• دوشنبه / ۸ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۷
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1403050804609
  • خبرنگار : 71129

فرانسه به دنبال توافق دفاعی با فیلیپین برای حضور در شرق آسیا

فرانسه به دنبال توافق دفاعی با فیلیپین برای حضور در شرق آسیا
سفیر فرانسه در فیلیپین

فرانسه بار دیگر به تعهدش برای کمک به دفاع از آزادی هوانوردی و پرواز بر فراز منطقه آسیا-اقیانوسیه تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، فرانسه همچنین اعلام کرد، جنگنده‌های فراصوت این کشور که دو فروند آن برای نخستین بار در فیلیپین فرود آمدند و همچنین قدرت نظامی پیشرفته خود را برای توانمندسازی واکنش سریع به هرگونه بحران بشری یا امنیتی در منطقه به کار می‌گیرد.

به نقل از خبرگزاری رویترز، «ماری فونتانل» سفیر فرانسه در مانیل گفت: «پاریس همچنین برای به سرانجام رساندن یک توافق دفاعی با فیلیپین فعالانه اقدام می‌کند که به فرانسه اجازه می‌دهد تا تعداد بیشتری نیرو را برای رزمایش‌های مشترک مستقر کند.»

فرانسه به دنبال تعمیق و گسترش توافق‌های دفاعی با منطقه آسیا-اقیانوسیه از جمله فیلیپین و سایر کشورهای حوزه جنوب شرق آسیاست.

این امر با تلاش دولت فردیناند مارکوس جونیور، رئیس جمهور فیلیپین برای تقویت دفاع ارضی کشورش از طریق اجازه حضور نظامی بزرگتر ایالات متحده در فیلیپین بر اساس توافقنامه دفاعی ۲۰۱۴ و با ایجاد اتحادهای امنیتی با کشورهای آسیایی و غربی مطابقت دارد که برای مقابله با رشد فزاینده چین در دریای مورد مناقشه چین جنوبی صورت گرفته است.

فرانسه و فیلیپین مذاکرات مقدماتی را درباره توافقنامه وضعیت نیرو آغاز کرده‌اند که چارچوبی قانونی را فراهم می‌کند و نیروهای هر کشور را قادر می‌سازد تا در قلمروی دیگری رزمایش برگزار کنند.

فونتانل گفت که فرانسه موظف شده است تا پیش نویس اولیه توافق را تا ماه سپتامبر به پایان برساند که مبنای مذاکرات آینده خواهد بود.

مانیل علاوه بر فرانسه با کانادا و نیوزیلند نیز وارد مذاکراتی برای توافق‌های دفاعی شده است. همچنین اوایل ماه جاری میلادی با ژاپن توافق مشابهی امضا کرد.

چین به شدت از چنین مانورهای نظامی در مقیاس بزرگ ایالات متحده در فیلیپین انتقاد کرده و گفته است که فیلیپین با کشورهای خارج از آسیا «همراهی» می‌کند و هشدار داده است که رزمایش‌های نظامی می‌تواند به رویارویی دامن بزند و ثبات منطقه را تضعیف کند.

اما مقام‌های نظامی مانیل این انتقادهای چین را رد کرده و گفتند که این رزمایش‌ها و ائتلاف‌ها با هدف تقویت دفاع منطقه‌ای فیلیپین است و ربطی به کشور خاصی ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha