• جمعه / ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۰۱
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 1403051207670
  • خبرنگار : 71974

با تلاش محققان جهاد دانشگاهی محقق شد

ایمنی درمانی سرطان های صعب العلاج با استفاده از سلول های کشنده طبیعی

ایمنی درمانی سرطان های صعب العلاج با استفاده از سلول های کشنده طبیعی

محققان پژوهشکده سرطان معتمد در تلاشند با  بهره گیری از تکنیک پیشرفته ایمونوتراپی مبتنی بر سلول های کشنده طبیعی (NK) زمینه درمان موثرتر مبتلایان به سرطان های شایع نظیر سرطان دستگاه گوارش، پستان و تخمدان را فراهم کنند.

به گزارش ایسنا، این طرح با هدایت عالی و مدیریت پروفسور اردشیر قوام زاده و دکتر رامین صرامی فروشانی در پژوهشکده سرطان معتمد در حال اجراست.

تقویت سیستم ایمنی بیماران، یکی از مهمترین رویکردهای درمان سرطان است که با عنوان ایمنی درمانی (ایمونوتراپی) سرطان نیز شناخته می شود. سلول های سیستم ایمنی ذاتی به خصوص سلول‌های کشنده طبیعی (Natural Killer Cells)  به صورت ذاتی دارای قدرت از بین بردن سلول های سرطانی هستند که این مساله آن ها را به عنوان یک ابزار بالقوه موثر برای نابودی سلول های سرطانی تبدیل کرده است.

مطالعات بالینی نشان داده است که تحریک و تقویت سلول های کشنده طبیعی خود در پیشگیری ابتلا به سرطان و مهار پیشرفت آن اهمیت دارند. طبق رویکردهای بالینی، ایمونوتراپی سرطان با استفاده از سلول های کشنده طبیعی به عنوان یک ابزار جهت بهبود بدخیمی های تومورهای توپر (solid) پیشنهاد شده است.
قوام زاده/ صرامی فروشانی  تصریح کرد: مطالعات زیادی نشان داده است که این سلول ها با کشت و تکثیر در محیط آزمایشگاه، توانایی نابودی سلول های بدخیم در بیماران سرطان های متاستاتیک را دارند. در این تحقیقات سلول‌های NK ازمنشاء دهنده آلوژنیک پس از ارزیابی بی خطری (safety) و امکان پذیری تزریق وریدی، جهت استفاده در بیماران مبتلا به سرطان های توپر نظیر سرطان پستان، سرطان های دستگاه گوارش و تخمدان معرفی شد.

مطالعات گسترده و قابل توجهی بی خطر بودن تزریق سلول های کشنده طبیعی در بیماران مبتلا به سرطان های لاعلاج را نشان داده اند. با توجه به تجربه محققان پژوهشکده معتمد در زمینه کاربرد این سلول‌ها در بیماران مختلف از جمله سرطان پستان، سرطان تخمدان وسرطان دستگاه گوارشی (GI) در ایران، بی خطر بودن این سلول ها در مطالعات بومی مورد بررسی قرار گرفت و کارآزمایی بالینی فاز 2 جهت استفاده برای بیماران مبتلا به سرطان های توپر در دست انجام است.

 پژوهشکده معتمد تنها مرکز اجرای این پروژه در بیماران با سرطان توپر و لوسمی می باشد و سلول های کشنده طبیعی(NK) در این پژوهشکده با استاندارد GMP جهت استفاده در بالین بیماران تولید شده و می تواند در دسترس درمانگران قرار گیرد .

حاصل این طرح که بخشی از نتایج آن در قالب مقالات ISI نیز ارائه شده تولید سلول های NK به میزان زیاد در مقیاس GMP جهت استفاده در بالین بوده که می تواند در تمامی بیمارستان ها و مراکز درمانی توسط پزشکان با تخصص های مرتبط در زمینه درمان موثرتر بیماران مبتلا به سرطان های جامد مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha