• پنجشنبه / ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۵
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1403051107172
  • خبرنگار : 50455

چهل و چهارمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی/۳/

رویکرد جهاددانشگاهی در اعتماد به جوانان برگ برنده‌ای در عرصه‌ی دیپلماسی علمی است

رویکرد جهاددانشگاهی در اعتماد به جوانان برگ برنده‌ای در عرصه‌ی دیپلماسی علمی است

ایسنا/قم جهاد دانشگاهی به واسطه ریشه انقلابی، ماهیت جهادی و رویکرد علمی دانشگاهی که دارد می‌تواند نقش مهمی در حل مخاطرات این دوران گذار حیاتی کشور داشته باشد و به گفته رئیس پارک علم و فناوری قم، اعتماد به جوانان مؤمن و انقلابی ضمن حفظ استقلال علمی کشور، برگ برنده ما در عرصه‌های بین‌المللی و دیپلماسی علمی است. 

خیرالله رهسپار فرد رئیس پارک علم و فناوری قم در گفت‌وگو با ایسنا، در آستانه چهل و چهارمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی، ضمن تبریک به کلیه کارکنان این نهاد انقلابی، گفت: گستردگی و تنوع کم‌نظیر فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در زمینه‏‌های مختلف به ویژه حوزه‌های توانمندسازی و کارآفرینی برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی نشان‌دهنده اهمیت آن است و می‌تواند و منشأ تحولات خوبی در کشور باشد. خاص‌این‌که، علم و فناوری سلاح راهبردی ما در مواجهه با تحریم‌های ظالمانه بین‌المللی است که در چارچوب آن، رفتار جامعه علمی و دانشگاهی کشور بازتعریف و هدفمند می‌شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه در سال‌های اخیر شاهدیم که جهاد دانشگاهی به یکی از قابل اعتمادترین مراکز علمی کشور تبدیل شده است و در شرایط فعلی تداوم این مسیر ضروری به نظر می‌رسد. از این‌رو، به فعلیت رسیدن ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی موجب ارتقاء نقش آن در تحقق شعار سال یعنی «رشد تولید با مشارکت مردم» و سند چشم‌انداز خواهد شد. 

رهسپار فرد اظهار کرد: همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی به درستی در بیانیه گام دوم تاکید کرده‌اند انقلاب اسلامی وارد دومین مرحله‌ی خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی شده است و طبیعتا خودباوری مردم و به‌ویژه نسل جوان دانشگاهی رکن اصلی به نتیجه رسیدن این حرکت خطیر به شمار می‌آید. 

وی تصریح کرد: جهاد دانشگاهی به واسطه ریشه انقلابی، ماهیت جهادی و رویکرد علمی دانشگاهی که دارد می‌تواند نقش مهمی در حل مخاطرات این دوران گذار حیاتی کشور داشته باشد. دستاوردهای مهمی که پژوهشگران جوان و جهادی جهاد دانشگاهی در حوزه‌های مختلفی چون سلول درمانی، درمان ناباروری، فرستنده‌های رادیویی، دکل‌های حفاری نفت، بذرهای هیبریدی، اصلاح نژاد دام به آن‌ها دست پیدا کرده‌اند نشان می‌دهد که اعتماد به جوانان مؤمن و انقلابی ضمن حفظ استقلال علمی کشور، برگ برنده ما در عرصه‌های بین‌المللی و دیپلماسی علمی است. 

رئیس پارک علم و فناوری قم افزود: حفظ این پویایی ایجاب می‌کند تا جهاد دانشگاهی الگوسازی خود را نه فقط در بستر ترویج فرهنگ آموزش و پژوهش که با ورود به حوزه‌های کارآفرینی‌ و نوآوری‌های اجتماعی متناسب با ذائقه جوان امروزی دنبال کند. 

وی اضافه کرد: از آن‌جایی که مأموریت اصلی جهاد دانشگاهی گسترش‌ تحقیقات‌ و شکوفایی‌ روحیه‌ نوآوری در راستای تحقق خوداتکایی است و گستره فعالیت آن از دانشگاه، مراکز پژوهشی تا بخش‌های صنعتی و خدماتی کشور را شامل می‌شود لازم است تا مدل تعامل حاکم بر ارتباط این نهاد با ذینفعان آن پویا، مستمر، چند وجهی و البته مسئله محور باشد. 

رهسپار فرد گفت: تعامل زیست‌بوم فناوری و نوآوری استان به طور اعم و پارک علم و فناوری به عنوان محور این زیست‌بوم با جهاد دانشگاهی با فرض همین ضرورت و حول محورهایی چون کمک به تجاری‌سازی نتایج تحقیقات و پژوهش‌ها، نهادینه‌سازی رویکردهای مهمی چون اقتصاد دانشی، کارآفرینی و فعالیت‌های نوآورانه از طریق فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی و تقویت آموزش‌ها و مهارت‌های تخصصی مبتنی بر نیاز اصلی زیست‌بوم استان تعریف شده است.

وی تصریح کرد: پر واضح است که لازمه استمرار حرکت پرشتاب علمی کشور، «کار و مدیریت جهادی» و تقویت روحیه «ما می‌توانیم» با حفظ جهت گیری‌های انقلابی و اسلامی در چارچوب نقشه جامع علمی است. از این‌رو، هدف گذاری حرکت علمی کشور نیز باید افزایش دانش مبتنی بر تجربیات جهانی، در چارچوب ارزش‌های ملی و دینی و با محوریت به اعتماد به تخصص و تعهد جوانان کشور باشد.  

رهسپار فرد عنوان کرد: تلاش برای سامان‌دهی نظام هدایت شغلی و توانمندسازی دانش‌آموختگان، تعمیق فرهنگ اسلامی – ایرانی در دانشگاه‌ها، مشارکت در ترویج، تعمیق و ارتقاء کرسی‌های نظریه‌پردازی و نقد و مناظره از جمله ماموریت‌های سنگین واگذار شده به جهاد دانشگاهی در چارچوب نقشه جامع علمی کشور است که از یک‌سو نشان‌دهنده جایگاه مهم و راهبردی این نهاد انقلابی و از سویی دیگر اعتماد کامل سیاست‌گذاران به ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل آن در تحقق اهداف ترسیم‌شده است.

وی افزود: می‌توان این‌گونه نتیجه‌گیری کرد که کارنامه قابل قبول و موفق جهاد دانشگاهی به‌ویژه در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی و ایجاد شبکه گسترده ارتباطی با فرهیختگان آن‌را به یکی از ارکان مهم حرکت پرشتاب علمی کشور تبدیل کرده است.

رئیس پارک علم و فناوری قم یادآور شد: اساسا جهاد دانشگاهی در دایره ذینفعان پارک‌های علم و فناوری قرار می‌گیرد و از این منظر شکل‌گیری مدل تعاملی و مناسب بین این دو رکن پژوهشی و فناوری از اهمیت بسزایی برخوردار است. به همین دلیل می‌توانیم ادعا کنیم در یکسالی که از مدیریت دکتر حیاتی در جهاد دانشگاهی استان قم می‌گذرد، حقیقتا ما شاهد تغییرات مثبت و خوبی در فعالیت‌های این نهاد در استان هستیم. 

وی تاکید کرد: رویکرد رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان قم، در تعامل با ارکان زیست‌بوم فناوری و نوآوری استان اعم از پارک، مراکز رشد و حتی شرکت‌های استارتاپی مبتنی بر همکاری و هم‌افزایی بوده است و ما در موارد متعددی از نظرات و رویکرده سازنده ایشان خصوصا در چارچوب گروه کاری فناوری و نوآوری که ذیل کارگروه آموزش، پژوهش و نوآوری استان فعالیت می‌کند بهره‌مند شده‌ایم. 

وی اظهارکرد: همکاری زیر مجموعه‌های جهاد دانشگاهی استان مانند خبرگزاری‌های وابسته به آن به‌ویژه خبرگزاری ایسنا با پارک علم و فناوری استان در این مدت مثال‌زدنی و محسوس بوده است که به نوبه خودم از این رویکرد سازنده قدردانی و تشکر می‌کنم. 

رئیس پارک علم و فناوری قم در پایان گفت: امیدوارم در فرصت پیش رو، بتوانیم دامنه همکاری‌ها و فعالیت‌های مشترک به ویژه در حوزه آموزش‌های کاربردی و مهارت‌افزایی را تقویت کنیم تا ان‌شاءالله پاسخگوی نیازهای شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان استان در این زمینه باشیم.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha