• یکشنبه / ۷ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۸:۰۹
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1403050704384
  • خبرنگار : 50553

گزارشی از همایش مدیران اجرایی مواکب اربعین استان قزوین

گزارشی از همایش مدیران اجرایی مواکب اربعین استان قزوین

ایسنا/قزوین امروز در هفتمین روز مرداد همایش مدیران اجرایی مواکب استان قزوین با حضور مدیران موکب‌ها و عباس کاظمی دبیر ستاد اربعین استان قزوین برگزار شد.

به گزارش ایسنا امروز، ۷ مرداد همایش مدیران اجرایی مواکب استان قزوین با حضور مدیران موکب‌ها و عباس کاظمی، دبیر ستاد اربعین استان قزوین در سالن باغستان جهاد کشاورزی قزوین برگزار شد. 

۲۵ محرم بارگیری مواکب قزوینی به عراق آغاز می‌شود 

در ابتدا مهدی طاهرخانی، رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان قزوین در این همایش اظهار کرد: شعار اربعین امسال کربلا_طریق_الاقصی در نظر گرفته شده است، سیدالشهدا(ع) با ظلم و ستمکاران مقابله کرد و ظالمان امروز همان‌های هستند که کودکان و زنان بیگناه در غزه را به شهادت می‌رسانند. 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: متناسب با برنامه‌ریزی زمان بارگیری‌ خودروهای هر استان به مرز کشور عراق مشخص می‌شود و استان قزوین از ۲۵ محرم تا ۵ صفر آماده بارگیری خواهد بود. 

طاهرخانی بیان کرد: موکب‌داران باید به موضوعاتی از جمله انتقال کالا و خودروها به مرز مهران، انجام بیمه داخل و خارج از کشور و الحاقات بیمه‌ها توجه ویژه داشته باشند. 

وی با اشاره به اینکه مرز اصلی مرز خسروی است، بیان کرد: باید به حمل و نقل کالاهای مجاز در رفت و برگشت خودروها توجه شود و کالاهای مجاز بارگیری شود چرا که سال گذشته مشکلاتی پیش آمد و باید در سال جاری این امر با دقت صورت گیرد. 

رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان قزوین تصریح کرد: تمامی کسانی که قصد حضور در مراسم اربعین حسینی و سفر به کربلا دارند باید در سامانه سماح نام‌نویسی کنند، همچنین موکب باید در سامانه تیک خادمی را بزنند تا اموال آن‌ها بیمه شود. 

وی گفت: با توجه به گرمای هوا مشکلاتی در حوزه تأمین آب، یخ، سوخت و گاز پیش‌بینی شده که در این رابطه باید تمهیدات لازم اندیشیده شود. 

طاهرخانی گفت: ستاد اربعین استان قزوین با یکی از شرکت‌های بیمه‌ای توافقاتی انجام داده و موکب‌داران باید پیگیر بیمه خود شوند تا بیمه الحاقیه داشته باشند؛ به تمامی موکب‌داران توصیه می‌شود عضو گروه مجمع راهبران مواکب استان شوند تا در جریان امور قرار گیرند. 

وی بیان کرد: بازرسان بهداشت از سوی ستاد به مواکب مراجعه خواهند کرد و موکب‌داران به داشتن کپسول آتش‌نشانی و حضور پزشک و پرستار در مواکب توجه داشته باشند و مسائل بهداشتی را رعایت کنند. 

رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان قزوین تصریح کرد: موکب‌داران مدال خادمی سیدالشهدا را بر گردن دارند و امیدواریم با همکاری لازم بتوانیم مراسم اربعین را باشکوه برگزار کنیم. 

هر موکب یک مسئول رسانه باید داشته باشد 

در ادامه احمدی، مسئول ستاد مردمی اربعین اظهار کرد: ستاد مردمی اربعین فضای ارتباطات مردمی را دنبال می‌کند و ما امسال سعی داریم ارتباطات بیشتری را با مواکب داشته باشیم؛ در سال جاری ۱۷ روز قبل از اربعین ترمینال آماده خدمت‌رسانی به زائرین است. 

وی افزود: ما بخش فرهنگی را نیز در دستور کار قرار داده‌ایم و در سال جاری هر موکب باید یک مسئول رسانه داشته باشد تا موارد را به رسانه‌های مرکزی منتقل کنیم. 

۶۰ مبلغ از قزوین به عراق اعزام خواهند شد 

حجت‌الاسلام افشار، مسئول فرهنگی ستاد اربعین اظهار کرد: کمیته فرهنگی یکی از کمیته‌های مهم است و در کمیته فرهنگی و آموزشی ما تلاش می‌کنیم این تجمع میلیونی بی‌نظیر در جهان دستاوردی فرهنگی داشته باشد.

وی افزود: در سال گذشته روحانی معرفی شده در ۷۰ درصد موکب‌ها با آنان اعزام نشده بود و امسال در این مورد توجه ویژه صورت خواهد گرفت تا یک نفر مسئول فرهنگی معرفی شود و تقاضا دارم که در ارزشیابی مواکب این موارد لحاظ گردد؛ در سال جاری با همکاری اوقاف حدود ۶۰ نفر مبلغ مذهبی از استان قزوین اعزام خواهد شد. 

افشار گفت: کارهای فرهنگی، مسابقه عکاسی با گوشی همراه، نمایشگاه عکس، مسابقه کتابخوانی با همکاری ستاد اقامه نماز، برگزاری نماز جماعت و پاسخ به شبهات از طریق روحانی مستقر در مواکب از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده است. 

نوکری برای مردم شعار ماست 

در ادامه سرهنگ داود عبدالمالکی، جانشین فرماندهی انتظامی استان قزوین با اشاره به اینکه نوکری برای مردم شعار ماست، اظهار کرد: فراجا یکپارچه در خدمت مردم برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر مراسم اربعین حسینی است و در این مسیر از هیچ خدمتی دریغ نخواهد کرد. 

وی افزود: امسال گذرنامه زیارتی برای زائران با پرداخت ۶۵ هزار تومان صادر می‌شود و در مدت سه روز به دست متقاضیان می‌رسد و تا پنج سال هم اعتبار خواهد داشت، همچنین زائران می‌توانند برای دریافت گذرنامه خود به سامانه پلیس من مراجعه کنند؛ به دنبال تأمین دستگاه چاپ هستیم تا صدور گذرنامه در یک ساعت صورت گیرد و این گذرنامه در مرز زمینی ۳ ماه و هوایی ۶ ماه اعتبار دارد.

عبدالمالکی تصریح کرد: پلیس در خصوص خطرات احتمالی از سوی منافقان و داعش با نیروهای اطلاعات و پلیس عراق در ارتباط است و تمام تلاش خود را برای امنیت زائران حسینی به کار خواهد گرفت. فراجا در هر شرایطی رعایت حق‌الناس و اقداماتی از قبیل کنترل گذرنامه و اوراق هویتی را در دستور کار خود قرار داده است. 

این مسئول خاطرنشان کرد: زائران اربعین حسینی به عنوان نمادی از فرهنگ جمهوری اسلامی در این مراسم معنوی و آیینی شرکت می‌کنند و باید مراقب رفتارهای خود باشند و با صبر، حوصله و گذشت رفتار کنند. 

رویداد اربعین را محوری برای تحول در خود قرار دهیم

عباس کاظمی، جانشین ستاد اربعین استان قزوین، نیز در این همایش، اظهار کرد: موکب‌داران رهبران اجتماعی هستند استان قزوین در این راه پر افتخار صاحب تراز است و هر ساله برای باشکوه برگزار شدن این برنامه‌ها از هیچ تلاشی دریغ نمی‌شود. 

وی افزود: ظرفیت اربعین می‌تواند جامعه و مسیر انقلاب اسلامی را در جهت رسیدن به دستاوردها کمک کند و در این راستا از شرق تا غرب کشور جمهوری اسلامی شاهد جمعیت‌های میلیونی هستیم که تمام توان و سرمایه خود را در جهت تکریم زائران سیدالشهدا به کار گرفته‌اند. 

کاظمی بیان کرد: پژوهش‌ها نشان داده است که تأثیر اربعین نسبت به شاخصه‌های فرهنگی دیگر بیشتر است، چرا که در اربعین پرچمی به اهتزاز درآمده که به یک خاک و جغرافیا تعلق ندارد بلکه چراغ هدایتی برای تمام مردم جهان است و همین امر سبب شده خصوصیت تمدنی اربعین و سیل مشتاقان سیدالشهدا(ع) افزایش پیدا کند. 

وی ادامه داد: قابلیت‌های تمدنی اربعین بی‌نظیر است و در بیانیه گام دوم سه موضوع خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدین‌پردازی به عنوان محور شکل‌گیری اربعین مطرح شده تا تمدن‌سازی محقق شود. 

دبیر ستاد اربعین استان قزوین گفت: اربعین در زیست فردی و اجتماعی باید تأثیرگذار باشد به طوری که در زندگی، همسایه‌داری و معاملات خود حسینی عمل کنیم.  

وی افزود: امروز جامعه ما نیازمند اخلاق حسینی و منش اربعینی است. بنابراین از فرصت اربعین  باید برای اصلاح رفتار خود استفاده کنیم و رویداد اربعین را محوری برای تحول در خودمان قرار دهیم.  

به گزارش ایسنا در پایان، احکام ۶ نفر از مسئولان قرارگاه‌های مستقر در مرز ایران و عراق از جمله طریق، نجف، کربلا ، سامرا و طفلان اعطا شد. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha