• سه‌شنبه / ۹ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۹:۴۰
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403050905927
  • خبرنگار : 71654

درمان آلزایمر و پارکینسون با ماده‌ای باورنکردنی/ رباتی که می‌تواند میوه پوست بکند

درمان آلزایمر و پارکینسون با ماده‌ای باورنکردنی/ رباتی که می‌تواند میوه پوست بکند

سرویس علم و فناوری ایسنا امروز سه‌شنبه میزبان اخبار گوناگونی از ایران و سراسر جهان بوده است که با هم نگاهی به گزیده‌ای از این اخبار خواهیم انداخت.

به گزارش ایسنا، از تماشای دهکده المپیک از فضا تا درمان آلزایمر و پارکینسون با مدفوع گربه، از استفاده دانشمند ایرانی از سفیده تخم‌مرغ برای چاپ سه‌بعدی بافت‌های پیچیده تا رباتی با دقت بسیار بالا که میوه پوست می‌کند و از امید جدید جامعه سلامت جهانی برای درمان بیماری‌ها تا ردیابی اختلال اضطراب پس از سانحه و گندخونی با یک پوشیدنی جدید همه اخبار گوناگونی در حوزه‌های فضا، سلامت، فناوری، رباتیک و علم هستند که امروز در سرویس علم و فناوری ایسنا به آنها پرداختیم.

در ادامه نگاهی به خلاصه‌ای از این اخبار خواهیم انداخت که برای مطالعه نسخه کامل آنها کافی است بر روی تیتر آبی رنگ خبر کلیک کنید.

استفاده دانشمند ایرانی از سفیده تخم‌مرغ برای چاپ سه‌بعدی بافت‌های پیچیده

علی خادم‌حسینی، دانشمند ایرانی مقیم آمریکا از سفیده تخم مرغ برای تولید یک جوهر زیستی خاص و چاپ سه بعدی بافت‌های پیچیده استفاده کرده است که امکان ساخت دقیق ساختارهای چند بافتی را با تقلید از زیست‌شناسی طبیعی فراهم می‌کند.

داروهای الیگوپپتید امید جدید جامعه سلامت جهانی برای درمان بیماری‌ها

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری با تاکید بر اهمیت سرمایه‌گذاری برای تولید داروهای الیگوپپتید گفت: سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌تواند در راستای تقویت زیرساخت‌های تحقیقاتی و تولیدی کشور در حوزه داروهای پیشرفته، افزایش توان رقابتی صنعت داروسازی ایران در سطح بین‌المللی و کاهش وابستگی به واردات داروهای گران‌قیمت تاثیرگذار باشد.

ابداع یک ربات آنچنان دقیق که می‌تواند میوه پوست بکند

ربات جدید مؤسسه فناوری ماساچوست(MIT) به قدری دقیق است که می‌تواند به آرامی با یک دست کدو را نگه دارد و با دست دیگر آن را پوست بکند.

دهکده بازی‌های المپیک پاریس از منظر فضا

آژانس فضایی اروپا یک تصویر با وضوح بالا از مرکز پاریس به اشتراک گذاشته که در آن چندین مکان برجسته که بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۴ از ۲۶ ژوئیه تا ۱۱ اوت ۲۰۲۴ در آن برگزار می‌شود، قابل مشاهده است.

درمان آلزایمر و پارکینسون با مدفوع گربه!

دانشمندان می‌گویند انگل‌های موجود در مدفوع گربه می‌توانند اختلالات کشنده‌ای مانند آلزایمر و پارکینسون را درمان کنند.

ردیابی اختلال اضطراب پس از سانحه و گندخونی با یک پوشیدنی جدید

یک فناوری پوشیدنی جدید می‌تواند به پزشکان کمک کند تا بیمارانی را که در معرض خطر افزایش پاسخ‌های ایمنی بیش از حد یا فلج ایمنی هستند، در مراحل اولیه تشخیص دهند.

بهره‌گیری از دستگاه‌های آزمایشگاهی اپتیک ایرانی در المپیاد جهانی فیزیک

پنجاه و چهارمین دوره المپیاد جهانی فیزیک با حضور ۲۰۰ دانش‌آموز نخبه از ۴۷ کشور جهان در دانشگاه صنعتی اصفهان در حالی برگزار شد که دستگاه‌های آزمایشگاهی اپتیک المپیاد جهانی توسط یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی تامین شده بود.

کشف عنصری خاص در بزرگ‌ترین انفجار پس از مه‌بانگ

تلسکوپ فضایی پرتوی گامای فِرِمی ناسا آنچه را که ممکن است قوی‌ترین انفجار از زمان مه‌بانگ بوده باشد، مورد بررسی قرار داده و یک ویژگی تا به حال دیده نشده را کشف کرده است. این ویژگی می‌تواند در نتیجه‌ نابودی ذرات ماده و پادماده با سرعت ۹۹.۹ درصد سرعت نور ایجاد شده باشد.

کاهش همزمان هزینه‌های خنک‌سازی داخل ساختمان و انتشار گازهای گلخانه‌ای با کمک فناوری نانو

یک شرکت کانادایی در حال توسعه سیستم‌های سرمایشی مبتنی بر غشای نانویی خود است که می‌تواند انرژی مورد نیاز برای تهویه مطبوع را تامین کرده و در عین حال مصرف انرژی را نیز کاهش دهد. این فناوری به کاهش ۵۰ درصدی رطوبت هوا کمک می‌کند.

«گمرک»، «رفع ۴ ماهه تعهد ارزی» و «عدم گشایش LC» چالش‌های صادراتی فناوران/پاسخ دیپلماتیک به روش دانش‌بنیان‌ها

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان اولین تولیدکننده دستگاه ونتیلاتور و مستقر در پارک علم و فناوری خراسان رضوی در حالی توانست صادرات یک و نیم میلیون دلاری را در کارنامه دانش‌بنیانی خود ثبت کند که به گفته آنها این موفقیت به سادگی کسب نشده است، چرا که به دلیل شرایط تحریم نیاز به گشایش LC است که این امر برای شرکت‌های ایرانی میسر نیست؛ ضمن آنکه مهلت ۴ ماهه برای رفع تعهد ارزی، چاله دیگری است که در مسیر رشد فناوران قرار گرفته است.

مصوبه ایجاد منطقه بین‌المللی نوآوری ایران ابلاغ شد

مصوبه هیئت وزیران درخصوص «مقررات ایجاد منطقه بین‌المللی نوآوری ایران» توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha