• دوشنبه / ۸ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۱۲
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403050804902
  • خبرنگار : 50300

/هفته ملی مهارت/

مهارت‌آموزی، کوتاه‌ترین مسیر اشتغال

مهارت‌آموزی، کوتاه‌ترین مسیر اشتغال

ایسنا/خوزستان مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان گفت: از دولت چهاردهم تقاضا می‌شود که توجه ویژه‌ای به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای داشته باشد. ساختار سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای متناسب با ماموریت‌های این سازمان نیست و نبود نیرو بخشی از این چالش‌ها است.

شهرام ملایی‌هزاروندی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به هفته ملی مهارت، اظهار کرد: دغدغه کنونی کشور اشتغال است و کوتاه‌ترین مسیر اشتغال نیز مهارت‌آموزی است. هیچ دستگاهی به اندازه سازمان فنی و حرفه‌ای نمی‌تواند در تربیت نیروی ماهر برای اشتغال تاثیرگذار باشد چون ماهیت آموزش‌هایی که ارائه می‌شود، براساس نیاز بازار کار است و برای حدود ۱۳ هزار استاندارد شغلی، آموزش‌های مهارتی ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه هدف فنی و حرفه‌ای توانمندسازی نیروهای شاغل و آموزش جوانان جویای کار است، افزود: همه نامگذاری‌های سال که توسط مقام معظم رهبری انجام می‌شوند بر پایه فنی و حرفه‌ای است و به نوعی به آن مرتبط می‌شود.

تنها یک درصد اعتبارات سهم آموزش فنی و حرفه‌ای است

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان عنوان کرد: تولید رشد نمی‌کند مگر اینکه نیروی توانمند وجود داشته باشد و اشتغال ایجاد نمی‌شود مگر اینکه نیروی متخصص تربیت شده باشد. بیکاری کاهش پیدا نمی‌کند مگر اینکه آموزش‌های مهارتی جدی تلقی شوند.

ملایی‌هزاروندی عنوان کرد: علاوه بر اینکه در آموزش‌های مهارتی و رشته‌ها تنوع زیادی وجود دارد، مخاطبان نیز متنوع و در قالب ۱۹ گروه هدف دسته‌بندی می‌شوند که می‌توان به دانشجویان، دانش‌آموزان، بانوان سرپرست خانوار، روستائیان، عشایر، زندانیان، معتادان بهبود یافته، سربازان، شاغلان بنگاه‌های اقتصادی، کارجویان و... اشاره کرد.

وی یادآور شد: بر این اساس، سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای کار نیمه تمام بخش‌های دیگر را انجام می‌دهد. به عنوان مثال وقتی یک دانشجو پس از ۴ تا ۶ سال تحصیل فارغ التحصیل می‌شود، برای ورود به بازار کار به فنی و حرفه‌ای مراجعه می‌کند، چون عمده مهارت‌های ارائه شده نیاز به سرمایه چندانی ندارند و از سویی عموما درآمد خوبی دارند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان گفت: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بر اساس مشاغل هستند و بسیاری از حرفه‌ها، نیاز به کارگاه دارند که طبیعتا هزینه بیشتری نیز می‌طلبد اما با این وجود، ۹۲ درصد اعتبارات آموزشی کشور برای آموزش‌های نظری و دانشگاهی هزینه می‌شود و تنها یک درصد سهم آموزش فنی و حرفه‌ای است.

ضرورت توجه به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در دولت چهاردهم

وی با اشاره به ضرورت توجه به سازمان فنی و حرفه‌ای گفت: از دولت چهاردهم تقاضا می‌شود که توجه ویژه‌ای به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای داشته باشد. ساختار سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای متناسب با ماموریت‌های این سازمان نیست و نبود نیرو بخشی از این چالش‌ها است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان ادامه داد: در استان خوزستان اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته و اجرای سامانه «فن‌یار» از جمله این اقدامات است. مهارت آموزان در این سامانه مشغول به کار هستند. همچنین در خرمشهر در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی، برای روشندلان این شهرستان پس از اجرای آموزش‌ِهای مهارتی محلی برای اشتغال آن‌ها در نظر گرفته شده است.

ملایی‌هزاروندی تاکید کرد: با توجه به وجود حدود ۳ هزار زندانی در اهواز، به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی، یک مرکز مهارت‌آموزی راه‌اندازی شده است و این افراد هم اکنون در حال اشتغال هستند. همچنین با توجه به اهمیت تبدیل زمان خدمت سربازی به فرصت مناسب، مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای با همکاری ارتش، نیروی انتظامی و سپاه راه‌اندازی شده‌اند تا افراد ضمن گذراندن دوران خدمت یک مهارت فرا بگیرند و پس از اتمام خدمت سربازی، مشغول به کار شوند.

وی یادآور شد: با توجه به خلاء موجود در دانشگاه‌ها، علاوه بر راه‌اندازی مراکز ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، مراکز مشاوره و هدایت شغلی نیز در دانشگاه‌ها احداث شده‌اند. هدف از احداث این مراکز شناسایی استعدادها و ارائه مشاوره شغلی برای ورود آسان‌تر دانش‌آموختگان به بازار کار است. همچنین با توجه به اهمیت دوره‌های مهارتی ضمن خدمت، مراکز جوار صنعت نیز در کنار بنگاه‌های اقتصادی بزرگ راه‌اندازی شده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha