• شنبه / ۶ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۲
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403050603614
  • خبرنگار : 50300

مدیرعامل راه‌آهن کشور عنوان کرد

افزایش ۷۰ درصدی ترانزیت ریلی کالا در دولت سیزدهم

افزایش ۷۰ درصدی ترانزیت ریلی کالا در دولت سیزدهم

ایسنا/خوزستان مدیرعامل راه‌آهن کشور با اشاره به افزایش بودجه حمل و نقل ریلی کشور در دولت سیزدهم، گفت: با افتتاح خط دوم راه‌آهن اهواز-اندیمشک، شاهد افزایش ظرفیت باری کشور از ۱۰ میلیون تن به حدود ۲۰ میلیون تن خواهیم بود.

سید میعاد صالحی در مراسم افتتاح ۴۰ کیلومتر پایانی خط دوم راه آهن محور اهواز - اندیمشک که امروز (۶ مرداد) در محل ایستگاه راه‌آهن اهواز انجام شد، اظهار کرد: ۱۵ ماه قبل در اردیبهشت ۱۴۰۲ با حضور رییس جمهور شهید، ۷۰ کیلومتر از خط دوم راه‌آهن اهواز - اندیمشک افتتاح شد و امروز پس از ۱۵ ماه در فقدان شهید جمهور ۴۰ کیلومتر باقی مانده خط دوم افتتاح شد.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: ارزش این پروژه بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است و امروز سه ایستگاه بامدژ، خاور و نظامیه اهواز افتتاح شدند.  

مدیرعامل راه‌آهن کشور گفت: با افتتاح این پروژه، شاهد افزایش ظرفیت باری کشور از ۱۰ میلیون تن به حدود ۲۰ میلیون تن خواهیم بود. همچنین شاهد افزایش سرعت قطارها تا ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت خواهیم بود و میزان تلاقی‌ها کاهش خواهد یافت و زائران اربعین در هفته‌های آینده از این خط ریلی بهره‌مند خواهند شد.

افزایش ۷۰ درصدی ترانزیت ریلی کالا در دولت سیزدهم

صالحی با اشاره به دستاوردهای ۳۳ ماهه دولت سیزدهم در حوزه راه‌آهن، عنوان کرد: در ابتدای دولت زمانی کار تحویل گرفته شد که کرونا آرام آرام کنار می‌رفت و مواجهه با بدهی‌های چند هزار میلیاردی و انباشت عدم بهسازی و نوسازی خط ریلی، بدون وجود نقدینگی کار سختی بود. از ۱۵۰ لوکوموتیو مسافری با عمر زیر ۱۰ سال، ۴۸ لوکوموتیو به صورت دائم متوقف شده بود، ۲۹ لوکوموتیو خراب بود و تنها ۸۲ لوکوموتیو مورد استفاده قرار می‌گرفت.

مدیرعامل راه‌آهن کشور افزود: با وجود چنین شرایطی، بودجه راه‌آهن از سال‌های ۹۴، ۹۵ و ۹۶ کاهشی بود و بودجه راه‌آهن در سال ۱۴۰۰، حتی از بودجه سال ۹۶ نیز کمتر بود. بنابراین شاهد انباشت هزینه‌ها بودیم.

صالحی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱، ۱۴۰۲ و  ۱۴۰۳، با تلاش‌های صورت گرفته دولت سیزدهم و حمایت رییس جمهور شهید، توانستیم بودجه راه‌آهن را سالی حدود ۵۰ درصد افزایش دهیم. به گونه‌ای که بودجه راه‌آهن، در سال ۱۴۰۰، بیش از ۱۳۰ درصد و سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۸۰ درصد و در ۱۴۰۲ بیش از ۱۵۰ درصد و در سه ماهه سال ۱۴۰۳ بیش از ۱۷۰ درصد افزایش یافت.

افزایش ۷۰ درصدی ترانزیت ریلی کالا در دولت سیزدهم

وی عنوان کرد: با وجود این افزایش‌ها اما عمق عقب ماندگی و انباشت تعمیرات، بسیار زیاد بود. با اقدامات انجام شده، جلوی شیب رو به زوال ریلی کشور گرفته شد و اتفاقات امروز حاصل دولت سیزدهم است.

مدیرعامل راه‌آهن کشور ادامه داد: با وجود همه مشکلات حوزه ریلی، توانستیم در تولید واگن باری با ۴ هزار و ۵۸ واگن باری نو، رکورد بشکنیم و نسبت به ۳۳ ماهه قبل در این حوزه، بیش از ۱۰۵ درصد رشد داشتیم. همچنین نوسازی لوکوموتیوهای باری، از ۶۳ لوکوموتیو در ۳۳ ماهه دولت سیزدهم به ۹۳ لوکوموتیو رسید. در احداث خطوط ریلی نیز ۸۸۳ کیلومتر خط ریلی در سطح کشور احداث شد.

وی ادامه داد: در حوزه مسافربری، با وجود کمبودها در جابجایی مسافر دو بار رکورد شکسته شد. در سال‌ ۱۴۰۱ با جابجایی بیش از ۲۹ میلیون نفر و در سال ۱۴۰۲، با جابجایی بیش از ۳۱ میلیون مسافر رکورد جابجایی مسافر شکسته شد.

صالحی یادآور شد: در بخش سوانح ریلی در سال ۱۴۰۲، نسبت به ۱۲ سال گذشته شاهد کمترین سوانح بودیم. در دولت سیزدهم ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تن ترانزیت انجام شد که نسبت به دوره گذشته بیش از ۷۰ درصد افزایش یافت. با وجود تنگناهای مالی انجام چنین اقداماتی برای دولت سیزدهم افتخار است. یکی از اقدامات بسیار مهم راه‌آهن، تهاتر نفت برای نوسازی ناوگان و خطوط ریلی بود که امیدواریم شاهد انقلابی در حوزه ریلی باشیم و با ادامه مسیر شاهد نوسازی ناوگان ریلی باشیم.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha