• دوشنبه / ۸ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۴۳
  • دسته‌بندی: دولت
  • کد خبر: 1403050804993
  • خبرنگار : 71972

گزارشی از متن و حاشیه تنفیذ حکم ریاست جمهوری

قول سدید رئیس‌جمهور در آیین پیروی از ملت

قول سدید رئیس‌جمهور در آیین پیروی از ملت

مراسم تنفیذ و اعطای حکم رهبر معظم انقلاب به مسعود پزشکیان رئیس دولت چهاردهم، روز گذشته یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳ با حضور شخصیت‌های کشوری و لشکری در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد.

به گزارش ایسنا، فرشته مسلمی روزنامه نگار در حاشیه‌نگاری خود از این مراسم نوشته است: « در حالی که ۷ مرداد ماه به دلیل گرمای بی‌سابقه و مدیریت مصرف انرژی در سراسر کشور تعطیل اعلام شده بود حال و هوای دیگری بر مناسبات سیاسی کشور حاکم بود تا برگ زرین دیگری بر «کتاب قطور و پر مضمون ملت عزیر ایران» افزوده شود؛ بر همین اساس فعالیت و ازدحام جمعیت از اولین ساعات صبح در خیابان کشور دوست ـ که منتهی به حسینیه امام خمینی می‌شود ـ برقرار بود تا مسئولانِ پای کار با شرکت در مراسم تنفیذ منتخب ملت، عزم خود را برای حمایت و همکاری با دولت چهاردهم جزم کنند. آن گونه که در دعوتنامه ذکر شده بود مسئولان اجرایی مراسم تنفیذ از ساعت ۷ صبح پذیرای مدعوین بودند تا آن‌ها بدون معطلی و با فراغ بال به حسینیه امام خمینی(ره) رسیده و در این مراسم با شکوه ملی که برای چهاردهمین بار برگزار می‌شد، شاهد آغاز فعالیت رسمی نهمین رئیس جمهور ایران اسلامی باشند. اما برای منی که دیر به قرار رسیده‌ام لحظات پرتنشی است زیرا طبق گفته ماموران فعال در گیت ورود مدعوین به حسینیه به پایان رسیده و مقدمات برگزاری مراسم آغاز شد بود با نگرانی و تردید با شماره دوستانی که به واسطه آنها توفیق حضور در مراسم تنفیذ نصیبم شده بود، تماس گرفتم و بحمدالله با وساطتشان مجوز ورود را دریافت کرده و شتابان به سمت گیت‌های بعدی که مخصوص تحویل موبایل، کیف و کفش است راهی شدم تا این‌که بعد از گذر از تشریفات معمول وارد حسینیه ای شوم که برای ششمین بار میزبان این آئین قانونی است تا منتخب مردم در انتخابات ۱۵ تیرماه، اذن شرعی و قانونی آغاز دولت را کسب و به استقبال تشکیل دولت وفاق ملی برود.

*صدای واحد ایران در مراسم تنفیذ

به محض ورود با خیل گسترده ای از مسئولانی مواجه شدم که در طول فعالیت خبریم، ساعت‌ها و بعضا روزها منتظر گفت‌وگو و کسب خبر از محضرشان بودم و حالا این مقامات در انتظار حضور آقا هستند تا با تنفیذ رای ملت، فعالیت دولت نوپا با دعای خیر و تدابیر داهیانه مقام معظم رهبری رسمیت یافته و مسعود پزشکیان در قامت رئیس جمهور نظام جمهوری اسلامی ایران عهده دار این وظیفه خطیر شود به ویژه که ایشان در این مقطع مهم، جانشین رئیس جمهور شهیدی می‌شود که فعالیت جهادیش مکررا از سوی رهبر انقلاب تائید شده است و رئیس جمهور منتخب باید در مسیر تداوم این نهضت خدمتگزاری گام بردارد. جایگاه سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی که در دیدارهای مختلف حاوی پیام های تصویری مرتبط با حال و هوای مراسم است این بار مزین به «لا اله الا الله» نشان اصلی جمهوری اسلامی ایران بود و ابهت چشم نوازی داشت امتداد نگاهم به قابی از شهید خدمت گره خورد که میان صندلی منتخب ملت و رئیس قوه مقننه قرار داشت که بار دیگر یادآور اندوهی از جنس فراق رئیس جمهور مردمی و همراهانش بود. بازار داغ خوش و بش و دیده بوسی همچنان برقرار بود و آقایان اصلاح طلب و اصولگرا که در افکار عمومی رقیب و بعضا مخالف و منتقد یکدیگر قلمداد می شوند در حسینیه امام خمینی (ره) مشغول خوش و بش بودند گویی هیچ اختلاف نظری و عقیدتی ندارند و کل کل ها و جوش و خروش های انتخاباتی تاکتیکی برای گرم شدن تنور انتخابات است الله اعلم ما که نمی دانیم اما انچه که الان شاهدش هستم صحبت های در گوشی و هم نشینی رقبایی است که در موعد پیش از انتخابات وارد رینگ شده بودند و از هیچ جمله و اقدامی برای ناک اوت کردن رقیب انتخاباتی دریغ نمی کردند و در این میان نیز عکاسان و تصویربرداران هم مثل شکارچیان قهار دنبال این سوژه های ناب برای ترند شدن در فضای مجازی هستند.

*اجرای اصل ۱۱۰ قانون اساسی با حضور سفرا و نمایندگان خارجی

حضور گسترده میهمانان خارجی از دیگر نکات قابل توجه در مراسم تنفیذ بود که به چشم می آمد و افراد حاضر شامل سفرای مقیم و غیر مقیم، روسای مجالس، معاون روسا و نخست وزیر، نائب رئیسان، معاون نخست وزیر و دبیران کل می شدند که در ردیف های میانی حسینیه قرار دارند و با نصب گوشی های مخصوص خود منتظر آغاز مراسم هستند تا اجرای اصل ۱۱۰ قانون اساسی ایران ـ که نصب قانونی و مشروعیت بخشی به مقام منتخب مردم است ـ را مشاهده کنند.البته میهمانانی از گروه های مختلف مردمی اعم از هنرمندان، ورزشکاران و خانواده شهدا در مراسم حضور داشتند تا جلوه ای از وحدت در عین تکثر ملت ایران باشند.

ساعت ۹:۵۲ دقیقه را نشان می‌داد که مسعود پزشکیان و دخترش نیز وارد حسینه شدند و رئیس جمهور منتخب به سمت جایگاهی رفت که قرار بود تا دقایقی دیگر حکم خدمت را از رهبری دریافت کرده و در مقام رئیس قوه مجریه عهده دار امور شود خوش و بش با میهمانان ردیف اول و دیگر صفوف و همچنین روسای سایر قوا دوباره صدای شاطر دوربین ها را به اوج می رساند. در سمتی که برای بانوان تدارک دیده اند زهرا پزشکیان مورد استقبال گرم معاون زنان رئیس جمهور در دولت سیزدهم و دختران حاج قاسم قرار می گیرد و این احساسات صمیمانه نوید رسیدن روزهای خوب از جنس وحدت و وفاق را برای ایران مقتدر می دهد.

در این زمان پرده آبی کنار رفته و رهبر معظم انقلاب وارد می شوند و جمعیت با شور و شوق به پا می خیزند و با ذکر صلوات شعار «صل علی محمد یاور مهدی آمد» را سر می دهند رهبر انقلاب نیز با صورت متبسم به احساسات میهمانان پاسخ می دهند و بلافاصله سرود جمهوری اسلامی ایران با حضور نوازندگانی که موید خوش سلیقگی میزبانان است، نواخته می شود و جمعیت این سرود افتخار آفرین را همراه با رهبر انقلاب زمزمه می کنند.

*تعابیر مقام معظم رهبری برای نهمین رئیس جمهور

به رسم قدیمی مراسم با تلاوت ایاتی چند از کلام الله مجید آغاز شد و احمد ابوالقاسمی قاری بین المللی آیاتی از سوره نسا و کوثر را تلاوت کردند و تریبون در اختیار وزیر کشور قرار گرفت تا گزارشی را از روند انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ارائه دهد. وی نیز با گرامیداشت یاد شهدای خدمت گزارشی مبسوط را به سمع و نظر رهبر انقلاب و مخاطبان رساند. قرائت حکم تنفیذ که طبق روال از سوی حجت الاسلام محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری قرائت شد در بخشی از این حکم آمده است: «اکنون اینجانب با تشکر از همه‌ی کسانی که در خلق این افتخار نقش آفریده‌اند، به پیروی از ملت بزرگ، رأی آنان به شخصیت فرزانه، و صادق،‌ و مردمی، و دانشمند جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان را تنفیذ و ایشان را به ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب میکنم.» و در پایان جمله ثابت و شرط بقای احکام تنفیذ از جماران تا حسینه امام خمینی که برای ۸ رئیس جمهور قبل نیز ذکر شده بود مورد توجه قرار گرفته است که «یادآوری می‌کنم که رأی ملت و تنفیذ اینجانب تا هر زمان که مشی همیشگی ایشان در پیمودن صراط مستقیم اسلام و انقلاب برقرار باشد، ادامه خواهد داشت». اعطای حکم تنفیذ بخش بعدی این مراسم است که دوباره شور و هیجان را به جمعیت حاضر در حسینه منتقل می کند زیرا در تکاپو هستند تا بهترین چشم انداز را برای دیدن این لحظه تاریخی به دست بیاورند؛ لحظه ای که یاد شهید خدمت و اندوه بی پایان فراق را مجددا زنده می کند. اقای مخبر که بدون اغراق با متانت حق سربازی ولایت و رفاقت با شهید جمهور را ادا کرده است حکم را تقدیم رهبر انقلاب می کند و معظم له آن را به مسعود پزشکیان که از این دم رئیس جمهور قانونی کشور هستند، اعطا و برای ایشان آرزوی توفیق می کنند. این موقعیت تائیدی بر استمرار نظام مردمسالاری و تعهد نظام اسلامی بر اراده و خواست مردم دارد همان وعده ای که امام راحل دادند و همگان شاهدند که انقلاب اسلامی پایانی بر دیکتاوری و تحمیل اراده متجاوزان بر ملت ایران است و حالا ما در مرداد ماه ۱۴۰۳ برای چهاردهمین بار این حماسه سیاسی را گرامی می داریم.

*مسئولیت بزرگ برای بنده کوچک خدا

در ادامه مسئولان برپایی مراسم مقدمات لازم برای سخنرانی نهمین رئیس جمهور ایران اسلامی را فراهم می‌کنند و مسعود پزشکیان کاغذهایی را که در دست دارد را روی پایه میکروفون قرار می‌دهد و سخنانش را با قرائت آیه ۲۰ سوره طه که می فرماید: «رب اشرح لی صدری ...»، شعری از مولانا و گرامی داشت یاد معمار کبیر انقلاب اسلامی، حاج قاسم سلیمانی و شهدای دولت از شهید رجایی، باهنر و شهدای خدمت آغاز کرد و ضمن قدردانی از رهبر انقلاب دوباره بر این مساله که خاک پای ملت ایران است تاکید و اعلام کرد که زمان پاسخگویی من از امروز آغاز می‌شود.     

مسعود پزشکیان ضمن تشریح اهداف دولت چهاردهم بر همگرایی و قانونگرایی برای عبور از بحران ها تاکید کرد و گفت:  اکنون رهبر معظم انقلاب با تنفیذ رای ملت و امضای حکم ریاست جمهوری این بنده کوچک خدا را رسما مکلف به انجام مسوولیتی بزرگ در قبال همه ملت ایران فرمودند. . وی در بخش دیگری از سخنانش با وام گرفتن از توصیه های امیرالمومنین در نهج البلاغه بر این موضوع تاکید کرد که نباید در مقابل مردم بایستیم و خدمت به مردم باید سرلوحه زندگی ما و همه مدیران و وزیرانی باشد که انتخاب می کنیم. رئیس جمهور در پایان ضمن تشکر از برگزار کنندگان انتخابات اظهار کرد: می کوشم فرزند خلفی برای این ملت و خالق فرصت های نو برای سربلندی ایران باشم تا بخشی از نگرانی مردم را کم کنم.

*توصیه های رهبری خطاب به رئیس جمهور، کارگزاران و ملت ایران

و حالا همه آماده بودند تا بخش پایانی مراسم تنفیذ که حسن ختامی بر رویدادهای حسینیه امام خمینی در تاریخ ۷ مردادماه است را درک کنند. حضرت آقا بیاناتشان را با ذکر یاد و خاطره شهید رئیسی و قدردانی از زحمات آقای مخبر آغاز کردند و در ادامه با اشاره به این مساله که  مردم‌سالاری آمیخته‌ با رقابت و سلامت که امروز در کشور ما وجود دارد، ارزان و آسان به دست نیامده است به مقایسه تجربه مشروطیت، دیکتاتوری خشن رضاشاهی و انتصاب محمدرضا نالایق با شرایط جمهوری اسلامی پرداختند و آن را بر آمده از قیام ملت ایران به رهبری امام خمینی (ره) دانستند.

ایشان ضمن تفقد نسبت به رئیس جمهور توصیه های هفتگانه ای را خطاب به مسئولان، کارگزاران و مردم بیان کردند تا ظرفیت های کشور در بخش های مختلف مورد توجه قرار گرفته و با کار جهادی، همکاری قوا، شناخت الویت ها، توجه به مسائل اقتصادی، پرهیز از دوقطبی ناشی از انتخابات اخیر و فعالیت متناسب در عرصه سیاست خارجی به افزایش قدرت ملی کمک کنیم. رهبر انقلاب در پایان فرمایشات خود به مساله غزه نیز پرداخته و با اشاره به جنایت های باند تروریست صهیونیستی خواستار این شدند تا دولتها، ملّتها، شخصیّت‌های فکری و سیاسی، در عرصه‌های مختلف تصمیمگیری جدی در خصوص جنایات بی سابقه صهیونیست ها کنند.

مراسم تنفیذ نهمین رئیس جمهور ایران با دعای رهبر انقلاب در خصوص توفیقات دولت جدید پایان یافت و مسعود پزشکیان به اتفاق حجت الاسلام محمدی گلپایگانی، محمد مخبر، علیرضا مرندی و دخترش به پاستور رفت تا فعالیت رسمی خود را آغاز کرده و بخشی از تاریخ سیاسی کشور را رقم بزند. میهمانان طرازاول نیز دسته دسته از حسینیه امام خمینی خارج شدند و از دست گرمای طاقت فرسای ظهر و ترافیک به خودروهای خود پناه بردند و ما و جمعی از میهمانان، حاشیه خیابان جمهوری را برای رسیدن به مقصد طی کردیم با این امید که دولت چهاردهم با ترسیم یک مسیر سیاسی و اجتماعی جدید و کنشکری خلاقانه ای که وعده ان را داده است از همه ظرفیت های انسانی و طبیعی کشور استفاده کرده و ضمن جلب رضایتمندی رهبر انقلاب، روزگار خوبی را برای ملت ایران که سزاوار بهترین ها هستند فراهم کرده ونام نیکی را از خود به جای بگذارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha