• چهارشنبه / ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۵:۳۲
  • دسته‌بندی: دانش‌بنیان‌ها
  • کد خبر: 1403051006793
  • منبع : معاونت علمی ریاست جمهوری

بومی‌سازی آمیزه‌های پلیمری پیشرفته برای پوشش‌دهی فیبر نوری و لوله‌های فولادی مقاوم

بومی‌سازی آمیزه‌های پلیمری پیشرفته برای پوشش‌دهی فیبر نوری و لوله‌های فولادی مقاوم

یک شرکت دانش‌بنیان توانست با تکیه بر مهارت و دانش فنی بومی خود، بخش قابل توجهی از پوشش‌های پیشرفته مورد نیاز صنایع سیم و کابل و لوله کشور را که در گذشته از طریق واردات تامین می‌شد، برآورده کند و سهم قابل ملاحظه‌ای در ممانعت از خروج ارز از کشور ایفا کند؛ این شرکت موفق به اخذ عنوان شرکت غزال دانش‌بنیان از میان ۱۰ هزار شرکت در سال ۱۴۰۳ از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شد.

به گزارش ایسنا، داوود صبوری، مدیرعامل این شرکت با تاکید بر اینکه ما توانسته‌ایم بخش قابل توجهی از بازار شرکت‌های معتبر اروپایی (Borealis) و آمریکایی (Dow) را در منطقه، ترکیه و اروپای شرقی از آن خود کنیم، اظهار کرد: این مهم با توسعه خطوط تولید و همچنین جذب و آموزش نیروی انسانی مؤثر به تحقق پیوسته است.

وی اخذ عنوان شرکت دانش‌بنیان فناور از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۲، کسب عنوان ۵ ستاره دانش‌بنیان صادراتی از معاونت علمی ریاست جمهوری و قرار گرفتن در بین ۱۲ شرکت دانش‌بنیان برتر صادراتی از میان ۹۰۰۰ شرکت در سال ۱۴۰۲، شرکت برتر صادرات دانش‌بنیان از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰، واحد نمونه صنعتی استان زنجان در سال ۱۴۰۰ را از جمله دستاوردهای این شرکت دانست.

رشد ۸۰۰ درصدی صادرات محصولات دانش بنیان

صبوری درخصوص مسیر طی شده برای کسب عنوان شرکت غزال دانش بنیان، بیان کرد: نرخ رشد پایدار از ویژگی‌های بارز این شرکت در کسب عنوان شرکت غزال دانش‌بنیان فناور بوده است؛ به‌طوری که این شرکت در پنج سال گذشته رشد ۲۳۰ درصدی را تجربه کرده است.

وی ضمن اشاره به اینکه تمام محصولات تولیدی این شرکت در زمره محصولات دانش‌بنیان قرار دارند، خاطرنشان کرد: با وجود شاخص استمرار فروش دانش‌بنیان ۳۰ درصدی از سوی معاونت علمی، فروش شرکت ما حدود هشت برابر این معیار بوده است. همچنین در حوزه صادرات نیز این شرکت توانسته است با رشد ۸۰۰ درصدی محصولات دانش‌بنیان خود در پنج سال گذشته و رد شدن از تارگت ۱۰ میلیون دلاری تعیین شده در سال، بخش قابل ملاحظه‌ای از بازارهای ترکیه، کشورهای شرق اروپا، ایتالیا، اسپانیا، کشورهای CIS و روسیه را به خود اختصاص دهد.

صبوری در ادامه آمیزه پلیمری پیشرفته برای عایق کابل‌های قدرت و پلی اتیلن قابل شبکه‌ای شدن کابل گرید XLPE را از دیگر محصولات دانش‌بنیان این شرکت دانست.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، پلی ­اتیلن شبکه‌­ای شده را به عنوان یکی از ایمن‌ترین عایق‌ها در صنعت برق خواند و گفت: این محصول به دلیل مقاومت بالا در برابر گرمای حاصل از افزایش بارهای ناگهانی در خطوط انتقال به کار می‌رود.

وی ادامه داد: محصولات دانش‌بنیان APXLPE پلی ­اتیلن با قابلیت شبکه‌ای شدن هستند که به روش Sioplas تولید شده و به‌عنوان عایق کابل‌های LV مورد استفاده قرار می­‌گیرند. به‌ کارگیری گریدهای متنوعی از پلی اتیلن با ساختار مولکولی ویژه همراه با افزودنی‌های خاص در فرمولاسیون، محصولی با خواص مکانیکی بالا و فرآیندپذیری درخور تحسین، فراهم آورده است.

به گفته صبوری، این محصول توانسته علاوه بر بازار داخل، حضور چشمگیری در بازارهای صادراتی داشته باشد.

وی ضمن اشاره به اینکه محصولات دانش‌بنیانAPPEX ، آمیزه گرفت شده با سیلان بر پایه پلی اتیلن سنگین (HDPE)  هستند و به‌عنوان مواد اولیه در تولید لوله‌های پنج لایه PEX-AL-PEX مورد استفاده قرار می‌گیرند، افزود: لوله‌های PEX تولیدی با محصول آمیزه پلیمری پیشرفته برای تولید لوله‌های پنج لایه مقاوم در برابر گرما با دارا بودن ویژگی‌هایی از قبیل مقاومت حرارتی مناسب تا دمای ℃۹۰، مقاومت بالا در برابر تنش‌های محیطی (ESCR) و خراش، مقاومت شیمیایی و سایشی مناسب، استحکام بالا در برابر خزش (Creep) تا دمای ℃۹۵ و ... از رقابت‌پذیری فوق‌العاده‌ای در بازارهای صادراتی برخوردار است.

آمیزه‌­های پلیمری پیشرفته مقاوم در برابر آتش برای پوشش کابل های قدرت، کنترل و فیبر نوری

این کارشناس فناور، اظهار کرد: پلیمرها به‌طور عمده بدلیل ماهیت و ساختار شیمیایی‌شان که عموما متشکل از کربن و هیدروژن تشکیل هستند، به شدت قابلیت سوختن را دارا هستند؛ علاوه بر این، انتشار دود و گازهای سمی در حین فرآیند سوختن (به ویژه در آمیزه‌های پلیمری حاوی ترکیبات هالوژن دار مثل پلی­‌وینیل کلراید) که به شدت تهدیدکننده سلامت و محیط زیست است، اجتناب ناپذیر است. از این رو استفاده از کابل‌های با عایق و روکش PVC به دلیل تولید گازهای سمی به هنگام حریق در حال منسوخ شدن است.

صبوری با اشاره به اینکه این محصولات دانش‌بنیان با فرمولاسیون‌­های ویژه، ترکیبات پلیمری ترموپلاستیک بر پایه پلی الفین الاستومرها هستند؛ اظهار کرد: استفاده همزمان از کامپاندهای سیلیکونی در فرآیند تولید آنها، باعث شده خواص مکانیکی، خواص سطحی، فرآیند پذیری، سختی و حداقل غلظت اکسیژن مورد نیاز برای اشتعال پذیری بهبود تحسین برانگیزی پیدا کند و از رقابت پذیری بالایی در بازارهای صادراتی برخوردار باشد.

به گفته مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان، انواع گریدهای مختلف این محصولات با دارا بودن ویژگی‌ ضدشعله‌، عدم انتشار گازهای سمی، تولید دود بسیار کم و رعایت ملزومات استانداردهای ایمنی و زیست محیطی، به‌عنوان عایق و روکش در صنایع سیم و کابل از اهمیت و کاربرد ویژه‌­ای برخوردار هستند.

آمیزه پلیمری پیشرفته برای پوشش کابل‌های قدرت

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان درخصوص کارکرد آمیزه پلیمری پیشرفته برای پوشش کابل‌های قدرت، تصریح کرد: پلیمرها بدلیل خواص ذاتی و مقاومت الکتریکی‌شان در صنایع سیم و کابل بطور گسترده به‌عنوان روکش مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی، ضمن اشاره به اینکه پلیمر PVC بدلیل ساختار قطبی خود، دارای محدودیت‌­هایی برای استفاده در ولتاژ­های بالا است، ادامه داد: محصولات دانش بنیان آمیزه پلیمری پیشرفته برای پوشش کابل‌های قدرت و APINS  برپایه پلی اتیلن با دارا بودن ساختار شیمیایی ویژه و فرمولاسیون منحصر به فرد، مقاومت بسیار بالایی در برابر عوامل شیمیایی و همچنین حمله­ ازنی که معمولا به واسطه­ میدان‌های مغناطیسی بالای کابل­‌های قدرت که در اطراف مسیر جریان تجمع می­‌کنند، از خود نشان می‌دهند.

آمیزه پلیمری پیشرفته برای پوشش لوله‌های فولادی مقاوم به UV

به نقل از معاونت علمی ریاست‌جمهوری، صبوری گفت: حفاظت از خوردگی خطوط لوله‌های فولادی مدفون، معمولا توسط پوشش محافظ خوردگی و سیستم حفاظت کاتدی به صورت همزمان صورت می‌گیرد. محصول دانش بنیان آمیزه های پلیمری بر پایه پلی اتیلن سنگین به منظور پوشش محافظ از خوردگی در صنعت خطوط انتقال لوله مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی در پایان انعطاف پذیری بالای فرمولاسیون بر اساس نیاز مشتری را از جمله ویژگی­‌های برجسته محصول آمیزه پلیمری پیشرفته برای پوشش لوله‌های فولادی مقاوم به UV خواند و افزود: بر این اساس به کارگیری پلیمرهای مختلف به عنوان ماتریس، کمک فرآیندها، آنتی اکسیدانت‌ها و سایر افزودنی‌­ها که تعیین­ کننده خواص مکانیکی، مقاومت به شرایط تخریب اکسیداسیونی و فرآیندپذیری هستند، بهینه‌سازی می­‌شوند. بطوری که برای مشتریان خارجی در بازارهای صادراتی بویژه برای کاربردها در مناطق سرد و زیر صفر درجه فرمولاسیون‌های کاملا متفاوتی درنظر گرفته می‌شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha