضلات این حوزه دانستند و بر ایجاد مکانی شبیه شهرک صنعتی برای منبت‌کاران، احداث یک بندر خشک توسط فرمانداری و تامین چوب با سود مشخص، ضرورت فن بیان و آشنایی فروشندگان مبلمان با تکنیک‌های روز دنیا در راستای مشتری‌مداری و ایجاد پارکینگ و سرویس بهداشتی در بازار مبل ملایر تاکید کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha