• چهارشنبه / ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۲۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403051006513
  • خبرنگار : 71588

ناخرسندی آمریکا از توافق سعودی-یمنی

ناخرسندی آمریکا از توافق سعودی-یمنی

منابع سیاسی یمنی اعلام کردند که ایالات متحده آمریکا با ارسال پیامی به عربستان ناراحتی خود را از توافق سعودی-یمنی ابراز کرد.

به گزارش ایسنا، منابع سیاسی یمنی اعلام کردند که آمریکا روز گذشته پیام جدیدی به عربستان درخصوص مذاکرات با یمن ارسال کرد و در آن از وضع بندهایی که شامل تسلیم نشدن در برابر فشارهای آمریکا و ارتباط ندادن اجرای «نقشه راه» سازمان ملل به حمایت یمن از نوار غزه در توافقنامه اقتصادی بین صنعا و ریاض است، ابراز ناراحتی کرد.

طی چند روز گذشته، آمریکا اقدامات خود را برای ممانعت از این توافق افزایش داد اما منابع اعلام کردند که مذاکرات بین ۲ طرف برای اجرای «نقشه راه» بدون توقف ادامه دارد. انتظار می‌رود در صورت تداوم مذاکرات با اجرای توافقنامه کاهش تنش اقتصادی اخیر و بدون تسلیم شدن در برابر فشارهای آمریکا، راه حلی جامع و فراگیر حاصل شود که به‌طور کامل به بحران یمن خاتمه دهد.

صنعا نیروهای دریایی خود را در امتداد آب‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دریای سرخ مستقر کرد و بدین ترتیب کنترل کامل آبراه بین‌المللی در باب المندب را به دست گرفت.

در همین راستا، منابع ناوبری به الاخبار تأکید کردند که قایق‌های نظامی نیروهای دریایی یمن به‌صورت شبانه‌روزی در آب‌های بین‌المللی اقدام به گشت‌زنی می‌کنند و گشت‌زنی‌های دریایی نظارت و کنترل کاملی بر تردد کشتیرانی بین‌المللی بدون حضور هیچ نیروی آمریکایی در کریدور بین‌المللی یا در آب‌های نزدیک باب المندب اعمال می‌کند.

این امر بر تسلط کامل صنعا بر کریدور بین‌المللی و پایان دادن به هرگونه حضور نیروی دریایی آمریکا و انگلیس، علیرغم حضور نیروهای دریایی در جهت مخالف در نزدیکی سواحل آفریقایی تاکید دارد؛ جایی که در موقعیت دفاعی است و نه حمله‌.

در همین راستا، وبگاه‌های تخصصی ردیابی حرکت کشتی‌ها روز گذشته تقریباً نبود کامل کشتی‌های تجاری آمریکایی و انگلیسی مرتبط با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ و عرب و خلیج عدن را نشان دادند.

در همین رابطه، «عبدالله بن عامر»، معاون مدیر اداره ارشاد اخلاقی وابسته به وزارت دفاع یمن در صنعا تاکید کرد که دریای سرخ کاملاً عاری از کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی است.

توافقی که هیئت ملی مذاکره‌کننده یمن و فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن پیشتر اعلام کردند با طرف سعودی حاصل شده، شامل چهار بند است که اولی لغو تصمیمات و اقدامات اخیر علیه بانک‌های ۲ طرف و لغو هرگونه تصمیمی در آینده و یا اقدامات مشابه است و این یعنی رژیم سعودی و مزدورانش تصمیمات خصمانه درباره انتقال بانک‌های تجاری از صنعا و محدود کردن فعالیت‌های آنها را که در راستای اجرای دستورات آمریکا مبنی‌بر اعمال فشار برای متوقف کردن عملیات‌های یمنی در حمایت از غزه بود، لغو می‌کنند.

بند دوم این توافق ازسرگیری پروازهای یمن میان صنعا و اردن و افزایش تعداد روزانه آنها به سه پرواز و آغاز پروازهای روزانه به قاهره و هند و یا دیگر مقصدها بر اساس نیاز است، این بند به منزله موفقیت بزرگی برای صنعا در الزام دشمن و مزدورانش به عقب‌نشینی از تصمیم تعطیلی فرودگاه است که در کنار اقدامات اقتصادی با همان هدف خصمانه گرفته شده بود و همینطور به معنای موفقیت در بازپس‌گیری بیشتر حقوق یمنی‌ها است که دشمنان و مزدوران آنها در گذشته سعی می‌کردند آنها را به عنوان ابزاری برای چانه‌زنی و باج‌گیری برای خود حفظ کنند.

بند سوم این توافق بر برگزاری نشست‌هایی برای حل‌وفصل چالش‌های اداری، فنی و مالی پیش روی شرکت خطوط هوایی یمن دلالت دارد، این بند به منزله گامی رو به جلو برای پایان دادن به نفوذ دشمن سعودی و مزدورانش در این شرکت و استفاده آنها از آن به عنوان یکی از ابزارهای اعمال محاصره بر ملت یمن است.

بند چهارم این توافق آغاز برگزاری نشست‌هایی برای بررسی تمامی مسائل اقتصادی و انسانی بر اساس یک نقشه راه است و این به منزله اعمال فشار ملی مهمی بر دشمن سعودی جهت پایان دادن به وقت‌کشی و انتقال از مرحله کاهش تنش به توافق صلح روشن است.

این توافق به شکل آشکاری شکست تمامی باج‌خواهی‌ها و اعمال فشارهای دشمن آمریکایی و رژیم سعودی با هدف منصرف کردن صنعا از تصمیمش برای حمایت از ملت فلسطین و نیز قدرت رهبری یمن در اعمال فشارهای معکوس قدرتمندتر و موثرتری را نشان داد که دشمن نه تنها به متوقف کردن اقدامات تنش‌زای جدیدش مجبور کرد بلکه آن را مجبور کرد از لجاجتش درباره حقوق یمنی‌ها دست بردارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha