• چهارشنبه / ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۵:۴۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403051006809
  • خبرنگار : 71415

برگزاری سومین رزمایش روسیه در سال جاری برای تمرین استفاده از تسلیحات هسته‌ای

برگزاری سومین رزمایش روسیه در سال جاری برای تمرین استفاده از تسلیحات هسته‌ای

ارتش روسیه امروز چهارشنبه سومین دور از رزمایش‌های با استفاده از تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در سال جاری میلادی را آغاز کرده است.

به گزارش ایسنا، وزارت دفاع روسیه امروز چهارشنبه اعلام کرد سومین دور از رزمایش‌های ارتش این کشور با موضوع تمرین استفاده از تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی را به اجرا در آورده است. به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس» بر اساس اعلام وزارت دفاع روسیه در این رزمایش واحدهای فرماندهی‌های منطقه مرکزی و جنوبی در ارتش روسیه که مجهز به موشک‌های کوتاه‌برد اسکندر هستند، شرکت می‌کنند. آنها در این رزمایش، بیرون آوردن سلاح‌های هسته‌ای از انبارها و مستقر سازی آنها در نقاط ویژه پرتاب آنها را تمرین خواهند کرد. نیروهای شرکت کننده در این مانورها همچنین شامل واحدهای نیروی هوایی ارتش روسیه شده و آنها به تمرین تسلیح جنگنده‌های این نیرو به تسلیحات هسته‌ای و اجرای پروازهای گشت‌زنی می‌پردازند.

وزارت دفاع روسیه تاکید کرد، هدف از اجرای این رزمایش حفظ آمادگی سربازان برای اجرای ماموریت‌های رزمی با به کار گیری تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی است.

به نوشته آسوشیتدپرس، تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی شامل بمب‌ها، سرهای جنگی مخصوص موشک‌های کوتاه‌برد و همین‌طور مهمات توپخانه‌ای است که برای استفاده در حوزه محدودی در میدان نبرد طراحی شده‌اند. قدرت تخریب این نوع تسلیحات هسته‌ای از تسلیحات هسته‌ای استراتژیک اصلی که قابلیت از بین بردن شهرها را دارند بسیار کمتر است.

۲ دور قبل رزمایش ارتش روسیه در سال جاری میلادی برای تمرین استفاده از تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در ماه‌های مه و ژوئن برگزار شد. ارتش بلاروس، متحد اصلی روسیه نیز در رزمایش ماه ژوئن مشارکت داشت.

روسیه در سال گذشته میلادی بخشی از تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی خود را به خاک بلاروس که با اوکراین و چند عضو ناتو شامل لهستان، لتونی، استونی و لیتوانی هم‌مرز است منتقل ساخت. «آلکساندر لوکاشنکو»، رئیس جمهور بلاروس در فوریه ۲۰۲۲ خاک کشور خود را در اختیار سربازان ارتش روسیه به قصد اجرای «عملیات نظامی ویژه» این ارتش در اوکراین قرار داد.

«ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه و مقام‌های دولت او بارها به غرب درباره قدرت هسته‌ای این کشور اخطار داده‌ با این هدف که آنها روند تشدید پشتیبانی‌های نظامی از کی‌یف را متوقف کنند.

کرملین تاکید کرده رزمایش‌های روسیه با موضوع به‌کارگیری تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی پاسخی به مواضع اعضایی ناتو که تشویق به حملات اوکراین با تسلیحات غربی به خاک روسیه می‌کنند و درباره احتمال استقرار نیروهای غربی در جنگ اوکراین حرف می‌زنند است.

پوتین که شاهد روند مداوم اما تدریجی فتوحات ارتش روسیه در اوکراین است تاکید کرده مسکو برای تحقق اهدافش در این کشور لزومی به اینکه از تسلیحات هسته‌ای استفاده کند نمی‌بیند. اما او همچنین می گوید این تسلیحات ممکن است در صورتی که تمامیت ارضی روسیه مورد تهدید قرار بگیرد در چارچوب دکترین هسته‌ای مسکو استفاده شوند.

برخی از سیاستمداران روسیه از کرملین اخیرا خواستند با اصلاح دکترین هسته‌ای این کشور سطح آستانه به کارگیری تسلیحات هسته‌ای را پایین بیاورد و پوتین در پاسخ به این درخواست اظهار کرد احتمالا سند دکترین هسته‌ای کشورش به منظور لحاظ کردن وضعیت متغیر جهانی دستخوش تغییر و اصلاح خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha