• چهارشنبه / ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۸
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1403051006325
  • خبرنگار : 71299

/گزارش/

پایتخت خادمان سیدالشهدا، مهیای برگزاری کنگره عظیم اربعین

پایتخت خادمان سیدالشهدا، مهیای برگزاری کنگره عظیم اربعین

ایسنا/ایلام استان ایلام با همه ظرفیت‌ مهیای خادمی زائران اربعین می‌شود.

در آستانه ورود به ماه صفر، سفر زائران برای شرکت در پیاده‌روی بزرگ اربعین و زیارت حرم اباعبدالله‌الحسین (ع) آغاز می‌شود و تا روز اربعین یعنی ۴ شهریورماه مصادف با ۲۰ماه سفر در چند موج بزرگ ادامه می‌یابد و پس از روز اربعین حسینی (ع) سیر بازگشت زائران باز هم در چند موج بزرگ را شاهد خواهیم بود.

بر اساس اعلام ستاد اربعین کشور مرزهای شش‌گانه «باشماق»، «بانه»، «خسروی»، «مهران»، «چزابه» و «شلمچه» برای تردد زوار آماده شده‌اند اما در میان این مرزها مرز «مهران» به دلیل نزدیکی با بیشتر از لحاظ مسافت و تجربه سال‌های پیش مردم در این کنگره عظیم، بیش از ۵ دروازه مرزی دیگر مورد توجه و استقبال زائران حسینی در سراسر کشور قرار می‌گیرد به‌گونه‌ای که در سالیان قبل بیش از ۵۷ درصد زائران اربعین از این مرز به عتبات عالیات رفته‌اند.

نکته جالب اینجاست که با آغاز موج بازگشت زائران از سفر قدسی اربعین، اغلب زائرانی که از ۵ مرز دیگر به عراق رفته‌اند از مرز بین‌المللی مهران به کشور باز می‌گردند که بازگشت حجم عظیم جمعیت نیازمند برنامه‌ریزی برای اسکان و تردد و تغذیه و آرسانی در روزهای گرم دارد.

استان ایلام برای تسهیل تردد زائران هم در موج‌های رفت و هم در اوج جمعیت بازگشت خود را همچون سال‌های گذشته خود را آماده خدمات رسانی به در این ماه صفر کرده است.

امسال همه شهرستان‌های استان به عنوان معین اربعین به کمک می‌آیند و با استفاده از توان مردمی به خدمت‌رسانی خواهند پرداخت.

از همه ظرفیت‌های مذهبی، پشتیبانی، خودرویی، و تشکیلاتی استفاده خواهد شد، به گونه‌که استاندار ایلام در حکمی مدیرکل بهزیستی استان را مسئول رسیدگی به نیازهای زائرانی کرد که توان حرکتی و جسمی کمتری دارند و این نشان می‌دهد هیچ ظرفیتی در استان نادیده گرفته نشده است.

نهادهای نظارتی همه بر اساس وظایف ذاتی خود در ستاد اربعین استان حکم گرفته‌اند و در این میان مدیرکل دامپزشکی استان برای نظارت سفت و سخت بر استفاده از فراروده‌های خام دامی آشپزخانه‌ها و موکب‌ها حکم نظارت دریافت کرد که امیدواری‌های بیشتری برای این کنگره عظیم ایجاد کرده است.

مردم استان ایلام در سال‌های قبل با تمام وجود اما آرام و بی‌تبلیغات با راه‌اندازی آشپزخانه‌های خانگی و جمع‌آوری نذورات محله به تهیه غذا برای زائران اقدام می‌کنند و حتی اگر خود موکبی نداشته باشند غذاهای تهیه شده را در اختیار دستگاه‌های مرتبط قرار می‌دهند تا به موکب‌ها در مسیر تردد زوار رسانده شود.

پایتخت خادمان سیدالشهدا، مهیای برگزاری گنگره عظیم اربعین

از طرفی بسیاری از مردم شهرها و روستاهای مسیر تردد، خانه‌های خود را تخلیه می‌کنند و آن را به زائرسرا تبدیل می‌کنند تا زوار خسته و نیازمند خواب، خواب‌آلوده در مسیر رانندگی نکنند و ساعاتی استراحت کنند، در شهر مهران بسیاری از مردم خودروهای خود را از داخل حیاط منزل خارج و خودروی زوار را تا بازگشت آن‌ها جایگزین می‌کنند.

مساجد، تکایا و حسینیه‌ها در شهرهای مهران، ایلام، چرداول، سیروان، دهلران و چوار و ایوان و روستاهای مسیر تردد برای اسکان و پذیرایی گشوده می‌شوند و تلاش‌های شبانه‌روزی برای تهیه مایحتاج نذری و فراهم کردن اسکان و آسایش با شوری وصف نشدنی آغاز می‌شود.

برخی از مردم که امکانی برای تهیه نذورات و اسکان زائران اربعین ندارند در این ایام سعی می‌کنند با خودرو شخصی زائران را به‌صورت مجانی به مقصد برسانند.

حضور نوجوانان و جوانان در میان موکب‌ها و آشپزخانه‌های محلی برای کمک به انجام بهتر کارها و راهنمایی زائران، تربیت نسلی کوشا، علاقمند، و باتجربه و باجنم را در استان ایلام نوید می‌دهد.

/پایتخت خادمان سیدالشهدا، مهیای برگزاری گنگره عظیم اربعین

خانم‌های خانه‌دار، معلم، کارمند، دختران نوجوان دانش‌آموز و دانشجو و شیرزنان کهنسال در این یک ماه بیشتر وقت خود را در آشپزخانه‌های خانگی و آشپزخانه‌های موکب‌ها سپری می‌کنند و به پخت غذا روزی چند هزار دست غذا برای زوار اقدام می‌کنند در حالی که همیشه در منزل آنها فقط برای اعضای خانواده خود غذا پخت می‌کردند امروز هر کدام براساس وسع خود به کمک به چند میلیون انسان دیگر فکر می‌کنند و مردان برای جمع‌آوری نذورات و خرید مواد خوراکی و فراهم کردن امکانات و حمل غذاهای آماده به موکب‌ها روزی چند بار مسیر ایلام به مهران را طی می‌کنند.

جالب اینکه معتمدان محلی و ریش‌سفیدان موجب اتصال آشپزخانه‌های محلی و مردمی، اماکن استراحت محلی خصوصاً در روستاها ‌با دستگاه‌های اجرایی مرتبط و نظارتی می‌شوند.

بسیاری از شهرها و روستاهایی که از مسیر تردد زائران دورند نیز با راه‌اندازی موکب در مسیر تردد زوار خدمت‌رسانی می‌کنند و پشتیبان موکب و آشپزخانه‌ آن‌ها در شهر یا روستا شده  و اینگونه برای نام و یاد سرور و سالار شهیدان به میدان می‌آیند.

در کنار این همه آماده شدن برخی از زیرساخت‌های اربعین است که امیدواری مردم را افزایش داده است، مسیر ایلام تا مهران به‌صورت کامل چهاربانده شده است، گلوگاه تنگه کنجاچم با راه‌اندازی پل پدافندی چهاربانده شده و گره ترافیکی سال قبل را نخواهد داشت، برای استراحتگاه‌ها در مسیر برنامه‌ریزی شده است، جاگذاری موکب‌ها خصوصاً در کنار جاده‌ها بهتر شده است، نظارت‌های بهداشتی و فنی صد چندان شده است.

همه دستگاه‌های اجرایی استان برای ورود به این کنگره عظین اعلام آمادگی کرده‌اند و استان برای آغاز این کنگره عظیم لحظه‌شماری می‌کند.

انتهالی پیام   

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha