• چهارشنبه / ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۷:۵۸
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1403051006932
  • خبرنگار : 50203

رئیس دانشگاه اراک:

اجرای طرح «فردای روشن آموزش» در دانشگاه اراک

اجرای طرح «فردای روشن آموزش» در دانشگاه اراک

ایسنا/مرکزی رئیس دانشگاه اراک گفت: طرح فردای روشن آموزش «فرآ» از سال تحصیلی گذشته با همکاری یک گروه صنعتی و دانشگاه اراک شروع به فعالیت کرده و با آموزش مهارت محور نیاز صنعت استان به نیروی توانمند را برطرف می کند.

مجتبی ذوالفقاری روز چهارشنبه دهم مرداد ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان مرکزی با تاکید بر اینکه تربیت نیروی توانمند در رشته های دانشگاهی مختلف باید از سمت جامعه دانشگاهیان، صنعتگران و فناوران عصر امروزی مورد توجه قرار بگیرد گفت: اولویت دادن به چنین امری مهمی می تواند کشور را وارد مسیر روشنی کند و دغدغه کمبود فارغ التحصیل توانمند و مورد نیاز صنعت را به مرور کاهش دهد.

وی افزود: دانشگاه اراک و گروه توسعه و نوآوری صنایع گداختار طی یک فرایند کاملا کارشناسی شده با عنوان «فرآ» که مخفف فردای روشن آموزش است، از سال گذشته اقدام به اخذ دانشجو در دو رشته نوظهور فرامکانیک و فرامواد کردند که در حال حاضر در حدود پنجاه دانشجو در این دو رشته مشغول به فعالیت هستند.

ذوالفقاری با بیان اینکه این طرح تحقق آرمان هایی بود که می خواست یک نسل با نیازمندی های حوزه صنعت و دانشگاه آشنا شود، تصریح کرد: توصیه من به کسانی که تمایل دارند بر اساس معیارهای روز علم اندوزی کنند و به شغل های آینده دسترسی و تسلط داشته باشند، این است که این کد رشته را در دفترچه سازمان سنجش انتخاب کنند و در این طرح ارزشمند حضور داشته باشند.

رئیس دانشگاه اراک اظهار کرد: طرح فرآ که خاستگاه آن دانشگاه اراک و این گروه صنعتی است، یک طرح بین المللی است و آمادگی داریم که ما را با دانشگاه های مطرح جهان در سطح دانشجویان کارشناسی مقایسه کنند. ما از دانشجویان می خواهیم خود را با بهترین دانشجویان جهان بسنجند و انتظار داریم بازخورد خود را نسبت به نحوه آموزش در این طرح به ما ارائه دهند تا به مرور زمان شاهد کاهش نقاط ضعف و تقویت نقاط مثبت این طرح باشیم.

وی با تاکید بر اینکه این طرح می تواند فضای مناسبی جهت آموزش نخبگان و داوطلبان مستعد ورود به دانشگاه های کشور باشد، بیان کرد: من معتقدم اگر این طرح از همه جهات و به درستی با استانداردهای آموزشی روز دنیا مقایسه شود، بسیاری از افراد این محیط را برای ادامه تحصیل خود انتخاب می کنند. نگاه ما در این طرح بین المللی است و صرفا به جذب دانشجویان داخلی توجه نمی کنیم.

ذوالفقاری ادامه داد: بررسی های میدانی ما نشان می دهد این شرایط آموزشی قطعا برای نسل جدیدی که مظلوم واقع شده است، جذاب خواهد بود. ما باید بپذیریم که نیازمند فاصله گرفتن از آموزش های سنتی ضمن خفظ داشته های مثبت آن هستیم و باید رویکرد خود را به سمت آموزش های نیاز محور و مطابق با استانداردهای نوین جهانی سوق دهیم.

رئیس دانشگاه اراک با اشاره به گسترش طرح فرآ در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری گفت: هدف اصلی این طرح عرضه نسل جدیدی از دانشجویان به جامعه و صنعت است و این دانشجویان نه تنها در مباحث ارتباط با صنعت، بلکه در زمینه های توسعه فردی و اجتماعی نیز با سایر دانشجویان متفاوت خواهند بود.

وی دانشجویان کنونی این طرح را نسلی طلایی و بی بدیل دانست و افزود: این ادعای بزرگیست که تا پایان نیز پای آن ایستاده‌ام و معتقدم این نسل می‌تواند کارهایی را در زمینه تکنولوژی و صنعت انجام دهد که به ظاهر، نشدنی هستند، اما با همت جمعی و تلاش دانشجویان، مطمئنا شرایط برای تحقق آنها فراهم خواهد شد.

رئیس دانشگاه اراک با تاکید بر اینکه دانشجویان امروزی می توانند گره از بسیاری از مشکلات جامعه جهانی باز کنند، ادامه داد: بهره مندی نسل کنونی از آموزش های نوین و با تکنولوژی بالا مانند هوش مصنوعی مزیت بسیار خوبی است که باید جدی گرفته شود و از آن در جهت حل مشکلات کشور استفاده کرد.

دانشجویان طرح فرآ دغدغه شغل ندارند

پیام خلیلی، مدیرعامل گروه توسعه و نوآوری صنایع گداختار نیز در این نشست خبری با بیان اینکه ایده راه اندازی این طرح آموزشی موسوم به طرح فردای روشن آموزش از دو سال پیش مطرح شده است گفت: این ایده به مرور زمان و با بررسی های دقیق و کارشناسی با محوریت تربیت نیروی توانمند در زمینه های فنی و مهندسی، به مرز پختگی رسید و در نهایت اسفند ماه سال ۱۴۰۱ تفاهم نامه رسمی راه اندازی طرح فرآ با همکاری مشترک این گروه صنعتی و دانشگاه اراک به امضا رسید.

وی افزود: این طرح تابستان سال گذشته در قالب دو رشته دانشگاهی جدید به نام های فرامکانیک و فرامواد در دفترچه سازمان سنجش قرار گرفت و کلیه داوطلبان آزمون سراسری امکان انتخاب این دو کد رشته را در ذیل دانشگاه اراک داشتند.

خلیلی با اشاره به دعوت سه برابر ظرفیت داوطلبان این طرح جهت شرکت در مصاحبه حضوری با هماهنگی سازمان سنجش کشور بیان کرد: افراد علاقمند پس از حضور در مصاحبه، بر اساس معیارهای مشخص مورد سنجش قرار گرفته و در نهایت پنجاه نفر به تعداد یکسان در دو رشته نامبرده پذیرش شدند.

وی با بیان اینکه مدت تفاهم این گروه و دانشگاه اراک ۱۰ سال است، تصریح کرد: بر اساس تفاهمات صورت گرفته، در این مدت، هر ساله تعداد مشخصی از داوطلبان کنکور در طرح فرا پذیرفته می‌شوند و در نظر داریم با گسترش این طرح، امکان حضور دانشجویان در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری را نیز فراهم کنیم.

وی با اشاره به حضور دانشجویان جدیدالورود در مهر ماه سال جاری اظهار کرد: امسال نیز به مانند سال گذشته داوطلبان پس از انتخاب کد رشته مورد نظر در دفترچه سازمان سنجش، به صورت حضوری مورد سنجش قرار می گیرند و در صورت احراز شرایط لازم به عنوان دانشجوی دانشگاه اراک مشغول به تحصیل می شوند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مزیت‌های اصلی این طرح حضور جدی و فعال دانشجویان در محیط صنعت است، بیان کرد: به طور متوسط دانشجویانی که در دو ترم گذشته در این طرح مشغول به تحصیل بودند، نیمی از زمان خود را در محیط صنعتی سپری کردند. به عبارت دیگر تمام دانشجویان این طرح ابتدا مفهوم هر موضوعی را به صورت عینی لمس می‌کنند و سپس در محیط دانشگاه با تئوری آن آشنا می‌شوند.

خلیلی با اشاره به ساخت و تجهیز کلاس دانشجویان در دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه اراک توسط این گروه، افزود: محیط این کلاس به گونه ای طراحی شده است که فضایی گفت و گو محور در بین حاضرین حاکم شود و شرایط کلاس از صحبت یک طرفه استاد با دانشجویان، به فضایی دو طرفه و تبادلی تغییر کند. این تغییر، مشارکت را به بالاترین میزان می رساند و دانشجویان را به فعالیت و پویایی در کلاس تشویق می کند.

وی با بیان اینکه این طرح بورسیه این گروه صنعتی است و هزینه های آن را متقبل می شویم، گفت: دانشجویان پس از پایان دوران تحصیل خود هیچ تعهد خدمتی و حقوقی در قبال ما ندارند.

خلیلی با بیان اینکه تضمین شغل به جای تعهد خدمت برای تمام فارغ‌التحصیلان این طرح در نظر گرفته‌شده است، ادامه داد: تمام فارغ التحصیلان این طرح بدون استثنا در این مجموعه صنعتی جذب خواهند شد و از این بابت هیچ دغدغه این برای خود و خانواده‌هایشان باقی نخواهد ماند. همچنین طبق توافقات انجام شده با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دانشجویان پسر این طرح می‌توانند دوران خدمت سربازی خود را به صورت امریه در این محیط صنعتی سپری کنند.

وی افزود: یکی دیگر از مواردی که برای این طرح در نظر گرفته شده، انتفاع مالی دانشجویان بر اساس انجام پروژه های مسئله محور صنعتی است که در صورت تکمیل پروژه، بر اساس کیفیت کار و میزان اثربخشی آن در صنعت به آنان پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه امکان کارآموزی برای تمام دانشجویان در روزهای تابستان در محیط صنعت فراهم است، تصریح کرد: تلاش داریم در صورت فراهم بودن شرایط تحصیل دانشجویان در دانشگاه، افراد برگزیده را به شرط بهره مندی از زبان انگلیسی قوی برای دوران کارآموزی به خارج از کشور اعزام کنیم تا با شرکت های معتبر بین المللی نیز آشنا شوند.

مهدی کشمیری مدیر اجرایی طرح فرآ نیز در این نشست بیان کرد: طرح فرآ طرح بسیار ارزشمندی در سطح استان مرکزی و کشور است و این پتانسیل را دارد که به عنوان یک الگوی آموزشی نیاز محور به همگان معرفی و در سراسر کشور اجرا شود.

تجهیز دانشجویان به تکنولوژی های روز از مزیت های این طرح است

وی ادامه داد: هم اکنون دانشجویان این طرح، کل دوران تابستان را در محیط صنعت و در کنار کارشناسان خبره می‌گذرانند و به نوعی با این شیوه جدید از آموزش، زندگی می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه بخش عمده‌ای از دروس این دانشجویان بر اساس نیاز صنعت بروزرسانی شده است، گفت: در ترمی که گذشت دانشجویان با چهار درسی که در سر فصل‌های مرسوم رشته مهندسی مکانیک و مهندسی مواد وجود ندارد، آشنا شدند و با حضور در محیط صنعت، مهارت‌های فنی و مهندسی لازم را بدست آوردند.

کشمیری افزود: دانشجویان حاضر در این طرح باید به ابزارها و تکنولوژی‌های روز دنیا مانند هوش مصنوعی، اقتصاد دیجیتال، زبان انگلیسی و... تجهیز شوند و همین امر نشان می‌دهد که افق این طرح صرفا آموزش‌های مهندسی و صنعتی نیست، بلکه برنامه های توسعه فردی و مهارتی نیز برای دانشجویان در نظر گرفته شده‌است.

مدیر اجرایی طرح فرآ با بیان اینکه مهندس فارغ التحصیل این طرح یک مهندس خبره و با تجربه در زمینه های صنعتی است اظهار کرد: در این طرح هم قواعد آموزش عالی کشور رعایت می شود و هم سعی داریم استانداردهای نوین آموزش مهندسی جهان را دنبال کنیم.

وی با بیان اینکه در کنار دروس عملی و تئوری، برنامه‌های فرهنگی، ورزشی و هنری نیز برای دانشجویان در نظر گرفته شده است، گفت: دانشجویان می توانند همزمان با دوران تحصیل خود در رویدادهای نمایشگاهی، کنفرانس های علمی، رویدادهای ورزشی و... نیز شرکت کنند تا از هر نظر برای شروع فعالیت به عنوان یک مهندس با تجربه و با چهار سال سابقه کار اثربخش آماده شود.

به گزارش ایسنا، در پایان این نشست خبری نیز دو نفر از دانشجویان فعلی این طرح به شرح فعالیت‌های علمی و آموزش خود در این طرح پرداختند و ضمن بیان مزیت‌های این طرح، از داوطلبان حضور در دانشگاه های کشور جهت شرکت در این طرح دعوت کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha