• جمعه / ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۱۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403051207716
  • خبرنگار : 71129

کنگره: آمریکا ممکن است در جنگ احتمالی با روسیه یا چین شکست بخورد

کنگره: آمریکا ممکن است در جنگ احتمالی با روسیه یا چین شکست بخورد

بر اساس گزارش کنگره، ایالات متحده برای جنگ احتمالی با «دشمنان اصلی» آماده نیست، زیرا ارتش این کشور «هم از نظر قابلیت‌ها و هم از لحاظ ظرفیت» برای نبرد الزامات کافی را ندارد.

به گزارش ایسنا، هیاتی که توسط کنگره برای بررسی استراتژی دفاعی ایالات متحده مامور شده بود، نقص‌های قابل توجهی را در جاه طلبی‌های وزارت دفاع این کشور برای جلوگیری از یک درگیری بزرگ یا برتری در یک درگیری آشکار کرده است.

به نقل از شبکه خبری راشاتودی، در این گزارش از روسیه و چین به عنوان بزرگترین تهدید برای امنیت ملی آمریکا نام برده شده است.

بر اساس سند ۱۱۴ صفحه‌ای که روز دوشنبه منتشر شد، استراتژی دفاع ملی آمریکا که قبل از شروع درگیری اوکراین در سال ۲۰۲۲ نوشته شده، قدیمی است. ارتش ایالات متحده ساختار درستی ندارد و پایگاه صنعتی این کشور برای مقابله با تهدیدات احتمالی «به شدت ناکافی» است.

کارشناسان آمریکایی استدلال کردند که این کشور آخرین بار برای یک درگیری بزرگ در طول جنگ سرد که ۳۵ سال پیش پایان یافت، آماده بود.

«جین هارمن»، نماینده سابق دموکرات کنگره و رئیس کمیسیون امنیت ملی روز سه شنبه در جلسه کمیته خدمات مسلح سنا گفت: «کمیسیون ما به اتفاق آرا معتقد است که تهدیدات علیه امنیت ملی ایالات متحده و منافع ما بیشتر از هر زمان دیگری از زمان جنگ جهانی دوم و پیچیده‌تر از دوران جنگ سرد است.»

بر اساس این گزارش، «تهدیدها» برای ایالات متحده، از جمله «پتانسیل جنگ بزرگ و البته کوتاه مدت» با افزایش همسویی سیاسی و نظامی بین چین، روسیه، کره شمالی و ایران همراه شده است.

در بیانیه‌ای که ماه گذشته در نشست سران ناتو در واشنگتن به تصویب رسید، این ائتلاف نظامی به رهبری ایالات متحده، چین را «اصلی‌ترین تعیین ‌کننده جنگ روسیه علیه اوکراین» نامید؛ اتهامی که پکن آن را «پر از دروغ و سوگیری» توصیف کرد.

هم مسکو و هم پکن ادعاهای غرب مبنی بر اینکه چین کالاهای دو منظوره‌ای را که می‌تواند برای تولید تسلیحات استفاده شود به روسیه عرضه کرده است، را رد کرده‌اند.

در این سند ناتو همچنین آمده است: «ایالات متحده باید فرض کند که اگر وارد درگیری مستقیم با روسیه، چین، ایران یا کره شمالی شود، از کمک‌های اقتصادی و نظامی سایر کشورها بهره‌مند خواهد شد. ما همچنین معتقدیم که این مشارکت احتمال این مساله را افزایش می‌دهد که درگیری با یکی از این کشورها به چندین جبهه گسترش می‌یابد و باعث تقاضای همزمان منابع واشنگتن و متحدان می‌شود.»

کارشناسان به این نتیجه رسیدند که ایالات متحده باید حضور خود در اروپا را به یک سپاه زرهی کامل افزایش دهد که تعهدی بسیار بزرگتر از آنچه امروز وجود دارد و شامل توانمندسازی‌هایی مانند دفاع هوایی و هوانوردی می‌شود.

این گزارش در بحبوحه هشدارهای اخیر غرب در مورد طرح‌های ادعایی روسیه برای حمله به غرب اروپا در صورت کسب پیروزی بر اوکراین منتشر شده است. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، این ادعاها را «بیهوده» خواند.

در این میان دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز این اتهامات را «داستان‌های ترسناک» توصیف کرده و گفته است که این اتهامات توسط رهبران غربی ساخته شده‌اند تا توجه مردم را از مشکلات در کشورهای خود منحرف کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha