• سه‌شنبه / ۹ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۷
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1403050905538
  • خبرنگار : 50176

رئیس انجمن لرستان شناسی:

مشروطه نقطه عطف تاریخ اجتماعی و سیاسی ایران است

مشروطه نقطه عطف تاریخ اجتماعی و سیاسی ایران است

ایسنا/لرستان رئیس انجمن لرستان شناسی گفت: ملت ایران توانست با انقلاب مشروطه خود را در ردیف کشورهای صاحب مجلس و صاحب قانون بشناسد و از این لحاظ مشروطه نقطهعطف تاریخ اجتماعی و سیاسی ایران است.

محمد جعفر محمدزاده امروز ۹ مرداد در سومین نشست ایوار که با موضوع لرستان و مجلس شورای ملی از مشروطه تا انقلاب اسلامی در محل دانشنامه مطبوعات ایران برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: تاریخ آنچه گذشته است، نیست، تاریخ از مقوله فرهنگ بوده چرا که خمیرمایه آینده و آینه‌ای است که نه در پشت سر بلکه باید مدام در جلوی دیدگان ما باشد تا هم زیستن در حال را بهبود ببخشیم و هم آینده را بسازیم.

محمدزاده افزود: تاریخ تنها گذشته ما نیست بلکه چراغی است فراروی ما تا از تکرار خطاها بپرهیزیم و از نقاط قوت درس بگیریم.

وی همچنین با اشاره به نقاط عطف تاریخ در دو قرن اخیر گفت: تاریخ مشروطه و آغاز کار نهاد مجلس در ایران در سال ۱۲۸۵ خورشیدی نقطه عطف قابل افتخاری است که کشور ما توانست بر اثر مبارزات مشروطه‌خواهان به دستاوردی بزرگ در اداره کشور دست یابد.

این مسئول خاطرنشان کرد: هرچند نهضت مشروطه در آغاز با اشکالات فراوان و گاه در کژراهه‌هایی فروافتاد ولی ملت ایران توانست با انقلاب مشروطه خود را در ردیف کشورهای صاحب مجلس و صاحب قانون بشناسد.

رئیس انجمن لرستان شناسی همچنین تاکید کرد: انقلاب مشروطه چند دستاورد مهم داشت از جمله تاسیس مجلس، ایجاد عدلیه و تحولات فرهنگی به ویژه تحول کمی و کیفی در مطبوعات لذا بازشناسی و بازنمایی مجالس بیست و چهارگانه از مشروطه تا انقلاب اسلامی فواید بسیاری دارد که هم به زنده شدن تاریخ کمک می‌کند و هم زوایای مختلف آن می‌تواند هدف پژوهش‌های قابل اعتنایی باشد.

او با بیان آماری از ادوار مجلس شورای ملی و ویژگی های فردی و اجتماعی نمایندگان، افزود: شناخت دقیق نمایندگان و عملکرد آنها می تواند ما را به رهیافت‌های دقیقی در جریان انتخابات برساند و آشکار سازد که به چه میزان مردم در تعیین سرنوشت سیاسی خود نقش آفرین بوده‌اند.

به گزارش ایسنا، سومین نشست ایوار با حضور جمعی از نویسندگان، پژوهشگران و نمایندگان ادوار با هدف آسیب‌ شناسی ادوار مجالس پس از مشروطه با نگاهی به لرستان در محل دانشنامه مطبوعات ایران برگزار شد.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha