• شنبه / ۶ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۹:۴۴
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403050603922
  • خبرنگار : 50666

حریق ۱۵ هکتار مزرعۀ گندم و بادام و مرتع در اصفهان

حریق ۱۵ هکتار مزرعۀ گندم و بادام و مرتع در اصفهان
عکس تزیینی است.

ایسنا/اصفهان مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان بار دیگر درخصوص نقش خطای انسانی در وقوع آتش‌گرفتن عرصه‌های طبیعی هشدار داد و گفت: ساعت ۱۲ ظهر امروز (۶ مردادماه ۱۴۰۳)، ۱۵ هکتار مزرعۀ گندم و بادام و مرتع در آتش سوخت.

منصور شیشه‌فروش از این آتش‌سوزی در مراتع مهرپهن شهر کمه واقع در بخش پادنای وسطی سمیرم به ایسنا خبر داد و اظهار کرد: خاموش‌کردن این حریق ۳ ساعت به طول انجامید. عوامل محلی و شهرداری، نیروهای مردمی و آتش‌نشانی در اطفای آن نقش داشتند.

او ادامه داد: بر اثر این حادثه، ۶ هکتار از مزارع گندم، ۵ هکتار از کشتزارهای بادام و ۴ هکتار از مراتع منطقه در آتش سوخت و خسارت دید. افزایش دما و عوامل انسانی در وقوع این آتش‌سوزی نقش داشته است. علت گسترش و دامنه‌دارشدن حریق نیز وزش باد بود.

این مسئول استانداری اصفهان افزود: ظهر امروز در حادثه‌ای مشابه، یک هکتار از مراتع روستای بادجان در شهرستان فریدن نیز درگیر حریق شد. این آتش به‌کوشش نیروهای محلی و عوامل یگان حفاظت از منابع طبیعی منطقه مهار و کنترل شد.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: روز گذشته (۵ مردادماه) نیز به‌علت شدت گرما حریقی دیگر و در ۳ هکتار از مراتع روستای بسینان واقع در شهرستان بویین و میاندشت رخ داد که اطفا شد. علت تمامی این حوادث متأثر از عوامل انسانی اعلام شده است که با توجه به افزایش دما و وزش تندباد گسترش یافته‌اند.

شیشه‌فروش یادآور شد: به‌دلیل استقرار موج گرما و افزایش ۳ تا ۴ درجه‌ای دما از تمامی گردشگران، مسافران،کشاورزان، مرتع‌داران و ساکنین مجاور منابع طبیعی درخواست می‌شود که به‌هیچ‌وجه در این مناطق آتش روشن نکنند. با توجه به نقش خطای انسانی در این حوادث، دقت و ملاحظۀ افراد نقش پررنگی در پیشگیری از آتش‌سوزی‌ها دارد.

او تأکید کرد: هرگز در حاشیۀ جاده‌ها، مراتع و هر پوشش گیاهی دیگری، ته‌سیگار، کبریت، اشیای صیقلی و بطری‌های آب‌معدنی یا کنسرو را رها نکنید. تأکید می‌کنیم که کشاورزان و باغداران هرگز بقایای گیاهی را در مزارع و علوفه‌های کف باغات آتش نزنند.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان در ادامه بیان کرد: در صورت مشاهدۀ هرگونه آتش در عرصه‌های طبیعی بدون فوت وقت به یگان حفاظت از منابع طبیعی از طریق‌ شماره‌ تلفن‌های ۱۳۹ و ۱۵۰۴ اطلاع دهید. همچنین ضروری است که دستگاهای امدادی و مسئولین محلی را خبر کنید تا آتش به‌سرعت‌ کنترل و گسترش آن جلوگیری شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha