• دوشنبه / ۸ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403050804806
  • خبرنگار : 90057

افشاگری میدل ایست آی نشان می‌دهد

تلاش‌های پشت پرده آمریکا، رژیم صهیونیستی و امارات برای ایجاد یک نهاد جدید اداره غزه

تلاش‌های پشت پرده آمریکا، رژیم صهیونیستی و امارات برای ایجاد یک نهاد جدید اداره غزه

منابع به میدل ایست آی گفته‌اند که واشنگتن‌، تل آویو و ابوظبی برای ایجاد یک کمیته ملی متشکل از رهبران و شخصیت‌های تجاری فلسطینی برای اداره غزه پس از جنگ فعالیت می‌کنند.

به گزارش ایسنا، به گفته چندین منبع که به شرط ناشناس ماندن با میدل ایست آی صحبت کردند، کمیته ملی به عنوان نماینده اصلی همه جناح‌های فلسطینی عمل خواهد کرد، اما در واقع، همه اعضای آن به محمد دحلان، از اعضای سابق فتح وفادار خواهند بود که در نهایت می‌تواند به عنوان جانشین محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین منصوب شود.

این منابع که به دلیل ماهیت حساس موضوع خواستند نامشان فاش نشود، گفتند که کشورهای بین‌المللی و منطقه‌ای، از جمله مصر و اردن  بر عباس ۸۸ ساله فشار می‌آورند تا این طرح را بپذیرد.

بنا بر گزارش‌ها، این کشورها انتظار دارند قطر، یکی از میانجی‌های مذاکرات آتش بس و میزبان رهبری سیاسی تبعیدی این گروه‌ها، بر حماس برای پذیرش این پیشنهاد فشار بیاورد. با این حال، در حال حاضر مشخص نیست که آیا دوحه موافقت خواهد کرد که بخشی از این طرح باشد.

دحلان که در حال حاضر در امارات زندگی می‌کند، یک مولتی میلیونر با منافع تجاری گسترده در منطقه است، برای فلسطینی‌ها در منطقه محاصره شده غریبه نیست و پیش از این به عنوان مشاور امنیتی تشکیلات خودگردان، زمانی که در سال ۲۰۰۷ کنترل نوار غزه را به حماس واگذار کرد، کار می‌کرد.

او بعداً با مخالفت شدید اطرافیان عباس مواجه شد و در سال ۲۰۱۱ پس از متهم شدن به اختلاس و طرح کودتای داخلی مجبور به تبعید شد، اتهاماتی که وی از آن زمان به شدت آن را رد کرده است.

این منابع به میدل ایست آی گفتند که در هفته‌های اخیر نمایندگانی از امارات و دحلان با نامزدهای احتمالی ملاقات کرده‌اند که بیشتر آنها تاجرانی بوده‌اند که با سفارت‌های آمریکا در منطقه و سازمان‌های بین‌المللی ارتباط دارند و خود دحلان به صورت ماهانه از ابوظبی به قاهره می‌رود.

به گفته یکی از منابع، یکی از اولین وظایف کمیته پس از میانجیگری آتش بس دائمی، موافقت با ورود نیرویی متشکل از نیروهای عرب و سایر نیروهای بین‌المللی است، پیشنهادی که علناً توسط لانا نصیبه، نمانیده سابق امارات در سازمان ملل و مشاور سیاسی دولت طی ۱۰ روز پیش ارائه شده است.

یک منبع آگاه از این طرح به میدل ایست آی گفت که این نیرو «در پاسخ به درخواست فلسطینی‌ها توسط کمیته ملی مورد تایید همه جناح‌ها» به غزه دعوت خواهد شد. وی افزود: آنچه در این نشست‌ها پیشنهاد می‌شود این است که دحلان به عنوان گزینه آینده و راه‌حل ایده‌آل مورد توافق طرف‌های بین‌المللی و عربی برای اداره صحنه آینده فلسطین پس از محمود عباس، از غزه و سپس پیشروی به سمت کرانه باختری معرفی شود. این رویایی است که او مدت‌ها برای آن کار می‌کرد.»

با این حال، پس از گزارشی در وال استریت ژورنال در اوایل این هفته که ادعا کرد او می‌تواند به عنوان یک راه حل موقت برای مسائل مربوط به حکومت در غزه پس از جنگ باشد، دحلان در ایکس نوشت که «سناریوهای مختلفی در مورد طرح‌های پس از جنگ ویرانگر ادامه‌دار که توسط اشغالگران اسرائیلی آغاز شده است، به طور مکرر به رسانه‌ها ارائه می‌شود یا به بیرون درز می‌کند.»

وی خاطرنشان کرد: گاهی اوقات نام او برای ایجاد هیجان به میان می‌آید... من بارها از پذیرش هرگونه نقش امنیتی، دولتی و اجرایی خودداری کرده‌ام.

همان منبع به میدل ایست آی گفت که دحلان با «عجله غیرمعمول» برای تکذیب گزارش وال استریت عجله کرد زیرا نگران واکنش حماس بود.

این منبع گفت: حماس بر این باور است که این طرح برای خدمت به اهداف جنگی اسرائیل از طریق فریب سیاسی و توطئه احزاب عربی و فلسطینی مانند دحلان در پی شکست اسرائیل در دستیابی به این اهداف با فشار نظامی است.

چند روز پس از آنکه نصیبه ایده تشکیل نیروی بین‌المللی در غزه را مطرح کرد، هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه گفت، آنکارا مایل به پیوستن به آن در صورت توافق بر سر راه‌حل دو دولتی است. اما یک منبع آگاه از سیاست‌های دولت به میدل ایست آی گفت که مذاکرات نیروهای بین‌المللی «پیش از موعد و حواس پرتی» بود.

این منبع گفت: «اسرائیل هنوز توافق آتش بس را امضا نکرده است، هرچند حماس قبلاً با آن موافقت کرده است.» این فقط توجه عمومی را منحرف می‌کند و برای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل وقت ‌می‌خرد.

حماس افشاگری‌های رسانه‌ای را مورد تمسخر قرار می‌دهد

به گفته یک منبع دیگر، فشارهایی بر عباس برای متزلزل ساختن حکومتی که دحلان در آینده در کرانه باختری اشغالی تشکیل خواهد داد، وارد شده است.

آخرین طرح، دومین تلاش برای استقرار دولت به رهبری دحلان در سرزمین‌های اشغالی است. اولین مورد شامل تلاش برای بازگرداندن سلام فیاض، محقق مدعو در دانشگاه پرینستون و از نزدیکان دحلان، به عنوان نخست وزیر در تشکیلات خودگردان بود. فیاض که قبلاً بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۳ نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان بود، در زمان ریاست جمهوری به شدت همه اشکال مقاومت فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی را سرکوب کرد و شیمون پرز، رئیس‌سابق رژیم صهیونیستی، او را به‌عنوان «نخستین بن‌گوریونیست فلسطینی‌ها» نامید.

اما در ماه مارس سال جاری، عباس به نظر می‌رسید که با این طرح مواجه شده و با عجله محمد مصطفی را به عنوان نخست وزیر منصوب کرد.

یکی از منابع به میدل ایست نیوز گفت که عباس با موفقیت این طرح را «به پایان رساند» و محاسبات سیاسی را به نفع خود تغییر داد، زیرا اکنون تشکیل هر نهاد جدید «مشروعیت او را برای تایید نیاز دارد.»

میدل ایست آی همچنین مطلع شد که علیرغم تلاش حماس برای هموارسازی روابط با دیگر جناح‌ها و گروه‌های فلسطینی در ماه‌های اخیر، به ویژه در قالب توافق وحدت ملی که هفته گذشته در پکن امضا شد، تنشی که میان این گروه و نمایندگان دحلان وجود داشت، کاهش یافته است.

پرونده‌های تازه منتشر شده نشان می‌دهند که رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۲ کلید غزه را به محمد دحلان پیشنهاد کرد. گفته می‌شود که حماس اسناد حامیان دحلان در غزه را کشف کرده است که جزئیات این طرح‌ها و نام‌های افراد دخیل در آن را ذکر می‌کند. دحلان از حملات ۷ اکتبر از موضع حماس حمایت کرد. او عملیات حماس را یک اقدام نظامی حرفه‌ای توصیف کرد که تل‌آویو را غافلگیر کرد و آگاهی، توانایی‌های نظامی و کل دستگاه نظامی آن‌ها را فلج کرد. در آن زمان، محمد ضیف، رهبر شاخه نظامی حماس گفت که این حمله در پاسخ به تجاوزات مستمر رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی انجام شد. دحلان گفت: در مسیر انتقام باید دو قبر یکی برای دشمن و دیگری برای خود حفر کنید و آنچه در اکتبر اتفاق افتاد یک نتیجه است و نه یک هدف کلی. وی افزود: همه باید پاسخگو باشند، اما اکنون زمان پاسخگویی نیست. امیدواریم این درس عبرتی برای مردم اسرائیل و دولت اسرائیل باشد.

یکی از منابع گفت، این اظهارات منجر به ایجاد روابط گرم با حماس شد. از زمان آغاز جنگ غزه در اکتبر گذشته، حداقل ۳۹۰۰۰ فلسطینی شهید و ده‌ها هزار نفر دیگر زخمی شده‌اند. در میان بمباران بی امان صهیونیست‌ها، صدها هزار خانه آسیب دیده یا ویران شده و بیشتر جمعیت ۲.۳ میلیون نفری غزه آواره شده‌اند.

این منبع گفت که حماس افشاگری‌های ناگهانی درباره حکومت پس از جنگ را به عنوان تلاشی برای اعمال فشار بر پایگاه خود در جنگ تلقی می‌کند. دحلان از طریق عملیات‌های امدادی در غزه پول سرازیر کرده است، آنچه منتقدان می‌گویند تلاشی برای جلب نظر مردم محلی است، در حالی که امارات متحده عربی متهم شده است که از بسترهای رسانه‌ای دولتی برای تبلیغ این روایت که این بهترین راه است استفاده می‌کند.

این منبع گفت: «افشاگری‌هایی نیز در مورد ارتباطاتی که در این زمینه صورت می‌گیرد، وجود داشته است. این همان چیزی است که چالش‌های بزرگی را به مدیران پروژه تحمیل کرده است که در تسریع در تحقق این موضوع بر فشار رسانه‌ای و روانی بر مردم غزه تکیه می‌کنند. به ویژه در پایگاه پشتیبانی حماس، تا تسلیم ترتیبات جدید شوند.» این منبع افزود: آنچه که شبکه‌های العربیه و اسکای نیوز عربی تبلیغ می‌کنند واضح ترین شاهد این موضوع است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha