• سه‌شنبه / ۹ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۸:۵۲
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1403050905345
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

قدم‌های اصفهک برای جهانی شدن شتاب می‌گیرد 

قدم‌های اصفهک برای جهانی شدن شتاب می‌گیرد 

ایسنا/خراسان جنوبی رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس گفت: با کمک ۵۰۰ میلیونی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، به دهیاری ۸ روستای منتخب برای انتخاب به عنوان روستای جهانی توسط سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) ، برنامه این روستاها برای ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز و آماده‌سازی شتاب می‌گیرد. 

محمد عرب، امروز سه‌شنبه ۹ مرداد در بازدید به همراه اعضای شورای اسلامی، دهیار و نماینده فعالان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از بافت روستای هدف گردشگری اصفهک، ضمن بررسی نواقص، زیرساخت‌های مورد نیاز و شاخص‌های ثبت جهانی در سومین جلسه شورای راهبری این روستا، از بین ۱۱ عنوان برنامه اعلامی از طرف وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، اولویت‌های مهم را مشخص کردند.  

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس افزود: اگر امروز در این جلسه حضور داریم حاصل کار تیمی و همراهی بسیار خوب همه کسانی است که زحمت زیادی کشیدند و امیدوارم با اعلام ثبت جهانی اصفهک، شیرینی این رویداد برای مردم اصفهک و شهرستان طبس و استان خراسان جنوبی دو چندان شود. 

وی اظهار کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته علاوه بر اعتبار ابلاغ شده به دهیاری، مبلغ ۳۰۰۰ میلیون ریال از محل منابع ملی به این روستا اختصاص یافته که به محض شناسایی پیمانکار و انعقاد قرارداد، برای رفع کاستی‌های موجود و ارتقاء شاخص‌های ثبت جهانی هزینه خواهد شد. 

عرب افزود: در این جلسه از بین عناوین مختلف که به‌عنوان نواقص در زمان تشکیل پرونده اعلام شده بود نظیر نصب سردر ورودی، نصب تابلوهای دوزبانه، دوره‌های آموزشی، نصب دوربین، احداث پارکینگ، کف‌سازی معابر، دسترس کردن محیط روستا برای همه مراجعین و… اولویت‌های مهم و اساسی شامل ساخت ورودی مناسب، تهیه و نصب تابلوهای دوزبانه، پارکینگ مناسب، نصب دوربین و پایش تصویری، ارتقاء وب سایت روستا بصورت دوزبانه و بروزرسانی مداوم و کف‌سازی و جداره‌سازی معابر در قسمت دامداری‌ها، مشخص شد.  

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس خاطر نشان کرد: انتخاب بهترین دهکده گردشگری از سال ۲۰۲۱ توسط سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) دنبال می‌شود و هدف از این اقدام تبدیل گردشگری به محرک توسعه روستایی و رفاه روستاییان است. سازمان جهانی گردشگری ۹ شاخصه از جمله دارا بودن منابع فرهنگی، ترویج و حفاظت از آن، پایداری اقتصادی، محیطی، اجتماعی، پتانسیل گردشگری و توسعه و یکپارچگی زنجیره ارزش، حاکمیت و اولویت‌بندی گردشگری و نیز امور بهداشت، ایمنی و امنیت را به عنوان معیارهای انتخاب روستاهای جهانی اعلام کرده است.  

وی افزود: فرصت جهانی شدن روستاها، نیازمند عزم ملی، همکاری و تلاش همه سازمان‌ها برای رفع کاستی‌های توسعه روستا (از زیرساخت راه و آب و برق گرفته تا راه‌اندازی شبکه کسب و کارهای خرد و متوسط، تامین اینترنت پایدار، دسترس‌پذیر کردن روستا برای افراد ناتوان و…) است و در واقع جهانی شدن، نیازمند ارائه خدمات در مقیاس و مطابق با استانداردهای بین‌المللی است. ثبت جهانی ابتدای راه است و برای حفظ این جایگاه جهانی باید برنامه‌ریزی و اقدامات عملی انجام داد. اتصال به شبکه رزرواسیون اقامت بین‌المللی، فراهم کردن امکان تبادل ارز خارجی، دارا بودن راهنمای گردشگری مسلط به زبان‌های خارجی، افزایش کیفیت خدمات اقامتی و پذیرایی به گردشگران، ارتباط‌گیری با شبکه روستاهای جهانی، تولید محتوا و معرفی روستا در شبکه‌های مجازی بین‌المللی، آموزش جامعه محلی و… از مهم‌ترین نیازمندی‌ها پس از ثبت جهانی شدن است که باید مورد توجه قرار گیرد.  

عرب تصریح کرد: حضور روستای اصفهک در بین روستاهای منتخب گردشگری، بازنمای داشته‌های غنی ما در ابعاد جهانی است و قطعاً شهرستان طبس با داشته‌ها و ظرفیت‌های غنی می‌تواند چند اثر ثبت جهانی دیگر داشته باشد که البته پیگیر این موضوع نیز هستیم. همچنین از همه ادارات و نهادهایی که دارای ساختمان، تاسیسات و… در روستای اصفهک هستند، خواهش می‌کنیم نسبت به نصب تابلو دو زبانه و معرفی کامل خدمات قابل ارائه اقدام کنند. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha