• چهارشنبه / ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۵
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 1403051006624
  • خبرنگار : 50136

معاون رئیس جهاددانشگاهی:

فعالیت ۱۷۰ گروه پژوهشی در مراکز جهاددانشگاهی کشور

فعالیت ۱۷۰ گروه پژوهشی در مراکز جهاددانشگاهی کشور

ایسنا/آذربایجان غربی معاون رئیس جهاددانشگاهی و رئیس سازمان تجاری‌سازی فناوری جهاددانشگاهی طی سفری یک روزه به آذربایجان‌غربی به همراه محمد صادق سبط الشیخ انصاری، معاون راهبری پارکها و مراکز رشد سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی و دکتر رضا حسین زاده، رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان‌غربی با جواد نوری‌نیا، رییس پارک علم و فناوری استان دیدار و گفت و گو کرد.

مسعود ابراهیمی در این دیدار بر لزوم هم‌افزایی با پارک‌های علم و فناوری با هدف گسترش تعاملات و اثرگذاری بیشتر در کشور تاکید کرد و گفت: جهاد دانشگاهی نهاد عمومی غیردولتی است که ۲۵ درصد از بودجه خود را از دولت و مابقی را از طریق درآمد اختصاصی از محل‌های آموزش، مراکز درمانی (درمان ناباروری، سرطان و...) پروژه‌های پژوهشی تامین می‌کند.

معاون رئیس جهاددانشگاهی با بیان اینکه خوشبختانه با تلاش نیروهای جوان، نخبه و انقلابی جهاد دانشگاهی امروز به یک برند تبدیل شده است، افزود: این مجموعه اقدامات خوبی در حوزه درمان ناباروری، تولید گیرنده و فرستنده‌های رادیویی، دکل و مته‌های حفاری، تولید بذر، گیاهان دارویی و داروهای گیاهی انجام و به موفقیت‌های بسیاری دست یافته‌ است.

ابراهیمی با اشاره به فعالیت ۱۷۰ گروه پژوهشی در مراکز جهاد دانشگاهی کشور، اظهارکرد: ۷۰ مرکز رشد و ۱۵۰۰ شرکت در زیر مجموعه مراکز رشد جهاد دانشگاهی فعالیت دارند.

وی اظهار کرد: فاصله بین کمک دولت و مخارج جهاد دانشگاهی باعث شد جهاددانشگاهی به فکر تعریف مکانیسمی برای درآمدزایی افتاد که ماحصل آن ایجاد سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان است.

ابراهیمی با اشاره به اهداف و وظایف سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی تصریح کرد: این سازمان با ۳ معاونت توانمندسازی و تحقیقات اشتغال و کارآفرینی»، «تجاری سازی و امور پارکها و مراکز رشد» و «توسعه سرمایه‌گذاری و امور شرکتها و مؤسسات به منظور ایجاد زمینه‌های مناسب برای اشتغال دانش آموختگان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تاسیس شده است.

معاون رییس جهاددانشگاهی و رئیس سازمان تجاری‌سازی فناوری جهاددانشگاهی، تجاری سازی، فناوری‌های به بلوغ رسیده جهاددانشگاهی با ایجاد شرکت ها و موسسات دانش بنیان،  توسعه مراکز رشد ، ‌پارکها و ساختارهای تجاری سازی به منظور حمایت از فناوران و ساماندهی نظام هدایت شغلی، توانمندسازی دانش آموختگان در حوزه های منتخب با حمایت، پشتیبانی و هماهنگی مراجع ذیربط و ارتقاء فرهنگ کارآفرینی و روحیه خود باوری و ترویج الگوهای موفق علم و فناوری با تاکید بر جامعه دانشگاهی کشور را از اهداف و چشم‌اندازهای سازمان عنوان کرد و گفت: درصددیم از طریق هم‌افزایی با پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی و به اشتراک گذاشتن امکانات، ارتباطات، دانش فنی در بحث نو آوری و فناوری بیش از گذشته به پیشرفت‌های قابل توجهی برسیم.

وی با اشاره به فعالیت پارک واحد البرز افزود: این پارک به مساحت ۱۰۰ هکتار در حال فعالیت است که از سال گذشته واگذاری اراضی در این پارک آغاز شده و اولین سند اعیانی اراضی واگذاری شده هفته آینده رونمایی می‌شود.

ابراهیمی گفت: طبق برآورد اولیه متاسفانه دانش فنی زیادی وجود دارد که به تولید نهایی نرسیده و در نیمه راه به دلایل مختلف رها شده که معاونت تجاری سازی بدنبال شناسایی چنین مواردی است و با تامین مالی و رفع مشکلات در صدد تکمیل زنجیره تولید است.

وی بر ضرورت حمایت از جوانان و شرکت‌های نوپا تاکید کرد و افزود: موفقیت شرکتها علاوه بر درآمدزایی برای فعالین این شرکتها برای رونق اقتصادی کشور نیز مثمرثمر خواهد بود.

ابراهیمی ایجاد پردیس مشترک را فرصتی برای ارتقای علمی و دانش فنی و درآمدزایی از محل ۳ درصد ارزش افزوده دانست و تصریح کرد: در حوزه تخصصی صنایع فرهنگی پردیس مشترکی ایجاد شده که چنین فرصت‌هایی را می‌توان در استان‌های مختلف ایجاد کرد.

محمد صادق سبط الشیخ انصاری، معاون راهبری پارکها و مراکز رشد سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی نیز در ادامه بر لزوم تعامل و هم‌افزایی با پارک‌های علم و فناوری تاکید کرد و افزود: در صدد گسترش رویکرد فعالیت‌های مشترک و ایجاد پردیس‌های مشترک هستیم.

وی با بیان اینکه همواره استفاده از توان داخل استانها مورد تاکید است، گفت: نزدیکی دانشگاه ارومیه و علوم پزشکی و پارک علم و فناوری می‌تواند بستری برای ایجاد یک پهنه فناوری در این منطقه باشد.

همچنین جواد نوری نیا، رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی با اشاره به پیشینه جهاددانشگاهی و دستاوردهای این نهاد انقلابی افزود: جهاددانشگاهی نهادی علمی و دانشگاهی است که از بدو تاسیس دستاوردهای زیادی در حوزه‌های مختلف را با بکارگیری نیروهای نخبه و با انگیزه به منصه ظهور رسانده‌ است.

وی با بیان اینکه پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی مجموعه ۱۷ هکتاری است، افزود: در حدود ۲۰۰ شرکت فناور زیر مجموعه  پارک فناوری استان فعال هستند.

نوری نیا اظهار کرد: زیر ساختهای پارک از جهات مختلف کامل است و با تصویب طرح جامع پارک به زمینهای واگذار شده سند اعیانی صادر می‌شود.

رئیس پارک علم و فناوری استان اظهار کرد: درصدد توسعه زیست بوم پارک علم و فناوری استان و بدنبال راه‌اندازی پردیس در این مجموعه هستیم.

نوری نیا از همکاری با جهاد دانشگاهی استقبال کرد و گفت: با جذب و در اختیار گذاشتن امکانات بین نخبگان و فارغ التحصیلان می‌توان در توسعه فناوری قدمهای مثبتی برداشت.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد آذربایجان‌غربی، در پایان این نشست، رئیس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌ بنیان جهاددانشگاهی در سفر به آذربایجان‌غربی از شرکت‌های مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور واحد ارومیه و بخش‌های مختلف مجتمع پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی استان بازدید کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha