• جمعه / ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۶:۱۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403051107482
  • خبرنگار : 71496

فارن‌پالسی: جنگ با حزب‌الله بزرگترین چالش چند دهه اخیر اسرائیل خواهد بود

فارن‌پالسی: جنگ با حزب‌الله بزرگترین چالش چند دهه اخیر اسرائیل خواهد بود

یک رسانه آمریکایی با اشاره به خطر زرادخانه موشکی و رزمندگان کارآمد حزب‌الله لبنان برای رژیم صهیونیستی در درگیری فراگیر احتمالی، نوشت ای جنبش چالش بسیار بزرگی برای اسرائیل ایجاد خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، مجله آمریکایی نوشت ترور «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران و ترور «فؤاد شکر» از رهبران مقاومت اسلامی لبنان در بیروت توسط رژیم صهیونیستی، احتمال دارد تشدید درگیری‌ها میان اسرائیل و لبنان را به همراه داشته باشد و در صورتی که دامنه درگیری‌ها گسترده شود، زرادخانه بزرگ موشکی حزب‌الله و نیروهای نظامی کارآمد آن تهدید بزرگی برای اسرائیل ایجاد خواهند کرد و احتمالاً این چالش بسیار بزرگتر از تجربه چند دهه اخیر این رژیم و حتی تجربه آن در حمله هفتم اکتبر گذشته خواهد بود.

فارن پالسی با بیان این مطلب نوشت: با وجود اینکه چنین جنگ بزرگی ویرانگر خواهد بود و احتمال دارد به سوریه و عراق نیز کشیده شده و حوثی‌ها (انصارالله یمن) نیز برای حمایت از حزب‌الله لبنان وارد عمل شوند، اما به هر حال ممکن است این جنگ رخ دهد و تخمین ابعاد خشونت در آن دشوار است و ممکن است حملات تلافی‌جویانه چرخه خطرناکی از درگیری‌ها را ایجاد کند.

این مجله آمریکایی در ادامه تحلیل خود آورد که «حزب‌الله یکی از مسلح‌ترین گروه‌های غیردولتی جهان بوده و تهدید هوایی بزرگتری از حماس را برای اسرائیل ایجاد می‌کند، این جنبش زرادخانه بسیار بزرگی با حدود ۱۲۰ تا ۲۰۰ هزار موشک در اختیار دارد و همین‌طور موشک‌های بالستیک کوتاه برد و میانبرد مرگبارتر و خطرناک‌تری را در اختیار دارد و علاوه بر این، زرادخانه موشکی و خمپاره‌ای، حزب‌الله ماهرترین و حرفه‌ای‌ترین نیروها در منطقه را در اختیار دارد».

در ادامه این مطلب آمده است: حزب‌الله در جنگ سال ۲۰۰۶ نشان داد که می‌تواند سلاح‌های پیشرفته ای همانند موشک‌های ضد کشتی کروز را جهت استفاده از آن‌ها در آینده برای هدف قرار دادن موفقیت آمیز کشتی جنگی اسرائیل در زرادخانه ویژه خود نگهداری کند. علاوه بر این حزب‌الله در سال ۲۰۰۶ نشان داد که یک شبکه بزرگ تونل دارد، همان‌گونه که اسرائیل در همان سال و بار دیگر در سال ۲۰۲۲ در غزه این مساله را متوجه شد و این تونل‌ها کابوسی برای عملیات‌های نظامی هستند.

فارن پالسی در ادامه نیز نوشت: ارتش اسرائیل از بیش از یک سال قبل درگیر جنگی در غزه است که هیچ نشانه‌ای از پایان فوری آن مشاهده نمی شود. اسرائیل در عملیات‌های بزرگ همانند جنگ کنونی در غزه، بر نیروهای ذخیره خود تکیه دارد و سربازان ذخیره آن گشت‌زنی‌های متعددی را انجام می‌دهند که این فشار زیادی را به جامعه و اقتصاد آن وارد می‌کند، علاوه بر این، ارتش اسرائیل با مشکل کمبود مهمات و قطعات یدکی روبرو است و در زمینه فراهم کردن منابع لازم برای نیازهای گسترده درگیری فراگیر با حزب الله، دچار مشکل خواهد شد.

فارن پالیسی در پایان نیز نوشت «آمریکا همان‌گونه که برای یک درگیری گسترده آماده می شود، موظف است برای تقویت صلح تلاش کند».

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha