• چهارشنبه / ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۶:۳۰
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1403051006870
  • خبرنگار : 50975

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان عنوان کرد:

نهالستان چهارمحال و بختیاری؛ تامین‌ کننده نهال حوزه زراعت چوب و فضای‌ سبز

نهالستان چهارمحال و بختیاری؛ تامین‌ کننده نهال حوزه زراعت چوب و فضای‌ سبز

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: نهالستان شهید قاسم سلیمانی تنها نهالستان بزرگ استان است که نهال مورد نیاز استان را در حوزه زراعت چوب و فضای سبز تامین می‌کند.

اصغر احمدی ۱۰ مردادماه در حاشیه بازدید خبرنگاران از نهالستان شهید حاج قاسم سلیمانی با اشاره به اینکه مقرون به صرفه‌ترین راه‌حل برای برون رفت از مشکلات حفاظت از اکوسیستم‌های طبیعی کاشت درخت، توسعه و احیای جنگل است، اظهار کرد: اجرای طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت، بر پایه سه محور زراعت چوب، تامین نیاز چوب و کاغذ مورد نیاز کشور با انواع نهال کبوده و صنوبر، ایجاد فضای سبز با نهال‌هایی همچون زبان ‌گنجشک و اجرای طرح غنی‌سازی جنگل‌ها، نهال و بذرکاری و افزایش مسوولیت اجتماعی در حال انجام است.

 مدیرکل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه نیمی از تعهد کاشت مردمی نهاد استان، تنها در نهالستان‌ شهرکرد تولید شده است، افزود: نهالستان شهید قاسم سلیمانی تنها نهالستان بزرگ استان است که نهال مورد نیاز استان را در حوزه زراعت چوب و فضای سبز تامین می‌کند.

احمدی عنوان کرد: با توجه به اعتبارات ابلاغی و سطح جنگل‌ها و مراتع استان سهم چهارمحال و بختیاری از طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت، ۱۰ میلیون اصله درخت در طول چهار سال است که تعهد سال اول ۲.۵ میلیون اصله درخت بود که اجرا شد.

وی با بیان اینکه اصلی‌ترین زیرساخت جهت احیای نهالستان، تامین آب مورد نیاز بود، ادامه داد: با پیگیری‌های صورت گرفته و همکاری آب منطقه‌ای بعد از حفاری به آب رسیده و سطح دبی آب تامین کننده آب مورد نیاز این نهالستان بود.

احمدی با بیان اینکه برای کاشت این نهال‌ها اشتغالزایی مطلوبی نیز ایجاد شده است، افزود: کاشت نهال یک اقدام ملی، بین‌المللی و یک مسئولیت اجتماعی در راستای ایجاد فضای سالم و محیط‌زیست پاک و بدون آلودگی است.

وی گفت: یکی از مهم‌ترین اتفاقات پیرامون شروع طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت بکارگیری ظرفیت‌های نهالستان‌ها بوده ظرفیتی که در سال‌های اخیر کمتر مورد توجه بوده است، در این خصوص نهالستان‌های دولتی استان واقع در شهرکرد و لردگان اقدامات تولید نهال را شروع کردند و نهالستان لردگان و گرمسیری نهالستان شهرکرد از ظرفیت‌های بسیار خوبی در راستای تولید نهال‌های سردسیری مطابق با شرایط اکولوژیکی و اقلیم استان برخوردار هستند.

احمدی با اشاره به اینکه نهضت نهال‌کاری در استان همزمان با سراسر کشور آغاز شد، افزود: سایر استان‌ها نیز در این طرح فعالیت خوبی داشتند و طبق قانون سرانه فضای سبز هر ایرانی ۱۵ متر است که مسئولیت اجتماعی در جهت حفظ محیط زیست و غنی‌سازی جنگل‌ها ایجاب می‌کند در این راه نهایت تلاش در کشور بکار گرفته شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در حوزه غنی‌سازی جنگل‌ها، ۱۹۰۰ هکتار از عرصه‌های ملی به صورت بذرکاری غنی‌سازی شد، خاطرنشان کرد: نهالستان‌های استان شامل دو نوع سردسیری و گرمسیری هستند که نهال‌های مخصوص مناطق سردسیری مانند صنوبر زبان گنجشک، ارغوان، اقاقیا، کاج و مناطق گرمسیری اکالیپتوس، بنه، بلوط و چنار است.

اداره‌کل منابع طبیعی استان آمادگی توزیع نهال بین تمام اورگان‌های دولتی و خصوصی را دارد

وی با بیان اینکه این اداره‌کل آمادگی توزیع نهال به تمامی نهادها را دارد، خاطرنشان کرد: اداره کل منابع طبیعی به تمام نهادها، ارگان‌های دولتی و خصوصی، شرکت‌های صنعتی، شهرداری و سازمان فضای سبز اعلام می‌کند که نهال مورد نیازشان توسط این اداره‌کل تامین شده و در صورت در اختیار گذاشتن محل مورد نظر برای کاشت نهال، با نظارت منابع طبیعی توزیع نهال صورت می‌گیرد.

احمدی اضافه کرد: گونه‌های جنگلی و گلابی وحشی، پسته وحشی و زیتون تلخ نیز در قطعات مختلف در نهالستان‌های استان کاشته شده است.

کاشت نهال‌ها در نهالستان‌های استان زیر نظر کمیته علمی نظارت است

در ادامه شهرام منصوری، کارشناس اداره جنگل اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: نهال‌های نهالستان شهرکرد به دو صورت گلدانی شامل بلوط و کاج و ریشه لخت مثل صنوبر، سنجد، نارون و زبان گنجشک تولید می‌شود. 

منصوری در خصوص ترسیب کربن، ادامه داد: ترسیبِ کربن به معنای رسوب دادن و تخلیه کربن موجود در جو (آتمسفر) است، به عبارت دیگر به جذب دی‌اکسیدکربن اضافی موجود در جو که توسط بخش هوایی و زمینی گیاهان، انجام می‌شود که در کاهش آثار بد پدیده گرمایش جهانی نقش دارد و کشورهای صنعتی طبق این طرح ملزم هستند که فضای سبز و درختکاری و جنگل‌کاری را افزایش دهند.

تنها نهالستان چهارمحال و بختیاری؛ تامین‌ کننده نهال حوزه زراعت چوب و فضای‌ سبز

تنها نهالستان چهارمحال و بختیاری؛ تامین‌ کننده نهال حوزه زراعت چوب و فضای‌ سبز

تنها نهالستان چهارمحال و بختیاری؛ تامین‌ کننده نهال حوزه زراعت چوب و فضای‌ سبز

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha