یحیی جهانگیری امروز (دوشنبه ۸ مرداد ماه) در مراسمی که به مناسبت بزرگداشت شیخ اشراق (روز زنجان) در سالن اجتماعات کتابخانه سهرودی شهر زنجان، اظهار کرد: در فلسفه اختراع کردن همچون با سوزن کوه کندن است. سهروردی در فلسفه آفریده و مخترع است و صرفاً فیلسوف نیست.
وی افزود: سهروردی بزرگمردی است که در سرزمین مسلمانان به کفر متهم شد اما در دنیای کفار به مطالعه او پرداختند.
رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیان اینکه سهروردی فقط کلمه و کتاب فلسفی نیافریده است، تاکید کرد: سهرودی خودش فلسفه است.
جهانگیری افزود: سهروردی دیر به دنیا معرفی شد. اولین بار این فیلسوف را ۸۰۰ سال بعد از خودش یک فیلسوف اتریشی به دنیا معرفی کرده است.
وی با اشاره به علت توجه غربیها به سهرودی، یادآورشد: سهروردی فیلسوف مفسر نیست و فیلسوف مصور است. فلسفه سهروردی فلسفهای نیست که در اتاقهای شیشهای بماند بلکه فلسفهای است که در خیابانها راه میرود و شعر ایجاد میکند.
جهانگیری ادامه داد: فلسفه امروزه ما در خیابان راه نمیرود بلکه در ذهن میماند و قدرت در خیابان رفتن را ندارد و به همین خاطر نمیتواند مسائل اجتماعی را حل کند.
عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه زنجان گفت: فلسفهای که سهروردی شروع کرده است بنیادش با نور و روشنایی است؛ برخلاف فلسفه مشاعی که پیشتازی عقل را داریم در فلسفه سهروردی پیشتازی روشنایی درون را داریم.
در ادامه سحر کاوندی اظهار کرد: سهروردی از فلسفهای صحبت میکند که منشا آن خمیره ازلی است؛ یعنی منشا کشفی دارد.
وی با اشاره به اینکه فلسفه سهروردی ویژگیهای متعددی دارد، بیان کرد: سهروردی حکمت اشراق را از نافذ قدسی دریافت کرده است. نافذ قدسی فلسفه را در یک روز به صورت ناگهانی ایشان القا کرده است.
کاوندی ادامه داد: فلسفه سهروردی یک حکمت تاسیسی است و تجدیدی و احیاگری نیست. یعنی سهروردی موسس حکمت اشراق است.
وی با بیان اینکه از دیگر ویژگیهای حکمت سهروردی وسعت فکری و استقلال اندیشه است، خاطرنشان کرد: سهروردی برای ۹۰۰ سال پیش نیست و برای الان است.
انتهای پیام
نظرات