• سه‌شنبه / ۹ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۸:۱۳
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 1403050905301
  • خبرنگار : 50141

انتقاد رئیس جهاد کشاورزی خوی از واردات بی‌رویه تخمه آجیلی

انتقاد رئیس جهاد کشاورزی خوی از واردات بی‌رویه تخمه آجیلی

ایسنا/آذربایجان غربی رئیس جهاد کشاورزی خوی ضمن انتقاد از وارادت بی‌رویه تخمه آجیلی با وجود تامین نیاز تخمه کشور در داخل اظهار کرد: برخی با ارز دولتی بنام تخمه روغنی، تخمه آجیلی از کشورهای چین و کانادا وارد می‌کنند و این کار ضربه اساسی به تولیدکنندگان بخصوص تولیدکنندگان تخمه آجیلی در خوی می‌زند.

علی اصغر امینی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: شهرستان خوی با تولید ۱۹.۳۰۰ هکتار تخمه آجیلی آفتابگردان قطب اول تولید این محصول در سطح کشور است.

وی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود امسال محصول تولیدی خوی ۴۷ هزار تن باشد، اظهار کرد: ارزش ریالی محصول تولیدی تخمه آجیلی خوی ۳۳ هزار میلیارد تومان است.

امینی ادامه داد: ۱۵ هزار خانوار در خوی مشغول کاشت و برداشت تخمه آفتابگردان هستند که نشان می‌دهد بخش عمده خانواده‌ها از این راه ارتزاق می‌کنند.

وی میدان خشکبار خوی را با ۴۵۰ غرفه، بزرگترین میدان خشکبار کشور عنوان کرد که دارای ۴۰ واحد سورتینگ و بوجاری تخمه است.

امینی واردات بذر تخمه از خارج کشور با ارقام نجومی صدها هزار میلیارد تومان را از مشکلات کشاورزان و تولیدکنندگان تخمه آفتابگردان خوی عنوان کرد و گفت: بذر وارداتی با رقم کیلویی ۲.۵ میلیون تومان به کشور وارد می شود و تنها ۱۰ درصد توسط مبادی قانونی و رسمی انجام می‌شود و بقیه بصورت قاچاق اکثرا از کشور ترکیه وارد کشور می‌شوند.

انتقاد رئیس جهاد کشاورزی خوی از واردات بی‌رویه تخمه آجیلی

امینی تصریح کرد: دولت در دراز مدت باید با فعال سازی بخش تحقیقاتی در زمینه تولید بذر تخمه آفتابگردان به خود کفایی برسد و جلو خروج صدها هزار میلیارد تومان ارز از کشور را بگیرد و در کوتاه مدت هم با فعال سازی بخش خصوص و صدور مجوز برای واردات این محصول دست دلالان و قاچاقیان را کوتاه کند.

رییس جهاد کشاورزی خوی، راه‌اندازی کارخانه‌های بسته بندی برای صدور محصولات تخمه آجیلی را در خوی خواستار شد و گفت: بخاطر نبود این نوع کارنجات عمده محصولات خوی بصورت خام و بدون ارزش افزوده به داخل و خارج صادر می شود در حالی‌که عمده سود این محصول در بسته بندی است که علاوه بر اشتغال زایی وسیع برند خوی را در زمینه تولید تخمه آجیلی تثبیت می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha