• یکشنبه / ۷ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۴
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403050704216
  • خبرنگار : 50037

مهاجرت «پری‌ شاهرخ» از همدان با گرم شدن هوا

مهاجرت «پری‌ شاهرخ» از همدان با گرم شدن هوا

ایسنا/همدان رئیس اداره نظارت بر امور حیات‌ وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان از مهاجرت پرنده«پری شاهرخ» از استان همدان به دلیل شرایط گرمای موجود هوا خبر داد.

علیرضا محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پرنده پری شاهرخ گونه‌ای از پرندگان با حساسیت بسیار بالا بوده که تحمل شرایط گرما را ندارد، اگر می‌بینیم گونه آن در استان همدان کم شده به خاطر شرایط گرمای هوا بوده که این امر موجب مهاجرت این پرنده شده و چنین شرایط  هوایی در مهاجرت و کاهش این پرنده  در استان موثر بوده است.

وی با بیان اینکه موجودات حیات‌وحش تحت تاثیر تغییرات اقلیمی قرار می‌گیرند و هم اکنون تحت تاثیر این تغییرات اقلیمی  قرار گرفته‌اند، افزود: بسیاری از مهاجرت‌های کوتاه و بلند مدت و مهاجرت‌های بین قاره‌ای که در حیات وحش صورت می‌گیرد به خاطر تغییرات اقلیمی بوده که اتفاق می‌افتد.

محمدی ادامه داد: در چنین شرایطی مدیریت مناطق حفاظت شده و مدیریت جمعیت حیات وحش برخی مواقع مجبوریم به صورت دستی در این موارد تا حدودی دخالت داشته باشیم و مشکلات طبیعی و تغییرات اقلیمی را مقداری تعدیل کنیم.

آبرسانی به حیات وحش در مناطق حفاظت شده استان همدان

وی با بیان اینکه در همین رابطه هم اکنون با توجه به شرایط گرمای بالای دما بحث‌هایی چون آبرسانی به حیات وحش در برخی مناطق حفاظت شده استان انجام شده و در برخی نیز در حال اجراست، تصریح کرد: از منابع آبی که در اختیار داریم از طریق پمپ هایی که وجود دارد و لوله کشی‌هایی که انجام می‌شود آب را به برخی از آبشخورها که در مناطق است بویژه مناطق امن منطقه حفاظت شده منتقل و آبرسانی می‌کنیم که نظارت بیشتری به جمعیت حیات وحش داشته باشیم.

محمدی با اشاره به اینکه تنها تا حدودی است که بتوانیم شرایط را برای حفظ حیات وحش کنترل کنیم، بیان کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست همدان به خوبی در این رابطه ورود پیدا کرده و بحث آبرسانی را در حیات وحش در شرایط گرمای موجود در دست اجرا دارد، این امر موجب شده که جمعیت حیات وحش استان همدان از جمله پستانداران از مناطق جمعیتی خود پراکنده نشوند و مهاجرت نداشته باشند و در زیستگاه‌های استان باقی مانده‌اند.

وی با بیان اینکه در رابطه با پرندگان احتمال مهاجرت برخی از گونه‌ها در استان به دلیل این هوای گرم وجود دارد، گفت: پرنده "پری شاهرخ" از جمله پرندگانی است که چنین  شرایط گرما را تحمل ندارد و به گرما بسیار حساس است بنابراین اگر می‌بینیم گونه پرنده" پری شاهرخ "در استان کاهش پیدا کرده به خاطر شرایط گرمای هوا و مهاجرت این پرنده است .

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha