• یکشنبه / ۷ مرداد ۱۴۰۳ / ۲۰:۲۸
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1403050704409
  • منبع : بازار

انواع کاشی سنتی از دیرباز تا به امروز

انواع کاشی سنتی از دیرباز تا به امروز

کاشی سنتی تنوع بسیار بالایی در طرح و نوع دارد که در این مطلب به بررسی این موارد می پردازیم.

به گزارش ایسنا به نقل از هیربدنگاره، کاشی سنتی یکی از هنرهای زیبای ایران زمین است که از گذشته های بسیار دور تا به امروز مهمان بناهایی بوده است که در این سرزمین ساخته شده است. گذر ایام نه تنها از ارزش و زیبایی کاشی سنتی کم نکرد که بر عکس این هنر راه خود را در معماری مدرن هم به خوبی باز کرد و امروزه به عنوان یکی از زیبایی های به جا مانده از روزگاران کهن، به شکلی مدرن در بناهای جدید هم به کار گرفته می شود.

بر اساس آنچه در معماری قدیم دیده می شد، استفاده از کاشی سنتی بیشتر در زیبا سازی مساجد و بناهای مذهبی بوده است. البته که برخی بناهای به جا مانده از بزرگانی همچون امیرکبیر، در عمارت باغ فین، کاشی کاری های هنرمندانه و چشم نوازی هم دیده می شود. اما عمده استفاده از آن در همان مساجد و بناهای مذهبی بوده است.

نقوش مختلفی با رنگ های متنوع بر روی کاشی ها استفاده می شد. و همین امر موجب شد تا دسته بندی های مختلفی برای کاشی سنتی به وجود بیاید. در ادامه به معرفی انواع کاشی سنتی خواهیم پرداخت.

معرفی انواع کاشی سنتی

از زمان های دور گذشته تا به امروز کاشیکاری یکی از عناصر مورد استفاده معماری به شمار رفته است. کاشی کاری در واقع یکی از هنرهای برجسته اسلامی است. این هنر از قبل از اسلام هم در ایران وجود داشته است اما هنر اسلامی آن را اعتلا بخشید و در تمام کشورهای اسلامی ردپایی از این هنر به وضوح دیده می شود.

انواع کاشی سنتی از دیرباز تا به امروز

در شهرهای مختلف ایران کاشی سنتی برای زیبا سازی بناهای مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. از جمله در تبریز و در مسجد کبود، در اصفهان و شیراز و کاشان و .... نمونه های بسیار زیبایی از این هنر را می توان مشاهده کرد. گذر زمان از زیبایی این کاشی های سنتی هیچ کم نکرده است. و گردشگران بسیاری هم از ایران و هم از دیگر مناطق جهان برای دیدن آنها به این شهرها سفر می کنند.

انواع مختلفی از کاشی سنتی وجود دارد. این تقسیم بندی ها با توجه به موادی که در ساخت آنها به کار رفته است، روش اجرا و همچنین طرح و رنگ آنها به گروه های مختلف تقسیم می شوند. این گروه ها عبارتند از:

کاشی لعابی

کاشی هایی که در قرن ششم از آنها استفاده می شد. این مدل ها تک رنگ هستند. در واقع یک لایه خمیر چینی هستند که بر روی هسته گل رس اجرا شده است. رنگ هایی که در ساخت آنها مورد استفاده قرار می گرفت، شامل رنگ های لاجوردی، کرم و آبی فیروزه ای بودند.

کاشی سنتی با تکنیک مینایی

یکی از زیباترین انواع کاشی های سنتی است. طرح های گل، پرنده، طرح های اسلیمی در کنار هم قرار داده می شوند. این طراحی ها بیشتر در اماکن مذهبی به چشم می خورند.

زرین فام

کاشی های سنتی با این تکنیک حتما رنگ سبز ویا طلایی را در خود دارند. بیشتر به شکل ستاره 8 پر و استوانه و قالب برجسته طراحی می شوند.

کاشی مقرنس

یکی از پیچیده ترین و زیباترین اجراهای کاشی کاری سنتی را در تکنیک مقرنس می توان دید. این شیوه در طراحی، ساخت و اجرای گنبد و گلدسته مورد استفاده قرار می گیرد. و حالت پلکانی دارد.

کاشی هفت رنگ

در این تکنیک طرح های اسلیمی بر روی کاشی منتقل می شود و کاشی با این طرح ها در کوره پخته می شود. این کاشی ها به این ترتیب بر روی دیوار نصب می شوند.

کاشی کاری مشبک

در دیوارها و در محراب ها این تکنیک بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. کاشی ها به گونه ای قرار می گیرند که از فاصله میان آنها نور به داخل بتابد.

نکات کاربردی و مهم در خرید کاشی سنتی

طرح ها و رنگ های بسیار متنوعی در طراحی انواع کاشی های سنتی وجود دارد. . این تنوع می تواند کار انتخاب را برای شما قدری مشکل تر کند. قبل از خرید این موارد را مورد توجه قرار بدهید:

در ابتدا باید مشخص کنید که کاشی سنتی را در کدام بخش بنا می خواهید مورد استفاه قرار بدهید. به این ترتیب کمی از انتخاب های شما محدود می شود و می توانید انتخاب بهتری داشته باشید.

توجه به رنگ و طرح کاشی سنتی هم بسیار اهمیت دارد. چرا که این کاشی ها در رنگ ها و طرح های بسیار متنوعی در بازار وجود دارند و می بایست از میان خوبان یکی را انتخاب کنید. باید بتوانید هارمونی و یا هماهنگی مدلی را که انتخاب می کنید در کنار دیگر المان های فضا تجسم کنید و مدل و رنگی را که همخوانی بیشتری با فضای مورد نظر شما دارد انتخاب نمایید.

کیفیت کاشی هم در این میان بسیار اهمیت دارد. پس در انتخاب به کیفیت رنگ و لعاب آن و درستی قالب بندی کاشی توجه داشته باشید.

انواع کاشی سنتی از دیرباز تا به امروز

و در نهایت باید اضافه کنیم که اگر به تنهایی نمی توانید بهترین کاشی سنتی مناسب بنای مورد نظرتان را انتخاب کنید، می توانید از افراد خبره و با تجربه در این میان مشاوره دریافت کنید.

کلام آخر

کاشی سنتی یکی از زیبایی های معماری قدیم است که امروزه به شیوه مدرن هم مورد استفاده قرار می گیرد. انواع مختلفی از کاشی سنتی وجود دارد و در تکنیک های مختلفی هم اجرا می شود. یک معمار می تواند در بخش هایی از آشپزخانه از کاشی سنتی استفاده کند و به آن روحی تازه بدمد! در خرید کاشی سنتی کیفیت و مرغوبیت آن را در کنار قیمت کاشی سنتی مورد توجه قرار بدهید و از استانداردهای مورد نیاز پروژه پایین نیایید! و در پایان در صورتی که انتخاب طرح و رنگ کاشی سنتی برایتان مشکل ساز است، می توانید از افراد خبره و با تجربه در این زمینه کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کاشی سرامیک سنتی می توانید به وبسایت های نیستان ، آرچی لرن و هیربدنگاره مراجعه کنید.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha