• سه‌شنبه / ۹ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۸
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1403050905559
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

مدیرکل انتقال خون استان عنوان کرد

تامین ۱۰۰ درصدی نیاز بیمارستان‌ها به خون و فرآورده‌های خونی خراسان جنوبی

تامین ۱۰۰ درصدی نیاز بیمارستان‌ها به خون و فرآورده‌های خونی خراسان جنوبی

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر نیاز شبکه درمان خراسان جنوبی به خون را به صورت ۱۰۰ درصدی پاسخگو هستیم.

کامبیز مهدی‌زاده، در گفت و گو با ایسنا درخصوص آمارهای مراجعینی که برای انتقال خون اقدام و موفق به اهدای خون شده‌اند، اظهار کرد: مراجعه از ابتدای سال حدود ۱۰ هزار نفر بوده است که از میان آن تعداد ۸۱۶۹ نفرموفق به اهدای خون شده‌اند که از میان مراجعه‌شوندگان ۹۱۲۱ نفر آقا، ۸۸۸ نفر خانم بوده است. 

وی با اشاره به اینکه اهدای خون باید به صورت یک فرهنگ در جامعه ما ترویج شود، بیان کرد: اهدای خون باید در جامعه ما به ‌صورت یک فرهنگ شود که این موضوع قطعا از ملزومات یک جامعه است؛ به این دلیل که مسئله خون نیاز پایدار یک جامعه است و شرایط خاص و ویژه اینگونه بیماران ایجاب که در همه زمان‌ها همیشه نیازمند به خون باشند و مردم هم باید به این نکته توجه کنند که اهدای خون را حتما جز برنامه‌های روتین روز خودشان قرار بدهند تا بتوانیم به صورت مطلوب‌تری این نیاز را برای بیماران نیازمند به خون و مشتقات آن برطرف کنیم.

مهدی‌زاده در خصوص اقداماتی که از سوی سازمان اهدای خون برای افزایش خدمات صورت گرفته است، گفت: مراکز خون‌گیری فعال درشهرستان‌های  بیرجند، طبس و فردوس همچنان دایر است اما مابقی شهرستان‌ها و روستاهای استان مرکز خون‌گیری پایدار و فعالی نداریم و با تیم سیارمان، این مسئله را پوشش می‌دهیم که دراین زمینه استقبال مردم استان بسیار خوب بوده است و همچنان امیدواریم که شرایط استقبال همین‌طور ادامه‌دار و بهتر بشود.

مهدی‌زاده ادامه داد: هر نفر با اهدای یک واحد خون در جان سه نفر را نجات می‌هد و این نشان از اهمیت بالای اهدای خون است و در حال حاضر نیاز ۱۰۰درصد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را تامین و کمبودی نداریم.

وی تصریح کرد: گروه سنی که معمولا ازآن‌ها خون گرفته می‌شود، بین ۱۸ تا ۶۰ سال است و بنا به تشخیص پزشک می‌توانند یکسری از اهداکنندگانی که واجد یکسری شرایط هستند بالاتر از سن معمول می‌توانند خون اهدا کنند؛ افرادی که اهداکننده خون مستمر باشد تا سن ۶۵ سال و حتی اگر شرایط جسمی مناسبی داشته باشد، می‌تواند تا سن ۷۰ سال هم خون اهدا کند. 

وی یادآورشد: گروه سنی که بیشتر مراجعه می‌کند گروه سنی ۱۸ تا ۴۵ سال است و ما بسیار تلاش می‌کنیم جمعیت جوانمان را به این سمت سوق دهیم و افرادی که وارد عرصه اهدای خون می‌شوند را افزایش دهیم، از لحاظ اهدای خون در قسمت بانوان وضعیت خوبی در کشور داریم. میانگین کشوری ۴.۲ درصد است که ۷ درصد اهداکنندگان ما بانوان هستند. البته که در همه جای دنیا این آمار تقریبا به صورت نسبی است و عمده مصرف خون ما هم توسط بانوان صورت می‌گیرد و انتظار می‌رود که بانوان ما مشارکت بیشتری در این زمینه داشته باشند و جزء اهداکنندگان مستمر باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha