• دوشنبه / ۸ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۷:۵۵
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403050804484
  • خبرنگار : 50976

برگزاری سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و عشایر کشور در شیراز

برگزاری سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و عشایر کشور در شیراز

ایسنا/فارس دبیر سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام، مذاهب و عشایر کشور گفت: چهاردهمین سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و عشایر کشور، روز سه شنبه ۹ مردادماه در آستان حضرت علی بن حمزه(ع) در شیراز برگزار خواهد شد.

امین الله قربانی کشکولی امروز ۸ مردادماه در جمع اصحاب رسانه با تأکید بر تبلیغ و ترویج اعتقادات و فرهنگ باارزش و اصیل عشایر و همچنین، نمایش واقعی چهره دینی و ملی این جامعه بزرگ، اظهار کرد: با توجه به نیازها، کمبودها و احساس وظیفه و تکلیف، با شناسایی و جذب شاعران ارزشی، از ۱۴ سال پیش برگزاری سوگواره شعر عاشورایی اقوام، مذاهب و عشایر کشور مطرح شد که با هدایت رویکرد شاعران به سوی افکار و ایده‌پردازی‌های عاشورایی و کربلایی، اشتیاق جدید و رقابت مثبتی در بین جامعه هدف و شاعران عزیز شکل گرفت.

وی ادامه داد: اقوام، مذاهب و ایلات عشایر ایرانی، از ساختارهای مذهبی، فرهنگی، جغرافیایی و جمعیتی مبنایی و فرصت‌های طلایی ایران هستند که همیشه مورد طمع دشمنان هستند. سوابق خصومتی دیرینه، ایجاد تفرقه مابین مذاهب و قومیت‌های مختلف ایرانی، از اهداف بسیار مهم دشمنان و استعمارگران است و در صورت کوتاهی، کم کاری و یا کم توجهی اقوام و عشایر و متولیان ذی‌ربط، ملت ایران با تهدیدهای جدی از سوی دشمنان روبه‌رو می‌شود.

قربانی کشکولی با اشاره به شرایط پیچیده فعلی که حوزه‌های فرهنگی_اجتماعی خاص اقوام و عشایر متولی جدی ندارند، تصریح کرد: ضرورت برگزاری این نوع سوگواره‌ها بیش از گذشته احساس می‌شود و می‌تواند به عنوان ابزاری هنرمندانه و بسیار مؤثر باشد.

وی افزود: سوگواره ملی شعرهای عاشورایی جامعه هدف، قبل از آن که یک مسابقه رقابتی باشد، یک نمایش واقعی و هنرمندانه از پایبندی عمیق اقوام و عشایر ایرانی به اعتقادات دینی و مذهبی و انسجام ملی اسلامی در راستای دفاع عاشقانه از نظام اسلامی است و استقبال شایسته و کیفی از این سوگواره، می‌تواند گوشه‌ای از ارزش‌ها، هنجارها و رویکردهای فرهنگی مذهبی اقوام و ایلات عشایر را به نمایش بگذارد.

رئیس هیئت مدیره موسسه امامت بیان کرد: این سوگواره یک هم‌نوایی راهبردی به سوی وحدت، هم‌فکری، همدلی و نمایش ظرفیت‌های کم نظیر مغفول مانده و بدون مسئول اقوام وعشایر ایرانی است و جدا کردن اقوام، مذاهب و عشایر از دیگر جوامع و اقشار ایرانی، امری پسندیده و مقبول نیست، در همین راستا شناسایی و به کارگیری مناسب اشتراکات مذهبی، فرهنگی، قبیله‌ای و قومی هم از عواملی است که برای تقویت و ارتقاء اتحاد، انسجام ملی و قدرت جامعه و استحکام پایه‌های نظام اسلامی ضروری به نظر می‌رسد.

وی بیان کرد: متأسفانه تاکنون از این زاویه به معرفی این جامعه مهم و بسیار با ارزش نپرداخته‌ایم و بیشتر، نمادهای غیردینی و غیرارزشی این جامعه تبلیغ و ترویج یافته است. در تمام ادوار گذشته، کلیه اقوام و ایلات عشایر ایرانی در مقابل همه حکومت‌ها قیام کرده‌اند اما در مقابل نظام اسلامی، علاوه بر اینکه خالصانه سر تسلیم فرود آورده‌اند بلکه، مدافعانی جان فدا برای اسلام، روحانیت و کشور هستند و در همین راستا هزاران شهید تقدیم نظام اسلامی کرده‌اند.

دبیر سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام، مذاهب و عشایر کشور اظهار کرد: هدف اصلی ما تعمیق باورهای اعتقادی و ارزشی و تربیت نسل آینده و تحکیم انسجام ملی است. در طول ۱۴ سال گذشته با فراخوان‌های مربوطه و برقراری ارتباط با بیش از ۴۰۰ شاعر و نویسنده ارزشی والامقام از اقوام و قومیت‌های مختلف، حدود هزار و ۲۰۰ آثار متناسب در راستای اهداف سوگواره جمع آوری شده است.

قربانی کشکولی افزود: امسال چهاردهمین سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام، مذاهب و عشایر کشور، با حضور شعرای منتخب قومیت‌ها، مذاهب و عشایر کشور (با زبان‌ها،گویش ها، لباس و پوشش اقوام ایرانی) روز سه شنبه ۹ مردادماه ۱۴۰۳، بعد از برگزاری نماز جماعت مغرب و عشا؛ در آستان مقدس حضرت علی بن حمزه(ع) در شهر شیراز برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: در این دوره بعد از داوری و کارشناسی اشعار، جمعاً ۱۶ شعر و از اقوام مختلف، با زبان‌ها و گویش‌های متفاوت از جمله: (کردی، آذری، بلوچی، لری، عربی خوزستان و عربی ایل خمسه، قشقایی، ترکمن و نیشابوری)، برای ارائه در این برنامه انتخاب شده‌اند و نیز تعدادی از شعرای منتخب ما از اهل سنت و قومیت‌های مختلف هستند. این اتفاق می‌تواند تأثیر بسیار خوبی در وحدت امت بزرگ ایران اسلامی، داشته باشد.

قربانی کشکولی در پایان از متولیان و مسئولان اجتماعی فرهنگی و هنری کشور خواستار ثبت این سوگواره مهم و مؤثر شد و افزود: به عنوان یکی از برنامه‌های اجتماعی_فرهنگی آئینی کشوری در راستای اتحاد ملی و انسجام اسلامی ملت بزرگ ایران، حمایت، تقویت و توسعه این مراسم را خواستار هستیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha