• شنبه / ۶ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۶:۳۲
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1403050603861
  • خبرنگار : 71381

اخبار سیاسی ۶ مرداد؛ تعطیلی یکشنبه/ جزییات تحلیف و تنفیذ

اخبار سیاسی ۶ مرداد؛ تعطیلی یکشنبه/ جزییات تحلیف و تنفیذ

«جزییات تحلیف و تنفیذ رئیس جمهور نهم»، «تعطیلی روز یکشنبه» و «اعلام حمایت‌ها از دولت چهاردهم» از موضوعات مهم خبری ششم مرداد ۱۴۰۳ حوزه سیاست بود که می‌توانید در گزارش زیر مشروح آنها را بخوانید.

به گزارش ایسنا، در پی تداوم گرمای شدید و کم‌سابقه هوا، پایگاه اطلاع رسانی دولت اعلام کرد: به منظور حفظ سلامتی شهروندان و مدیریت مصرف انرژی، کلیه مراکز و ادارات دولتی و بانک‌ها در سراسر کشور (به جز مراکز خدمات امدادی و اورژانسی) روز یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳ تعطیل خواهند بود.

****

مراسم تنفیذ حکم مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب توسط رهبر معظم انقلاب فردا - یکشنبه - ۷ مرداد ۱۴۰۳ انجام می شود.

این مراسم ساعت ۱۰ صبح، در حسینیه امام خمینی (ره) و با حضور مقامات کشوری و لشکری، رؤسا و اساتید حوزه و دانشگاه، نمایندگان اصناف مختلف، جمعی از خانواده‌های معظم شهدا و سفرای مقیم در تهران برگزار خواهد شد.

لازم به ذکر است که مطابق قانون انتخابات، دوره چهار ساله ریاست جمهوری از زمان تنفیذ حکم رئیس جمهوری توسط رهبر انقلاب آغاز می‌شود؛ بنابراین تا روز تنفیذ، معاون اول رئیس‌جمهور مدیریت قوه مجریه را بر عهده دارد.

همچنین قرار است سه شنبه - ۹ مرداد ۱۴۰۳ مراسم تحلیف مسعود پزشکیان رئیس جمهور نهم  در مجلس شورای اسلامی برگزار شود.

طبق قانون،‌ مراسم تحلیف رئیس‌جمهور چهاردهم هم پس از مراسم تنفیذ حکم رئیس‌جمهور از سوی مقام معظم رهبری و با حضور رئیس دیوان عالی کشور، اعضای شورای نگهبان قانون اساسی، رئیس قوه قضا و سایر مقامات کشوری و لشکری در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود و طی آن رئیس‌جمهور منتخب بر اساس اصل ۱۲۱ قانون اساسی سوگند یاد می‌کند که همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته است، به کار گیرد و در پایان سوگندنامه را امضا می‌کند.

این مراسم ساعت ۱۶ سه‌شنبه هفته جاری در مجلس شورای اسلامی  برگزار خواهد شد؛ بنابراین مجلس در این روز جلسه ندارد و نمایندگان استقبال از هیات های خارجی و سایر امورات برای هماهنگی را دنبال خواهند کرد.

برای این مراسم از مهمان‌های خارجی در سطوح عالی پارلمانی و بین‌المللی دعوت شده است و به گفته سخنگوی هیات رئیسه مجلس در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور نهم علاوه بر مسئولان و مقامات عالی رتبه داخلی، بیش از ۸۰ هیات و ۳۰۰ مهمان خارجی حضور خواهند داشت.

****

صبح امروز مراسم افتتاح همزمان طرح‌های حوزه راه و شهرسازی باحضور سرپرست ریاست جمهوری برگزار شد که محمد مخبر در بخشی از این مراسم با بیان اینکه «امیدوارم مسیری که در خصوص توسعه حمل و نقل در کشور انتخاب شده که مهمترین بستر توسعه متوازن کشور و ابزار استفاده از موقعیت جغرافیایی کشور است، در دولت جدید نیز طی شود»، عنوان کرد: به عنوان دولت حتماً آمادگی داریم که هر پشتیبانی را که برای موفقیت دولت جدید لازم باشد، انجام دهیم.

از طرف دیگر محمدباقر قالیباف هم در گفت وگوی تفصیلی با رسانۀ KHAMENEI.IR از آمادگی و همکاری مجلس شورای اسلامی و فضای مثبت شکل‌گرفته در آن برای بررسی کابینه‌ پیشنهادی رئیس‌جمهور منتخب خبر داد.

 قالیباف همچنین به تشریح برنامه‌های آتی مجلس شورای اسلامی برای ایجاد حداکثر تعامل با دولت در ضمن بررسی معیارها و ضوابط یک کابینۀ کارآمد، حفظ آرامش و پرهیز از تنش در فضای سیاسی کشور، توجه به موضوع فرهنگ در هندسۀ کلان مدیریت نظام و همکاری دولت و مجلس برای سرعت گرفتن برنامه هفتم توسعه کشور پرداخت.

****

 ویژگی‌های وزرای کابینه دولت چهاردهم هم موضوعی بود که تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی دراین باره توصیه‌هایی را مطرح کردند.

از جمله ابراهیم نجفی نماینده مردم آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر در مجلس که تاکید داشت: پزشکیان کابینه خود را بر اساس شاخصه‌های مقام معظم رهبری معرفی کند تا انسجام و وحدت لازم نیز میان مجلس دوازدهم و دولت چهاردهم ایجاد شود.

در همین رابطه فرشاد ابراهیم‌پور نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم مهمترین معیار نمایندگان مجلس برای رای اعتماد به وزرای پیشنهادی را میزان قرابت آن‌ها باشاخص‌های بیان شده از سوی مقام معظم رهبری عنوان کرد.

از طرف دیگر، ملی گرا بودن وزرای پیشنهادی دولت نیز از موضوعات مورد تاکید فرامرز شهسواری عضو کمیسیون عمران مجلس بود.

همچنین حجت الاسلام اسماعیل سیاوشی نماینده مردم فریدن و فریدونشهر در مجلس، با تاکید بر اینکه وزرای دولت چهاردهم باید روحیه انقلابی و جهادی داشته و به دنبال حل مشکلات مردم باشند، فرهنگ را زیربنا و فونداسیون هر گونه رشد و توسعه در سایر حوزه ها در کشور دانست و تصریح کرد: اگر دولت چهاردهم نگاه ویژه ای به حوزه فرهنگی داشت قطعا در آینده موفق خواهیم شد.

حبیب قاسمی عضو کمیسیون عمران مجلس هم صداقت، کارآمدی، حسن شهرت، پاکدستی، مومن بودن و اعتقاد به مبانی نظام مقدس جمهوری اسلامی را از جمله شاخص هایی عنوان کرد که باید در وزرای پیشنهادی دولت به مجلس وجود داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha