• یکشنبه / ۷ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۴۳
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1403050704094
  • منبع : پایگاه‌های خبری

واکنش امام به نقشه تصرف جماران به وسیله منافقان چه بود؟

واکنش امام به نقشه تصرف جماران به وسیله منافقان چه بود؟

عملیات مرصاد با تار و مار کردن منافقان و در هم کوبیدنشان به انتها رسید. چند تن از فرماندهان برای ارائه گزارش کار خدمت امام رسیدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از جماران، محمد باقری که اکنون در قامت رئیس کل نیروهای مسلح در حال خدمت به نظام جمهوری اسلامی است. در خاطرات خود به روزی که بعد از عملیات مرصاد(1) خدمت امام خمینی(س) رسیده بودند، اشاره کرده و درباره نقشه منافقان برای تصرف یا انهدام منطقه جماران اینگونه گفته است:

بعد از عملیات مرصاد، خدمت حضرت امام رسیدیم. در آن عملیات از جمله اهدافی که منافقان کوردل دنبال می‌ کردند، تصرف یا انهدام منطقه جماران بود و برای این منظور، یگانی مشخص کرده و نقشه توجیهی جماران و اطلاعات مربوط به پست های نگهبانی، میزان نیروهای سپاه در منطقه جماران، روش تصرف و ... را مشخص ساخته بودند که در مدارک به دست آمده، همه وجود داشت. آقای شمخانی و سردار رشید و بنده و آقای نجات چهار نفری از منطقه آمدیم و ابتدا با حاج احمد آقا ملاقات کردیم و سپس خدمت حضرت امام رسیدیم. آقای شمخانی توضیحات لازم در رابطه با عملیات، میزان پیشروی منافقان، نحوۀ سرکوب آنها و ... را بیان داشتند و توضیح دادند که یکی از اهداف آنها تصرف منطقه جماران بود و به این ترتیب توضیح دادند که این تعداد نیرو را برای اینجا منظور کرده بودند.

توضیح نظامی موضوع را داده و آن مدارک را هم که همراه ما بود نشان دادیم. بعد از اینکه توضیحات آقای شمخانی تمام شد، در طول توضیح آقای شمخانی و بعد از آن، حضرت امام به اینکه هدفی به اسم جماران وجود داشته و احتمال خطری در میان بوده و مسأله ‌ای وجود داشته است، اصلاً هیچ توجهی نشان ندادند. به قول معروف هیچ محل نگذاشتند. برای خود من خیلی عجیب بود که امام حتی یک چشمی بلند بکنند، یک ابرو یا سری تکان بدهند، بگویند که بله مثلاً خطری وجود داشته و ... اصلاً انگار نه انگار که این چنین توضیحی داده شده است. و هیچ توجهی به این قضیه نکردند.

این آرامش حضرت امام برای خود من خیلی جالب بود. یک موقع آدم از آن اطمینان روحی و طمأنینه، قولی می ‌شنود؛ ولی یک موقع از نزدیک می ‌بیند و لمس می‌ کند. این مسأله واقعاً برای من جالب بود و همیشه در خاطرم مانده و خواهد ماند که مثلاً امام چقدر بی ‌توجه به این موضوع بودند و بعد از اینکه صحبت های آقای شمخانی تمام شد، ایشان فقط رزمندگان را دعا کردند و گفتند: من دعا می‌ کنم که خدا به شما نصرت دهد.

برشی از کتاب امام و دفاع مقدس؛ ص ۸ - ۹

1. عملیات مرصاد در پاسخ به عملیات فروغ جاویدان منافقان انجام شد و آن را دفع کرد. این عملیات در پنجم مرداد سال 65 صورت گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha