• سه‌شنبه / ۹ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۵:۱۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403050905859
  • خبرنگار : 50972

مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی خبر داد

رشد ۴۷ درصدی قبولی رشته‌های پزشکی در مناطق محروم

رشد ۴۷ درصدی قبولی رشته‌های پزشکی در مناطق محروم
عکس از آرشیو است

ایسنا/خراسان رضوی مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی رشد ۴۷ درصدی قبولی رشته‌های پزشکی در مناطق محروم را از جمله دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه آموزش و پرورش و تحقق عدالت آموزشی بر شمرد.

سید امیر شوشتری، در آیین رونمایی از برنامه  «سرمشق» با موضوع دستاوردهای علمی، فرهنگی و اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در دولت سیزدهم که امروز سه‌شنبه نهم مرداد ماه در اداره کل آموزش و پرورش استان برگزار شد، ضمن ایراد سخنانی در رابطه با شخصیت شهید رئیسی اظهار کرد: در دولت سیزدهم  در حوزه آموزش و پرورش، افتخارات بسیار زیادی را تجربه کرده‌ایم و برخی از این اتفاقات، خاص استان بوده است که در این جلسه به دلیل موضوعیت مطلب، فقط به افتخارات فرهنگی و اجتماعی خراسان رضوی می‌پردازیم.

وی اضافه کرد: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری،الگوهای جامعه معلمین، بایستی به عنوان قهرمان معرفی شوند و طبق فرمایشات رئیس جمهور شهید، اولویت بخشی آموزش و پرورش در کشور است که طبق همین گفته اگر آنچه که سزاوار این دستگاه با مسئولیت تعلیم و تربیت یک جامعه است را به عنوان جایگاه و مسئله اول نظام اجرا و اثبات کنیم، رسالت خود را انجام داده‌ایم.

رئیس آموزش و پرورش استان با اشاره به اینکه آموزش و پرورش باید مسئله اول کشور باشد، اظهار کرد: از دستاوردهای فرهنگی و اجتماعی آموزش و پرورش استان در دولت سیزدهم می‌توان به بسیاری از پیشرفت‌ها اشاره کرد که از جمله آنها آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن در قالب طرح شهید قاسمی بود که بیش از ۷۰۰۰ معلم در یک سال برای این طرح آموزش دیدند.

شوشتری با بیان اینکه این طرح از سال ۱۴۰۱ شروع شده است،  گفت:  از ۷۰۰۰ معلم  آموزش دیده، ۳۵۰۰ نفر وارد طرح اجرایی شده و هر معلم در سال ۱۴۰۲ به ۴۰ دانش‌آموز مهارت‌های قرآنی ذکر شده را آموختند.

 وی همچنین فعال کردن ۱۰۰ مدرسه تحولی استان را در سال ۱۴۰۲ که این مدارس خواستگاه تغییر نظام آموزش بر اساس سند تحولی آموزش است، از دیگر دستاوردها ذکر کرد و افزود:  در این مدارس قرار بر همراه کردن چند مدرسه دیگر است و به دلیل کمبودها در سال گذشته، ان‌شاالله از مهرماه سال جاری این طرح اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد:  رشد ۱۰۰ درصدی کسب رتبه‌های اول و دوم کشوری در جشنواره خوارزمی که بر اساس آن این رتبه‌ها از ۳۷ رتبه سال ۱۴۰۱ به ۷۶ رتبه در سال ۱۴۰۲، ارتقا پیدا کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان خاطرنشان کرد: رشد ۴۷ درصدی قبولی رشته‌های پزشکی در مناطق محروم از دیگر دستاوردهای عدالت آموزشی در دولت سیزدهم است.

شوشتری بیان کرد: ارسال سوالات امتحانی هماهنگ کشوری آموزش و پرورش در ۳ سال گذشته به صورت الکترونیکی انجام شد تا ضریب‌ احتمال تقلب به صفر برسد. در همین ایام آموزش و پرورش تصحیح برگه‌های امتحانات نهایی را نیز به صورت الکترونیکی انجام داد. این تصحیح به صورت هوشمند و رندوم در سراسر کشور انجام می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان عنوان کرد: در همین سال‌ها، تاثیر امتحانات نهایی در کنکور را شاهد بودیم که طبق این طرح عدالتی آموزشی برای تمام داش‌آموزان بود که باعث ارتقای رتبه‌های تک رقمی و دو رقمی در مناطق محروم و کم برخوردار در کنکور شد و حتی قبولی در دانشگاه فرهنگیان و پزشکی در مناطق محرومی‌ که تا به الان چنین قبولی‌هایی نداشتند، محقق شد.

شوشتری اضافه کرد: افزایش ۴۸ درصدی اردوهای دانش آموزی، از ۱میلیون و ۲۱۵ هزار به ۱ میلیون و ۷۵۸ هزار  از دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم در استان بود.  قرار بود هر دانش آموز دو اردو برود که متاسفانه در سال گذشته نتوانستیم زیرساخت‌ها را برای این هدف تامین کنیم اما با این حال، رشد ۵۰ درصدی و چشمگیری  این راستا داشته‌ایم.

وی افزود: در سال گذشته اردوها با اهداف رشد دانش‌آموزان برنامه ریزی شد و تمام زیر ساخت‌ها و امکانات اردوگاه‌ها به ۱۰برابر قبل رسید، از لحاظ تجهیزات آموزشی، پرورشی و تربیت بدنی این امکانات رشد پیدا کرد و مربی همراه و مستقر در اردوگاه‌ها باعث شکل‌گیری برنامه‌ای بسیار ویژه شد و ارتقای کمیت و کیفیت اردوها در دستور کار قرار گرفت.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اظهار کرد:افزایش ۲۳ درصدی حضور روحانیون مدارس، از ۳۰۵۰ نفر به حدود ۴۰۰۰نفر و از دیگر طرح‌های موثر، برنامه میدان چهارده، صفر، دو بود. این میدان‌داران و دانش‌آموزان، رزمایش فوق‌العاده‌ای داشتند که این از توفیقات خاص استان خراسان رضوی بود.

شوشتری اضافه کرد: افزایش ۶۲ درصدی معلمان  پرورشی در مدارس غیر انتفاعی از ۳۳۲ نفر به ۸۷۳  معلم، که خیلی از این مدارس فاقد معلم پرورشی بودند از دیگر دستاوردها بود، از بعد پرورشی، سه تا چهار طرح دیگر در این مدارس انجام شد که از جمله آنها می‌توان به طرح مدارس همدل اشاره کرد. طبق این برنامه، مدارس غیردولتی و سمپاد، دانش‌آموزان مناطق کم‌برخوردار را تحت پوشش گرفتند تا از استعداد این دانش‌آموزان نیز حمایت و استفاده شود علاوه بر آن،  تأسیس و افزایش صد در صدی پادگان‌های بسیج در مدارس غیر انتفاعی از دیگر اقدامات پرورشی بود. 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی بیان کرد: در بعد پژوهشی و توسعه منابع، برنامه‌ریزی و پذیرش ۲۱ هزار معلم از ۲۵۰ هزار نفر متقاضی بود و حدود ۵۰ هزار نفر از این تعداد در مصاحبه‌ها  شرکت کردند و ارزیابی‌ها در حال حاضر در حال اجرا است.

وی افزود: کسب رتبه اول پژوهشی در کشور  با ۱۲ مقام کشوری و همچنین با فراخوان، آموزش و اهدای مجوز  برای مدرسین آموزش خانواده پس از ۶ سال توقف، انقلاب بسیار بزرگی در  حوزه انجمن اولیا رخ داد. اگر طرح گسترده خانواده آموزش و پرورش درست انجام شود، می‌تواند ۸۰ تا ۹۰ درصد مشکلات روز را حل کند.

شوشتری خاطرنشان کرد: ۷۵۰  اتاق بهداشت با اولویت مناطق محروم و افتتاح خطوط مشاوره ۱۵۷۰ برای مشاوره دانش‌آموزان و اولیای آنها، دیگر طرح‌های اجرایی دولت سیزدهم بود. این خطوط بسیار گسترده، برای مشاور تحصیلی دانش آموزان و اولیا آنها از ساعت ۸ تا ۲۰ است.

وی همچنین  توسعه مکاتبه از طریق روابط عمومی سامانه شاد، از ۲۰ هزار نفر در سال ۱۴۰۱ به ۱۳۰ هزار نفر در سال ۱۴۰۲ و کسب رتبه اول در مسابقات ورزشی در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ را از دیگر دستاوردهای آموزش و پرورش استان برشمرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha