• چهارشنبه / ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۷:۴۳
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1403051006159
  • خبرنگار : 50490

رنج فراوان و گنج بی‌حاصل

رنج فراوان و گنج بی‌حاصل

ایسنا/مازندران تابستانی دیگر آمده است رایحه شالیزارهای شمال کشور فضا را معطر کرده، بویی که استشمام می‌شود نوید دهنده بازخورد تمام تلاش‌های کشاورزان زحمتکشی است که از جان مایه گذاشته تا برنجی که با هزاران رنج تهیه می‌شود زینت دهنده سفره مردم شود. فارغ از اینکه سرمستی شالیزار برای دلالان است و گنج بی‌حاصل ناشی از رنج فراوان عاید کشاورزانی می‌شود که بدون پشتوانه دست به کشت و کار می‌زنند.

محسن امام پور فیروزی یکی از کشاورزانی است که عمر خود را پای مزرعه گذاشته است و امروز نگران آینده است؛ در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: امسال هم سرنوشت برنج نامعلوم است امیدوارم مسئولان، کشاورزان را ببیند و صدای آنان را بشنوند.

 وی افزود: چطور قانونی محکم و ثابت برای افزایش هزینه سوخت و نهاده‌های دامی داریم اما قانونی برای قیمت گذاری مناسب برنج نداریم.

 این کشاورز مازندرانی تصریح کرد: هنوز کشاورزان ما از تکنولوژی کشاورزی برخوردار نیستند و به روال سنتی کار می‌کنند این امر سبب بروز مشکلات جسمی، مفصلی و استخوانی در بیشتر کشاورزان شده است.

امام پور فیروزی یادآورشد: اگر برنج محصول استراتژیکی و مهم در تامین امنیت غذایی جامعه است پس چرا به آن در حوزه قانون گذاری توجه نمی‌شود .

 وی با بیان اینکه کشاورزان مظلوم و بی پناه هستند نه دیده می‌شوند و نه کسی صدای آنها را می‌شنود، تصریح کرد: مهم‌ترین پیامد این بی توجهی عدم انگیزه جوانان برای ادامه شغل خانواده است امروزه فرزندان ما همسو با جامعه به دنبال کسب درآمد بیشتر و زندگی مرفه هستند با دیدن ما چگونه ممکن است تمایل به ادامه کار در حوزه کشاورزی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه مسئولان زمانی کشاورز را می‌بینند که متوجه شوند در زمین زراعی ساخت و سازی انجام گرفته و با ماشین و لودر به جان آن می‌افتند، افزود: کسی نیست بگوید در دیگر مواقع مسئولان کجا هستند؛ چرا نمایندگان مجلس در مقابل مشکلات کشاورزان منفعل عمل می‌کنند؟

رنج فراوان و گنج بی‌حاصل

این کشاورز که زاده شهرستان بابل است و ناامیدانه به آینده خود در فروش برنج چشم دوخته یادآور می‌شود: امسال هم خبرهای خوشی از قیمت گذاری برنج به گوش نمی‌رسد ولی امیدواریم رئیس‌جمهور در دولت جدید ما را ببیند و به داد ما برسد.

مرتضی میران‌فر نیز دیگر کشاورز مازندرانی است و با همتایان خود درد مشترک دارد، به ایسنا گفت: می‌گویند قیمت برنج مناسب است باید تنظیم بازار داشته باشیم، چرا قیمت میوه فصل کیلویی ۷۰  هزار تومان باشد و برنج کشاورز هم کیلویی۷۰ هزار تومان گاهی هم کمتر قیمت تعیین شود؟

وی افزود: برای هر یک هکتار زمین باید مبلغ ۱۳ میلیون تومان پول کارگربدهیم، هزینه شخم و شیار هرسال دوبرابر، پول کود و سم و نهاده‌های دامی هم هرسال چند برابر، پول کاشت و داشت و برداشت به چندین برابر افزایش می‌یابد؛ علاوه برآن قیمت سوخت را همه بهتر می‌دانند.

زحمت کشاورز قیمت ندارد

میران‌فر با سوالاتی که در ذهن دارد به ایسنا گفت: چرا قدر و قیمت زحمت کشاورز دیده نمی‌شود.

رنج فراوان و گنج بی‌حاصل

وی با بیان اینکه چطور دولتمردان برنج را با میوه مقایسه می‌کنند در حالیکه برنج محصول استراتژیکی یک کشور است، تصریح کرد: فقط رنج کار برای ماست متولیان امر خود می‌دانند چه موقع باید قیمت برنج را افزایش دهند تا دلالان سود ببرند.

وی گفت: رسانه‌ها هم نمی‌توانند درد عمیق کشاورزان را با انعکاس اخبار مداوا کنند چه سود وقتی فریادها شنیده نشود و زخم‌های کشاورز دیده نشود؛ ای کاش رسانه‌های دلسوز کشاورزان، قدرت اجرایی داشتند.

حمایت از شالیکاران و رفع موانع تولید

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آغاز برداشت برنج ۱۰ روز زودتر از موعد در استان، اظهار کرد: این موضوع نشان‌دهنده مدیریت صحیح و برنامه‌ریزی دقیق شالیکاران در مراحل کاشت، داشت و برداشت است.
بابک مومنی با بیان اینکه امسال ۲۱۵ هزار هکتار از اراضی استان به کشت برنج اختصاص یافته است، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود از این میزان سطح کشت، بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شلتوک برداشت شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به نقش مهم برنج در اقتصاد و امنیت غذایی کشور، خاطرنشان کرد: حمایت از شالیکاران و رفع موانع تولید این محصول راهبردی، در دستور کار این سازمان قرار دارد.

رنج فراوان و گنج بی‌حاصل

مومنی با بیان اینکه امسال شاهد تغییرات ناگهانی آب و هوایی در شمال کشور بودیم که از خشکسالی به بارش‌های نامنظم و سیلابی در فصل‌های غیرمعمول و گاه به صورت تگرگ تبدیل شده است، افزود: این پدیده خسارات قابل توجهی به زراعت کلزا، گندم و برنج وارد کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تأکید بر ضرورت بیمه محصولات کشاورزی، گفت: با توجه به مخاطرات فزاینده ناشی از تغییرات اقلیمی، بیمه مزارع کشاورزی بیش از پیش احساس می‌شود تا در صورت بروز چنین حوادثی، خسارات کشاورزان جبران شود.

مؤمنی به پیگیری‌های لازم برای جبران خسارات کشاورزان ناشی از سیلاب تیرماه امسال اشاره کرد و گفت: اقدامات لازم برای جبران این خسارات از طریق بیمه و سایر منابع حمایتی همچنان در حال انجام است.

به گزارش ایسنا، با توجه به شروع فصل برداشت محصول برنج تاکنون، برداشت برنج در بیش از دو هزار و ۷۵۰ هکتار از اراضی شالیزاری شهرستان بابل انجام گرفت.

شهرستان بابل دارای ۴۶ هزار و ۸۷۸ هکتار اراضی شالیزاری است که ۳ هزار و ۸۱۷ هکتار رقم پرمحصول و ۴۳ هزار و ۶۱ هکتار رقم محلی است.

برنجکاری یکی از مهمترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع درآمد کشاورزان استان است، محصول برنج یکی از محصولات راهبردی است و در این راستا باید از شالیکاران حمایتهای جدی صورت گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۵-۱۲ ۱۱:۱۲

چرا از رنجهایی که کشاورز برای کاشت برنج متحمل میشه وکلی هزینه برای آفت کشها با قیمتهای سرسام آور میکنه صحبت نکردید ؟ سما که مسئول هستید چرا به داد کشاورز برنجکار نمیرسید ؟ چطور قیمت یه کیلو چای بالای 200 تومنه گاها تا نزدیگ 400 میرسه بعد قیمت برنج 70 تومنگاها کمتر ؟ وجدان شما کجاست؟ قیمت برنج باید بالای 300 باشه تا برای برنجکار بصرفه . شما بااین کاهاتون برنجکاری را نابود کردید خیلی از برنجکارا زمینهاشونو به اصفهانیها ویزدیها در گیلان میفروشند وبرای ویلاسازی استفاده میشه . خودم برنجکار گیلانی هستم وهرروز از این وضعیت گریه میکنم چون کسی صدای ما برنجکارها رو نمیشنوه. چشمانم اشکباره که چرا زمینهای آبا واجدادی ما باید تبدیل به ویلا بشند . به داد برنجکارا برسید فرقی نمیکنه گیلان ومازندران وگلستان برنجکار باید مزد واقعی رنج کاشت برنج رو بگیره

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۱۲ ۱۹:۵۸

برنج از قیمت ۲۸ تومن به ۱۱۰ بعدش به ۸۰ تومن رسید پرتقال و نارنگی بدبخت چی الان قریب به ۱۰ سال قیمتش حداکثر به۵۰۰۰تومن خرید از باغدار نمیرسه تازه برنج کالای اساسیه انقد قیمت داره پرتقال و نارنگی بدبخت با افزایش ۳۰۰درصد سموم و مبارزه با کنه ها قارچها حشرات نماتدها و مگس مدیترانه ای که پدر باغدار رو از استرس و ترس درآورده و خشکی و سوزندگی با در تابستان و یخ وسرما در زمستان ودلال بی انصاف بماند ...

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۱۲ ۲۲:۴۹

تو این عکسها تعداد زیادی کلبه دیده میشه که اکثرا بخاطر تغییر کاربری زمین در آینده بنا شده است در واقع نوعی هشدار به مسیولین ، کشاورزان از سر ناچاری اقدام به فروش زمین میکنند ، سالهاست که حمایت ها به حداقل رسیده است