• چهارشنبه / ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۱
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403051006526
  • خبرنگار : 50981

یزدی‌ها بخشنده‌ترین‌های ایران در اهدای خون

یزدی‌ها بخشنده‌ترین‌های ایران در اهدای خون

ایسنا/یزد مدیر کل انتقال خون استان یزد، یزدی‌ها را در اهدای خون رایگان به لحاظ جمعیت در مقام دوم و در اهدای خون مستمر نیز مشترکاً به همراه مردم سمنان رتبه‌دار نخست کشور اعلام کرد.

سازمان انتقال خون ایران در مرداد ماه سال ۱۳۵۳ با هدف سامان‌ بخشیدن به وضع آشفته خون‌رسانی و به‌منظور ترویج فرهنگ اهدا، تهیه و تأمین خون و فرآورده‌های سالم و مطمئن و رایگان برای رفع نیاز بیماران نیازمند، به‌خصوص مبتلایان به تالاسمی، هموفیلی و لوسمی به وجود آمد.

از آن تاریخ به بعد، سالروز تأسیس سازمان انتقال خون در نهم مردادماه در ایران به‌ عنوان روز اهدای خون شناخته شده است که در واقع روز قدردانی از اهداکنندگان این ماده حیاتی نیز به شمار می‌رود و روزهایی مانند روز ملی اهدای خون در ایران فرصت‌هایی هستند که به‌خاطر بیاوریم زندگی انسان‌های بسیاری به خون اهدایی ما وابسته است.

دکتر «محمدرضا آقایی» مدیر کل انتقال خون استان یزد به مناسبت روز ملی اهدای خون در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: استان یزد در اهدای خون رایگان رتبهٔ دوم کشور از لحاظ جمعیت و در اهدای خون مستمر که شامل افرادی می‌شود که در سال حداقل دو مرتبه اهدای خون می‌کنند، رتبه اول را مشترکاً با استان سمنان دارد.

وی افزود: از نظر کیفیت خون نیز استان یزد به‌ عنوان یک استان معیار در زمینه استانداردهای انتقال خون (فنی، دانش، فناوری) در کشور شناخته شده است و انتقال خون یزد با تحویل خون سالم در کمترین زمان هیچ بیماری را منتظر دریافت خون نمی‌گذارد.

 مدیر کل انتقال خون استان در رابطه‌ با اهمیت اهدای خون نیز بیان کرد: اهدای خون علاوه بر نقش مهمی که در سلامت بیماران ایفا می‌کند، یک سلامت جسمی، معنوی و روانی برای افراد نیز محسوب می‌شود.

به گفته وی، همهٔ افراد دارای سن ۱۸ تا ۶۰ سال که از سلامت جسمی برخوردار باشند، می‌توانند با مراجعه به سازمان انتقال خون و پس از معاینه پزشک و انجام آزمایشاتی مانند آزمایش کم‌خونی، در صورتی‌ که معافیتی برای انجام این کار نداشته باشند، نسبت به اهدای خون اقدام کنند.

 آقایی اظهار کرد: پذیره‌نویسی اهدای سلول‌های بنیادی خون که به‌نوعی یک درمان برای کمک به بیماران سرطانی خون است، تا روز گذشته فقط در شهر یزد صورت می‌گرفت ولی از امروز در شهرستان‌های میبد و اردکان هم انجام می‌شود و مردم می‌توانند با مراجعه به پایگاه‌های انتقال خون در این شهرستان‌ها، از این طریق به درمان بیماران سرطانی نیز کمک کنند.

وی همچنین اعلام کرد: برای کمک به‌ سلامت بیماران، ساعت کاری پایگاه‌های شهرستان‌های میبد و اردکان افزایش پیدا کرده است.

وی در ادامه عنوان کرد: خوشبختانه انتقال خون یزد در زمینه آزمایشگاه نیز کاملاً مستقل شده و تمام آزمایش‌های خونی در داخل استان انجام می‌شود؛ در حالی‌ که تا چند سال پیش وابسته به استان‌های اطراف بوده است.

وی افزود: انتقال خون استان با جدیدترین روش‌های دنیا موفق به تهیه پلاکت خون مورد نیاز بیماران بوده و باعث جهش در تولید فراورده‌های خونی شده است؛ این موضوع باعث حضور بیشتر مردم برای شرکت در اهدای خون شده است.

این مسئول در رابطه‌ با برنامه‌های انتقال خون استان در سال جاری نیز بیان کرد: ارتقای اهدای خون در جذب بانوان، جوانان و خانواده‌ها و همچنین در سال آینده تبدیل استان یزد به قطب انتقال خون در جنوب شرق، مرکز و جنوب کشور در دستور کار این اداره کل است.

وی ادامه داد: سامانهٔ سیار اهدای خون در سال گذشته به دست یزدی‌ها طراحی شده و با ساخت کاملاً ایرانی و برخوردار از استانداردهای روز دنیا، در نقاط مختلف استان برای اهدای خون مردم فعالیت دارد.

مدیر کل انتقال خون استان در رابطه با اهدای خون بانوان یزدی نیز عنوان کرد: در زمان دفاع مقدس ۳۰ تا ۴۰ درصد از بانوان در اهدای خون شرکت داشتند ولی در حال حاضر این آمار به زیر ۷ درصد به طور میانگین در کشور رسیده که البته در استان یزد میزان مشارکت بانوان تا زمستان سال گذشته سه درصد بوده که این آمار هم اکنون تا پنج درصد افزایش یافته است.

وی متذکر شد: با وجود برخی باورهای بانوان از جمله ترس از کم‌خونی، اهدای خون بانوان با انجام آزمایش کم‌خونی و تأیید توسط پزشک هیچ مشکلی برای سلامت آن‌ها به دنبال نخواهد داشت.

آقایی در پایان نیز از مسئولان استان خواست تا در زمینه نیرو و بودجه توجه بیشتری به انتقال خون داشته باشند، تا این اداره کل بتواند خدمات گسترده‌تری را به بیماران ارائه کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha