• سه‌شنبه / ۹ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۶:۱۹
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1403050905942
  • منبع : بازار

۵ تفاوت مهم داکت اسپلیت و کولر گازی

۵ تفاوت مهم داکت اسپلیت و کولر گازی

داکت اسپلیت و کولر گازی هر دو دستگاه های تهویه مطبوع محبوبی هستند که برای کاهش دمای هوای محیط و ایجاد شرایط آسایش در فضا های مختلف استفاده می ‌شوند، اما هر کدام دارای مشخصات ویژه ای هستند.

به گزارش ایسنا به نقل از آوش، پنج تفاوت داکت اسپلیت و کولر گازی در این ادامه مورد بررسی قرار می گیرد تا تصمیم بهتری بر اساس نیاز های خاص خود، متراژ فضای مورد نظر و بودجه موجود اتخاذ کنید.

داکت اسپلیت چیست؟

داکت اسپلیت یک دستگاه انبساط مستقیم است که شامل یک واحد داخلی و یک واحد خارجی می ‌باشد. این دستگاه به طور خاص برای تأمین هوای سرد و گرم در فضا های بزرگ یا چندین اتاق طراحی شده است.

واحد داخلی داکت اسپلیت معمولاً درون سقف کاذب نصب می ‌شود و هوای سرد یا گرم را از طریق مجاری کانال به تمام نقاط فضا توزیع می‌ کند.

داکت اسپلیت ‌گرین به دلیل عملکرد یکنواخت و پنهان بودن اجزای داخلی، انتخاب مناسبی برای ساختمان های مسکونی یا اداری، تجاری و حتی صنعتی هستند.

اسپلیت یا کولر گازی چیست؟

اسپلیت یا کولر گازی یک دستگاه تهویه مطبوع است که شامل دو بخش اصلی، واحد داخلی و واحد خارجی، می ‌باشد. واحد داخلی، که معمولاً روی دیوار نصب می ‌شود و هوای اتاق را سرد و گاها گرم می کند. این سیستم به دلیل کارایی بالا و نصب آسان، گزینه‌ای مناسب برای فضا های کوچک تا متوسط محسوب می ‌شود. اسپلیت ‌ها به راحتی قابلیت تنظیم دما و هوای داخلی را فراهم می ‌کنند و برای استفاده در فضاهای کوچک ایده‌آل هستند.

تفاوت اصلی داکت اسپلیت و کولر گازی

در انتخاب سیستم تهویه مطبوع مناسب، تفاوت داکت اسپلیت و کولر گازی می ‌تواند نقش مهمی ایفا کند. در اینجا به پنج تفاوت داکت اسپلیت و کولر گازی اشاره می‌کنیم:

نحوه توزیع هوا

  • داکت اسپلیت: از مجاری کانال برای توزیع یکنواخت هوای سرد یا گرم در تمام نقاط یک ساختمان یا چندین اتاق استفاده می ‌کند. این سیستم به صورت مرکزی عمل کرده و هوای مطبوع را به طور یکنواخت در فضا پخش می ‌کند.
  • کولر گازی: به طور مستقل برای هر اتاق عمل می‌ کند و هوای سرد یا گرم را مستقیماً توسط واحد داخلی به فضای مورد نظر منتقل می ‌کند.

نصب و طراحی

  • داکت اسپلیت: معمولاً در سقف کاذب به صورت پنهان و یا آشکار(بنا به نوع طراحی داخلی) نصب می‌ شود و از نظر بصری تأثیر کمتری را دارد. این طراحی مناسب برای فضا های مدرن و مینیمالیستی است.
  • کولر گازی: بر روی دیوار نصب می ‌شود و ممکن است نیاز به فضای بیشتری برای نصب و نمایش داشته باشد.

قابلیت گرمایش

  • داکت اسپلیت: با توجه به این که دستگاه های داکت اسپلیت دارای سیستم هیت پمپ هستند یعنی با استفاده از برق توان ایجاد هوای سرد و گرم را دارند ولی میتوان با نصب یک کویل گرمایشی در جلوی آن ها و تامین آب گرم از طریق پکیج و یا موتور خانه، هوای گرم را در پاییز و زمستان به صورت فن کویل و بدون استفاده از برق برای محیط مورد نظر تامین کرد.
  • کولر گازی: امروزه بیشتر کولرهای گازی نیز دارای سیستم هیت پمپ یعنی سرمایش و گرمایش هستند ولی با توجه به این که این گرمایش نیاز به مصرف برق توسط کمپرسور دارد و این امر هزینه بر می باشد، معمولا کارفرمایان محترم سیستم گرمایش دیگری مشابه رادیاتور استفاده می کند که این امر نسبت به داکت اسپلیت دارای هزینه بالا ترو به لحاظ معماری نیز یک نمره منفی محسوب می شود.

۵ تفاوت مهم داکت اسپلیت و کولر گازی

حجم هوای خروجی و پوشش‌دهی

  • داکت اسپلیت: متناسب برای فضا های مختلف، زیرا می ‌تواند حجم بیشتری از هوا را به طور یکنواخت توزیع کند.
  • کولر گازی: معمولاً برای فضا های کوچکتر یا اتاق‌ های جداگانه طراحی شده است و پوشش ‌دهی آن محدود به فضای نصب شده است و برای چند فضا باید از چند کولر متناسب با آن فضا استفاده شود.

هزینه و مصرف انرژی

  • داکت اسپلیت: ممکن است هزینه نصب اولیه بالاتری داشته باشد، اما به دلیل توزیع یکنواخت و کارایی بالا برای چند فضا همچنین مزیت کویل گرمایشی نسبت به کولرگازی با رادیاتور بهینه تر می باشد.
  • کولر گازی: هزینه نصب کمتری دارد و برای فضا های کوچکتر بهینه‌تر است، اما مصرف انرژی آن بستگی به تعداد واحد های مورد استفاده و شرایط محیطی دارد در ضمن بابت گرمایشی ساختمان باید از یک سیستم مجزا مانند رادیاتور و یا گرمایشی از کف استفاده کرد که خود هزینه مضاعف دارد.

سخن پایانی

تفاوت داکت اسپلیت و کولر گازی به نیاز های مختلف تهویه مطبوع و طراحی فضاها بستگی دارد. داکت اسپلیت به دلیل توانایی توزیع یکنواخت هوا و قابلیت نصب پنهان، برای انواع فضا های مختلف با کاربری های مختلف در صورت عدم کنترل دمای ذون ها پیشنهاد می شود.

از طرف دیگر، کولر گازی با نصب آسان تر و کارکرد مستقل برای هر اتاق، گزینه‌ای مقرون به صرفه و مؤثر برای فضا های کوچکتر می باشد ولی باید سیستم گرمایشی مستقلی در نظر بگریم که خود دارای هزینه مضاعف بوده و از نظر اقتصادی نسبت به داکت مقروم به صرفه نمی باشد.

بنابراین، انتخاب مناسب بین داکت اسپلیت و کولر گازی بر اساس اندازه، طراحی و نیاز های تهویه مطبوع فضای مورد نظر می ‌تواند به بهینه‌ سازی عملکرد و راحتی کمک کند.

آوش نمایندگی رسمی گرین

شرکت آوش با هدف بهینه سازی مصرف انرژی در راستای کاهش هزینه ها، با ارائه خدمات مهندسی باکیفیت درزمینه مشاوره، طراحی، فروش و اجرای سیستم‌های تهویه مطبوع و تاسیسات مکانیکی از سال ۱۳۸۶ فعالیت دارد.

این شرکت در راستای اهداف والای خود از سال ۱۳۹۶ نمایندگی رسمی و انحصاری برند معتبر گرین را دریافت کرد.

به این ترتیب آوش نمایندگی گرین با ارائه انواع سیستم های تهویه مطبوع کم مصرف به مصارف خانگی و صنعتی کمک می‌کند تا در ازای راندمان بهتر هزینه های کمتری متحمل شوند.

برای خرید کولرگازی گرین (اسپلیت گرین)، داکت اسپلیت گرین، چیلر و فن کویل گرین و سیستمهای کم مصرف VRF به سایت رسمی این شرکت مراجعه نمایید.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۵-۱۲ ۱۴:۵۱

دستگاه های تهویه چینی اکثرا در یک شهر و شهرک تولید میشه ، توصیه میکنم از دستگاه هایی استفاده کنید که اگر تولید چین هم هست برند بین المللی باشه نه دستگاه های بدون نام که اینجا وارد کننده برند خودش رو روش میزنه ... از کجا بفهمیم ؟ روی گوگل سرچ کنید نام برند رو و اگر کارخانه تولید کننده ای داشته باشه آدرس کارخانه در سایت تولید کننده هست ، در چین و دیگر کشورها ، ولی اکثر نام های بازار دستگاه های بدون برند و سفارشی هستن ... مورد بعد مراقب دستگاه های تقلبی برندها باشید ، مثل سامسونگ و الجی و میتسوبیشی و های سنس و ... کلا از جای معتبر و مطمئن خرید کنید و سعی کنید از شهرهای مرزی دستگاه تهویه نخرید ... موفق باشید.ض