• یکشنبه / ۷ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۰۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403050704206
  • خبرنگار : 30147

جدال درختان با گرمای طاقت‌فرسا

جدال درختان با گرمای طاقت‌فرسا

ایسنا/خراسان رضوی در این روزهای گرم تف دیده تابستان، وجود سایه سار درختان و فضاهای سبز شهری برای شهروندان، موجب رضایتمندی و خوشنودی آنان از شهر و فضای شهری می‌شود.

گرچه بسیاری از شهرستانها به دلیل گرمای هوا و خشکسالی‌ بسیاری از درختان و فضای سبز مجبور به کاهش سرانه شده‌اند اما این موضوع در شهر کاشمر که مسئولان اداره امور شهر تلاش خود را صرف افزایش فضای سبز کرده‌اند، مشهود است به طوری که هم اینک سرانه فضای سبز این شهر به بیش از ۱۷ متر رسیده است.

فضای سبز منجر به افزایش امید و آرامش بخشی به شهروندان شده

اصغرکوهسرخی شهردار کاشمر در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: شهرداری کاشمر در توسعه فضاهای سبز شهری با تغییر رویکرد برای کاشت درختان مثمر، مشارکت در پویش کاشت یک میلیارد درخت، تلاش‌های پرشماری انجام داده است.

وی با اشاره به تلاش‌های انجام شده برای اضافه کردن فضای سبز شهری در کاشمر ابراز کرد: فضاهای عمومی در شهر به گونه‌ای طراحی شده که شهروندان بتوانند از آن‌ها به‌طور مؤثر نهایت استفاده را ببرند از این رو همه تلاشمان را صرف افزایش فضای سبز شهر کرده‌ایم.

کوهسرخی به افزایش سرانه فضای سبز شهر کاشمر به بیش از ۱۷ متر با تلاش مدیریت شهری و پرسنل فضای سبز اشاره کرد و گفت: طی سالیان اخیر در شهر کاشمر چندین پارک کوچک و بزرگ احداث شده و افزایش سرانه فضای سبز این شهر قابل توجه است.

جدال درختان با گرمای طاقت‌فرسا

شهردار کاشمر، گفت: کاشمر با مساحت ۱۵۰۰ هکتار دارای ۱۳۵ هکتار فضای سبز درون شهری است که ۵۴ هکتار آن پارک جنگلی در اختیار شهرداری است که سرانه فضای سبز شهر آن به حدود ۱۷٫۲ متر مربع رسیده است.

وی با اشاره به فعالیت‌های شهرداری کاشمر در عرصه فضای سبز که منجر به افزایش امید و آرامش بخشی به شهروندان شده از خودکفایی شهرداری کاشمر در تولید گل و بوته گیاهی خبر داد و گفت: امیدواریم با تلاش پرسنل فضای سبز و خودکفایی شهرداری کاشمر در تولید گل و بوته گیاهی و همت شهروندان در نگهداری از فضای سبز، کیفیت شرایط زندگی در کاشمر مطلوب‌تر شود.

وجود سرو معروف کشمر دلیلی بر قدمت فرهنگ درختکاری در کاشمر

مسئول پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کاشمر با بیان اینکه وجود سرو معروف کشمر که وصف آن در شاهنامه آمده، دلیلی استوار بر قدمت فرهنگ درختکاری و احترام به طبیعت در این دیار است، گفت: این فرهنگ، امروزه نیز باعث شده تا در این شهر یکی از بهترین فضاهای سبز در شرق کشور را دارا باشد.

امید رضا ذبیحی با اشاره به اینکه امروز، فضای سبز شهری التیام‌بخش آسیب‌های موجود در شهرهاست، گفت: پژوهش‌های علمی اثبات کرده وجود فضای سبز در محلات شهری باعث می‌شود شهروندان رضایت بیشتری از محل سکونت خود داشته باشند و ناهنجاری‌ها نیز کاهش یابد.

وی اظهار کرد: با افزایش سرانه فضای سبز در کاشمر، سطح مناسبی از رضایتمندی شهروندان فراهم شده است.

 مسئول پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کاشمر با اشاره به اینکه احداث تعداد بیشتری فضای سبز و بوستان‌های محله در برنامه شهرداری قرار دارد، گفت: گزیده‌ای از این اقدامات شامل کاشت فضای سبز بلوار معلم به مساحت ۱۲۰۰ متر مربع و کاشت فضای سبز یوترن های تازه احداث شده به مساحت ۱۵۰۰ متر مربع، کاشت و بهسازی دومین پارک بانوان خیابان به مساحت ۱۰ هزار متر مربع است.

ذبیحی بیان کرد: کاشت فضای سبز فاز ٤ بلوار سید مرتضی محل انتهایی فاز محل استقرار زائران و مسافران به مساحت حدودی ۵۰۰۰ متر مربع، باز کاشت بخش‌هایی از جنگل امامزاده سید مرتضی به تعداد حدود ۳۰۰۰ اصله با گونه‌های سازگار و مقاوم از جمله زیتون خوراکی، توت عناب، ارغوان و غیره گوشه‌ای از دیگر اقدامات شهرداری کاشمر در بخش فضای سبز است.

جدال درختان با گرمای طاقت‌فرسا

وی عنوان کرد: با تلاش‌هایی که طی سال‌های اخیر انجام گرفت، مراکز تولیدات گیاهی وابسته به شهرداری با همت پرسنل فضای سبز فعال و شهرداری در تأمین گل و گیاه مصرفی خودکفا شده و پس از اقدامات صورت گرفته، از ابتدای سال ۱۴۰۲ بیش از نیم میلیون بوته گل فصلی و دائمی تولید شده که گامی مهم در راستای خودکفایی شهرداری بوده و از این لحاظ نیز کاشمر در بین شهرهای استان نمونه است.

مسئول پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کاشمر گفت: بیش از ۳۵۰ هزار بوته گل فصلی بهاره و نوروزی و بیش از ۳۰۰ هزار بوته گل فصلی تابستانه و سایر گل‌ها از تولیدات مراکز تولید گل شهرداری مورد استفاده قرار گرفته است.

ذبیحی با بیان اینکه مدیریت شهری، ایجاد محیط شهری امیدبخش و فضایی توأم با امید و نشاط با جریان زندگی برای شهروندان را مد نظر دارد، گفت: علاوه بر بهسازی نقاط مختلف، اصلاح و هرس‌ها، رنگ آمیزی گلدان‌های شهری و ... در ایام درختکاری نیز با توجه به اهمیت بسیار بالای این بخش، درختکاری معابر شهری و مناطق مسکونی با اولویت مناطق کمتر برخوردار، انجام و بیش از ۷۰۰۰ اصله در سطح شهر کاشته شده است.

وی عنوان داشت: در سال‌های اخیر، درختکاری‌های سطح شهر با تأکید بر نهال‌های مثمر نظیر زیتون خوراکی، عناب، توت، سنجد، توت و ... صورت گرفته است.

مسئول پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کاشمر با اشاره به اینکه جنگل سید مرتضی (ع) طراوت‌بخش شهر کاشمر و ظرفیت بسیار کم‌نظیری برای این شهر است و امانت‌دار ظرفیت‌های عظیم این مجموعه هستیم، گفت: مراقبت و ارتقای کمی و کیفی این مجموعه از دغدغه‌های اصلی مدیریت شهری است که در این راستا، احیای بخش‌های خشک شده جنگل با کاشت بیش از ۴۰۰۰ اصله نهال مثمر از نوع زیتون خوراکی، انجیر، عناب، سنجد و توت، ایجاد باغ موضوعی نظیر توتستان، باغ عناب و باغ ارغوان، ایجاد شبکه آبیاری به مساحت ۵ هکتار و مجموع طول شبکه حدود ۲۰ هزار متر اقدامات واحد پارک‌ها و فضای سبز شهری در جنگل سید مرتضی صورت گرفته است.

وی احداث پارک بزرگ دانش را از دیگر فعالیت‌های اقدامات شهرداری در بخش فضای سبز نام برد و گفت: این پارک در ضلع شمال کاشمر در بافت مسکونی موسوم به شهرک ۱۴ معصوم و مسکن مهر که بخش پرجمعیتی است، واقع شده و مساحت آن حدود ۲ هکتار بوده و دارای کاربری‌های مختلف ورزشی از جمله زمین‌های والیبال، فوتسال، اسکیت، بدمینتون والیبال ساحلی و غیره است. ضمناً در این پارک زیبا سایر امکانات تفرجگاهی نظیر فضای بازی کودکان، آلاچیق، وسایل ورزش همگانی و ... وجود دارد.

وی با اشاره به کمبود منابع آبی در منطقه گفت: اجرای سیستم آبیاری بارانی و تحت‌فشار در برنامه مدیریت شهری قرار گرفته که به‌عنوان گزیده‌ای از این اقدامات می‌توان به احداث سیستم آبیاری تحت‌فشار در بلوار معلم، پارک دانش و بلوار سید مرتضی به طول بیش از ۵۰ هزار متر مربع اشاره کرد.

مسئول پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کاشمر با بیان اینکه تجهیز و تکمیل تجهیزات بازی کودکان در پارک‌ها از دیگر اقدامات بوده است، گفت: در پاسخ به تقاضای شهروندان در نقاط مختلف شهر مبنی بر راه‌اندازی تجهیزات بازی کودکان از ابتدای سال جاری تاکنون چهار دستگاه مجتمع بازی در پارک مریم، پارک جنگلی جنب امامزاده سید مرتضی، پارک بزرگ دانش و پارک مدرس با اعتبار بیش از ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال خریداری و نصب شده است.

وی عنوان کرد: با عنایت به اهمیت اجرای قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها و پیرو دستورالعمل جدید سازمان شهرداری‌ها، کمیسیون ماده ۷ مرتبط با این قانون در شهرداری کاشمر فعال شده و ضمن تشکیل پرونده، طرح و رسیدگی به پرونده‌های مفتوحه انجام که منجر به صدور بیش از ۱۰۰ فقره رأی شده که اجرای آرای مربوطه در حال انجام است.

جدال درختان با گرمای طاقت‌فرسا

وی گفت: تعیین تکلیف درختان قرار گرفته در پروژه‌های شهری، رسیدگی و پاسخ به درخواست شهروندان و نیز پیگیری تخلف تعدادی از خاطیان و صدمه زنندگان به فضای سبز از جمله عملکرد این کمیسیون است.

ذبیحی افزود: اداره پارک‌ها و فضای سبز شهری در راستای وظایف سازمانی خود نسبت به پیگیری درخواست‌های شهروندان در حوزه فضای سبز نیز اقداماتی داشته است که اجابت درخواست بیش از ۱۵۰۰ مورد هرس و شاخه زنی، بیش از ۲۶۰ مورد سم‌پاشی درختان و ارجاع حدود ۷۰ مورد درخواست قطع درخت به کمیسیون ماده ۷ از جمله این اقدامات است.

وی تصریح کرد: در پی درخواست شهروندان مبنی بر ایمن‌سازی و رفع مزاحمت ریشه‌های مخرب درختان تاکنون بیش از ۴۱ مورد اقدام و رفع مشکل شده است.

مسئول پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کاشمر با بیان اینکه طبق قانون هیچ کسی حق قطع یا شاخه زنی درختان را بدون مجوز کمیسیون ماده ۷ ندارد و در قانون برای این تخلف مجازات تعیین می‌شود، گفت: قطع یا شاخه زنی درختان اگر بدون مجوز صورت گیرد، جرائم و مجازات‌های سنگین در پی دارد. همچنین در صورت لزوم پرونده خاطی به مراجع قضایی ارسال و مطابق قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها که مصوب سال ۱۳۸۸ است مجازات کیفری از جمله ۶ ماه حبس در پی دارد.

ذبیحی با اشاره به اینکه مرجع صدور مجوز برای قطع درخت، کمیسیون ماده ۷ است که ساختاری قضایی دارد، افزود: دبیرخانه این کمیسیون، در شهرداری مستقر بوده و اعضای آن شامل؛ قاضی یا نماینده محترم دادگستری، نماینده محترم شورای شهر و یک نفر نماینده شهرداری است.

 وی همچنین عنوان کرد: شهروندان در صورت ضرورت برای قطع درخت، باید تقاضای خود را به‌صورت کتبی به دبیرخانه کمیسیون ماده ۷ واقع در شهرداری منعکس نمایند تا از طریق قانونی به تقاضای آن‌ها رسیدگی شود.

ذبیحی افزود: چند مورد معدود قطع خودسرانه درخت توسط افرادی متخلف وجود داشته که برای آن‌ها پرونده تشکیل شده و ضمن صدور رأی در کمیسیون ماده ۷ و اعمال جرائم مربوطه، برای طی مراحل بعدی به مراجع قضایی نیز ارسال شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha