• چهارشنبه / ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۵
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403051006538
  • خبرنگار : 50232

مسئول مرکز پایش تالاب بامدژ خبر داد

تلاش برای مهار آتش در میکروتالاب «الهایی» اهواز

تلاش برای مهار آتش در میکروتالاب «الهایی» اهواز

ایسنا/خوزستان مسئول مرکز پایش تالاب بامدژ با اشاره به وقوع آتش‌سوزی‌های مکرر در میکرو تالاب الهایی گفت: به دلیل شرایط جوی چند روز اخیر که منجر به افزایش شدید دما شده است و با توجه به اینکه در محل دفن پسماند الهایی به دلیل رهاسازی غیراصولی زباله‌ها، گازهای متان و دی اکسیدکربن متصاعد می‌شود؛ با کمترین شعله و حرارت، آتش به دامن این میکرو تالاب منحصر به فرد می‌افتد.

احمد فریسات امروز (۱۰ مردادماه) در گفت‌وگویی رسانه‌ای اظهار کرد: با توجه به اینکه محل تخلیه و دپوی پسماند شهر الهایی و برخی روستاهای اطراف به صورت غیر اصولی در مجاورت میکرو تالاب الهایی قرار گرفته است و این رویه غلط متاسفانه تاکنون باعث ایجاد یک سری معضلات از جمله آتش گرفتن پوشش گیاهی برای این زیست بوم منطقه الهایی شده است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: به دلیل شرایط جوی چند روز اخیر که منجر به افزایش شدید دما شده است و با توجه به اینکه در محل دفن پسماند الهایی به دلیل رهاسازی غیراصولی زباله‌ها، گازهای متان و دی اکسیدکربن متصاعد می‌شود؛ با کمترین شعله و حرارت، آتش به دامن این میکرو تالاب منحصر به فرد می‌افتد.

مسئول مرکز پایش تالاب بامدژ بیان کرد: علی‌رغم اینکه تاکنون مرکز پایش تالاب بامدژ و به تبع آن اداره حفاظت محیط زیست اهواز در چندین مرحله اخطاریه صادر کرده و بحث رهاسازی غیر اصولی پسماند بخش الهایی و برخی روستاهای اطراف را در کارگروه محیط زیست طرح و همچنین از طریق مراجع قضایی شکایت در این خصوص را پیگیری کرده ولی متاسفانه تاکنون شهرداری منطقه به دلایل مختلف از جمله نبود ادوات و وسایل نقلیه مورد نیاز برای اینکه پسماند را به سایت صفیریه شهر اهواز منتقل کند، برای حل این معضل آنچنان که باید و شاید اقدام نکرده است.

وی افزود: هر چند وقت، یا به دلیل عامل انسانی در پی تصرف زمین تالاب و منافع شخصی و یا به دلیل عوامل طبیعی، شاهد آتش گرفتن میکرو تالاب الهایی هستیم.

فریسات گفت: با این حال، از مسئولان ایستگاه آتش‌نشانی بخش الهایی اهواز تشکر می‌کنیم که در چنین شرایط ویژه‌ای، با توان و بضاعت موجود خود برای اطفای حریق به کمک مرکز پایش تالاب بامدژ حاضر می‌شوند.

وی افزود: چه دردناک است وقتی شاهد سوختن آشیانه پرنده‌ای باشیم که در میان شعله‌های حریص آتش گیر افتاده است و ما به دلیل شرایط ناممکن دسترسی و یا نبود تجهیزات لازم و کافی، کاری که باید را نتوانیم انجام بدهیم و در آن شرایط سخت تنها آرزو می‌کنیم که ای‌کاش در آن آشیانه در معرض لهیب شعله‌های آتش، جوجه پرنده‌ای نباشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha