• شنبه / ۶ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۱
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403050603468
  • خبرنگار : 50037

همدان، مستعد تبدیل شدن به قطب تولید گل شاخه بریده

همدان، مستعد تبدیل شدن به قطب تولید گل شاخه بریده

ایسنا/همدان طی چندسال اخیر تجارت گل و گیاهان زینتی به‌ویژه گل‌های شاخه بریده در همه جای دنیا رونق گرفته و تبدیل به تجارتی پرسود شده است.

شرایط آب و هوایی مساعد بسیاری از مناطق ایران برای پرورش گل و گیاه، این کشور را جز ۱۷ کشور برتر تولید گل و گیاه جهان و پنجمین کشور در بین کشورهای آسیایی قرار داده است. خاک حاصلخیز، دانش و تجربه کهن و اقلیم‌های متنوع باعث شده صنعت گل‌و گیاه ایران در جایگاه هفدهم جهان قرار بگیرد.

در حال حاضر به‌طور میانگین سالیانه دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون شاخه گل شاخه بریده در ایران تولید می‌شود که از این میزان تولید سه میلیون و ۳۰۰  هزار گل شاخه بریده در استان همدان تولید و پرورش داده می‌شود.

چندی پیش استاندار همدان در ستاد گلخانه‌های استان با اشاره به رشد ۲۳۰ درصدی صادرات استان در بخش گلخانه‌ها و  ضرورت توجه ویژه به صنعت تولید و پرورش  گل‌های شاخه‌بریده، اظهار کرد: گل‌های شاخه‌بریده نه‌تنها ارزش افزوده زیادی دارند، بلکه ارزآوری خوبی هم داشته و علاوه‌بر اینکه نیاز استان را تأمین می‌کنند، می‌توان آن‌ها را به نقاط دیگر نیز صادر کرد

علیرضا قاسمی فرزاد خاطرنشان کرد: تأکید می‌کنم بهره‌برداران رویکرد خود را به سمت گل‌های شاخه‌بریده ببرند چرا که بهره‌وری و ارزش‌افزوده آن بیشتر از سبزی و صیفی است.

تولید روزانه ۲۰۰۰ شاخه گل در گلخانه یک هکتاری

 مسئول گلخانه هیدروپونیک پرورش و تولید گل‌های شاخه بریده بخش لالجین اظهار کرد: گلخانه هیدروپونیک ما واقع در روستای دهنجرد بخش لالجین شهرستان بهار با تاسیسات و محوطه آن  در مجموع یک هکتار بوده و روزانه دارای ۲۰۰۰ شاخه تولید گل شاخه بریده است.

نصرالله خسروی در گفت‌وگو با ایسنا، تولید سالیانه این گلخانه را میانگین بیش از ۷۰۰ هزار شاخه گل شاخه بریده برشمرد و افزود: گل‌های شاخه بریده تولید شده این گلخانه به‌ بازار گل تهران ارسال می‌شود و از طریق بازار گل تهران به سایر استان‌ها ارسال  و حتی به خارج از کشور صادر می‌شود.

وی  با اشاره به اینکه در حال حاضر این گلخانه برای  ۱۸ نفر اشتغال پایدار ایجاد کرده است، تصریح کرد: طرح توسعه این گلخانه یکی از جمله برنامه‌های  هدفگذاری شده ما بوده که در این رابطه مجوز لازم برای طرح توسعه آن نیز اخذ شده است  و با تأمین اعتبار لازم عملیات اجرایی طرح توسعه این گلخانه هیدروپونیک آغاز خواهد شد.

وی بیان کرد: با راه‌اندازی طرح توسعه، این گلخانه هیدروپونیک به دو هکتار با اشتغال ۴۰ تا ۵۰ نفر افزایش  پیدا خواهد کرد.

خسروی با اشاره به اینکه در حال حاضر در  این گلخانه تولید و پرورش گل‌های شاخه بریده، شش متخصص و تحصیلکرده رشته گل و گیاه دارای فعالیت هستند، گفت: شیشه‌ای کردن این گلخانه هیدروپونیک را در برنامه داریم که منتظریم سرمایه لازم برای این امر تأمین  شود.

ضرورت زمینه تسهیل هر چه بیشتر صادرات گل شاخه‌بریده

وی با اشاره به اینکه  از حدود دو سال پیش این گلخانه به بهره‌برداری رسیده و فعالیت خود را آغاز کرده است، خاطرنشان کرد: مشکلات سرمایه در گردش، نوسازی تاسیسات از جمله موارد مشکلاتی است که در این گلخانه با آن مواجه هستیم و رفع این مشکلات حمایت مسئولین را می‌طلبد.

 خسروی با تأکید براینکه در برخی ایام‌ و مناسبت‌های عزاداری در کشور میزان مصرف گل و گیاهان زینتی به نسبت سایر ایام کمتر است که در چنین ایامی زمینه تسهیل هر چه بیشتر صادرات ضرورت دارد تا از ضرر بنگاه‌ها و گلخانه‌داران پرورش گل‌های زینتی و گل‌های شاخه بریده جلوگیری شود، اضافه کرد: دارای برنامه فنی بودن و تخصص و بهره گیری از افراد متخصص در این شغل از نقش موثری در موفقیت در این  کار  برخوردار بوده که افراد علاقمند به این شغل حتما باید این مولفه‌ها را مدنظر خود داشته باشند.

خسروی با بیان اینکه نحوه آبیاری این‌ مجموعه با سیستم کشت هیدروپونیک‌ بوده و قاعدتاً مصرف آب در چنین مجموعه‌ای به مراتب کمتر است، اظهار کرد: این نحوه تولید موجب می‌شود به علت بالا بودن عملکرد در واحد سطح، بهره‌وری آب هم افزایش یابد.

وی گفت:شیوه هیدروپونیک مزایای فراوانی دارد چرا که به میزان آب کمتری نیاز دارد و در یک محیط استریل انجام می‌شود و در نهایت بازدهی آن نیز بیشتر است.

وی بیان کرد: کشت انواع گل و گیاهان زینتی در مقایسه با سایر محصولات گلخانه‌ای همیشه مورد استقبال قرار گرفته است اما این بخش نیاز به سرمایه اولیه بالایی دارد و نیازمند حمایت‌هایی از جمله اختصاص تسهیلات برای توسعه گلخانه‌ها، کمک به اصلاح و نوسازی گلخانه‌های فرسوده و بهبود تجهیزات با استفاده از کمک‌های فنی و اعتباری، برگزاری دوره‌های آموزشی برای ارتقای دانش فنی بهره‌برداران، برگزاری دوره تربیت نیروی کار ماهر گلخانه‌ها، صدور مجوز برای واردات اندام‌های تکثیری انواع گل و گیاهان زینتی و کمک به افزایش سرانه مصرف انواع گل و گیاهان زینتی از طریق برگزاری روز ملی گل است.

 وی گفت: مشکلات بخش گیاهان زینتی سهم کم صادرات انواع گل و گیاهان زینتی به علت فقدان زیرساخت‌های لازم صادراتی، هزینه‌های زیاد حمل‌ونقل ، کمبود سرمایه‌گذار خارجی و عدم وجود تشکل صادراتی تخصصی و... از جمله مشکلات این بخش از جمله گل های شاخه بریده  به شمار می‌رود.

همدان مستعد تبدیل شدن به  قطب تولید گل شاخه بریده رُز است

مسئول گلخانه گل‌های شاخه بریده دیگری در همدان  در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: گلخانه ۱.۵ هکتاری ما واقع در ابتدای جاده امزاجرد تمامی نیروی انسانی آن  فارغ‌التحصیلان کشاورزی هستند و به واسطه تخصص افراد مشغول به کار در آن در حال حاضر سالیانه دارای ۸۰۰  تا یک میلیون تولید شاخه گل رز بوده که به سایر استان‌ها ارسال می‌شود.

مجید نظری پرورش و تولید گل رز را یک کار فنی دانست و افزود: برای تولید گل رز به دلیل فنی بودن کار به‌طور قطع نیاز به مشاوره از افراد متخصص خواهد بود در غیر این صورت تولید با مشکل و شکست مواجه خواهد شد.

وی با بیان اینکه پایه گل‌های این مجموعه هلندی هستند، گفت: بوته‌های گل رز باید بین پنج تا هفت سال نگهداری تا تولید آن اقتصادی شود اگرچه تولید و پرورش گل در کشور در آینده نزدیک به یک تجارت‌ پرسود بدل خواهد شد.

وی با بیان اینکه در سال ۹۹ در پرورش گل‌های شاخه بریده رز با اخذ رتبه دوم موفق به کسب نمونه ملی کشور  شدم، گفت: استان همدان مستعد تبدیل شدن به  قطب تولید گل‌های شاخه بریده  است چرا که این استان یکی از بهترین اقلیم‌های دنیا در تولید گل‌های شاخه بریده را داراست.

نظری خاطر نشان کرد: حدود ۱۰ سال پیش یک شرکت هلندی برای تحقیق و بررسی با هدف سرمایه‌گذاری به منظور تولید گل‌های شاخه بریده به استان همدان آمده بودند و شرایط اقلیمی استان، آب و هوای خنک تابستان، لوکس نوری، موضوعاتی بود که برای تولید و پرورش گل شاخه بریده در این منطقه تحقیق و بررسی داشتند و بررسی آنان نیز حاکی از همین موضوع بود.

نظری با تاکید بر اینکه همدان مستعد تبدیل شدن به  قطب تولید گل شاخه بریده رز است، گفت: اگر مشکلات این حیطه مرتفع شود قطعا این امر محقق خواهد شد البته گفتنی است  اگر کسی که می خواهد کارش با مشکل مواجه نشود باید روی پای خود بایستد و منتظر حمایت نباشد و تنها با خود اتکایی و پشتکار به توانمندی خود اعتماد کند.

وی خاطر نشان کرد: اعتبار و سرمایه در گردش از موضوعاتی بوده که به‌طور قطع تولیدکنندگان در هر مجموعه‌ای باید دارا باشند تا بتوانند با فراغ بال به تولید با کیفیت و همراه با افزایش تولید و حتی صادرات پرداخته و دغدغه‌ای نداشته باشند و این امر در این حرفه نیز مستثنی نیست 

دخل و خرج پرورش‌دهندگان گل و گیاه با هم سازگار نیست

وی با اشاره به مشکلات گلخانه‌داران گل و گیاه زینتی به‌ویژه پرورش گل‌های شاخه بریده، اظهارکرد: در حال حاضر تورم اقتصادی و گرانی‌های نامتعارف مشکلات عدیده‌ای را برای فعالان این عرصه ایجاد کرده است.

نظری خاطرنشان کرد: با توجه به حجم سرمایه‌گذاری انجام شده و سختی کار و مشکلات موجود متاسفانه دخل و خرج پرورش‌دهندگان گل و گیاه با هم سازگار نیست.

وی با اشاره به تورم و فانتزی بودن گل به عنوان یک کالای غیر ضروری، تصریح کرد: به دلیل تورم و گرانی، تقاضای گل به نسبت قبل کمتر شده است و متاسفانه گل را از گلخانه‌داران به قیمت پایینی خریداری می‌کنند و تقاضا نیست در حالی‌که قیمت گل در گل فروشی‌ها گرانتر هم شده است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه به یکباره درصد هزینه‌های بحث نیروی انسانی و کارگر  افزایش داشته اما نسبت به سال گذشته قیمت گل و خریداری آن از گلخانه‌داران چندان افزایشی نداشته است، تصریح کرد: فضای کار در حیطه پرورش گل فضای منبسط و خوبی است اما متاسفانه گاهی حاشیه‌ها و مشکلات موجود در تولید آستانه تحمل را کاهش داده و موجب آن شده که دافعه کار بیشتر از جاذبه آن برای ما باشد اما معمولا کسانی که خارج از حیطه این مجموعه وارد گلخانه پرورش گل می‌شوند از زیبایی‌های محیط و جاذبه‌های آن لذت می‌برند.

تولید سالیانه بیش از ۳ میلیون گل شاخه بریده در همدان

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان هم  از تولید سالیانه بیش از سه میلیون گل شاخه بریده در این استان خبر داد و اظهار کرد: استان همدان دارای هفت هکتار گلخانه‌های مختص به گل و گیاه بوده که از این میزان حدود ۳.۶ دهم هکتار آن شامل شش گلخانه به گلخانه‌های تولید و پرورش گل‌های شاخه بریده اختصاص دارد.

حجت الله شهبازی در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: این تعداد از گلخانه‌های شاخه بریده سطح استان سالیانه دارای سه میلیون و ۳۰۰ شاخه گل شاخه بریده هستند که عمده گل‌های شاخه بریده آن به انواع گل رز شاخه بریده اختصاص دارد.

وی با اشاره به وجود یک هکتار گلخانه گل‌های گلدانی با تولید سالیانه ۷۸۰ هزار گل گلدانی در سطح استان همدان، افزود: علاوه بر آن سالیانه از سطح گلخانه‌های تولید و پرورش گل‌های فصلی و نشائی ۱.۳دهم هکتاری این استان  ۹۲۸ هزار بوته و از سطح گلخانه‌های تولید و پرورش درخت و درختچه‌های زینتی ۲۷۶اصله درخت و درختچه زینتی تولید می‌شود.

شهبازی با بیان اینکه گل‌های‌شاخه بریده تولید شده سطح استان همدان به بازار گل امام رضا (ع) تهران ارسال می‌شود، خاطرنشان کرد: در بین تولیدات بخش کشاورزی تولید گل و گیاهان زینتی یکی از جذاب‌ترین و پرطرفدارترین بخش‌های کشاورزی به شمار می‌رود و علاقمندان خاص خود را در زمینه تولید و مصرف دارد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر چندین مورد متقاضی برای احداث گلخانه تولید و پرورش گل‌ از جمله گل‌های شاخه بریده وجود دارد که برخی از این موارد  منتظر دریافت تسهیلات هستند، تصریح کرد: تولید گل و گیاهان زینتی به‌ویژه گل‌های شاخه بریده  دارای درآمدزایی و اشتغال بالایی بوده و به همین دلیل از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

شهبازی اضافه کرد: تولیدات گل و گیاه زینتی درخت و درختچه و نیز گل‌های فصلی و نشائی استان علاوه بر بازار استان به بازار سایر استان‌های همجوار نیز ارسال‌می‌شود.
 

رُز هلندی پر مشتری‌ترین گل در همدان

 رئیس اتحادیه گل‌فروشان همدان  هم گفت: رُز هلندی و گلایول یکی از پرفروش‌ترین و پرمشتری‌ترین گل‌ها در واحدهای گل فروشی سطح همدان است.

علی روشن فرزاد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: شهرستان همدان دارای ۹۰ واحد گل فروشی با اشتغال میانگین ۱۸۰ نفر بوده که از این تعداد از واحدهای گل فروشی، ۸۰ واحد آن دارای پروانه کسب هستند.

وی با بیان اینکه خرابی و ضایعات گل و نیز گرانی گل از مهمترین مشکلات و دغدغه‌های واحدهای گل فروشی به‌شمار می‌رود، تصریح کرد: گل مورد نیاز گل فروشی‌های همدان  از بازار گل تهران تامین می‌شود که در این رابطه گرانی گل یکی از بزرگترین مشکلات گل فروشی‌ها شده و بازار گل تهران  به صورت نقد هزینه خرید گل را از گل فروشی‌ها درخواست می‌کند در غیر این صورت گل مورد نیاز را در اختیار گل فروشی‌ها قرار نخواهد داد.

روشن فرزاد ادامه داد:  یکی از دیگر مشکلات برخی  از واحدهای گل فروشی همدان که از بازار گل تهران دارای سهمیه هستند و گل را با قیمت  ارزان‌تر تامین می‌کنند این است که سهمیه گل آنان بدون توجه به ایام از جمله ایام محرم و صفر به آنان تحویل داده می‌شود که در چنین مناسبت‌هایی معمولا مشتری گل بسیار کم بوده و گل‌ها با خرابی مواجه شده و دورریز می‌شود .

وی روز مادر و عید نوروز را از جمله پرفروش‌ترین ایام سال برای گل فروشی‌ها دانست، خاطرنشان کرد: در حال حاضر هر شاخه گل رز از ۱۷ تا ۳۵ هزار تومان در واحدهای گل فروشی سطح همدان به فروش می‌رسد.

روشن فرزاد تصریح کرد: نمی‌توان قیمت مشخصی برای تهیه یک دسته گل مشخص کرد؛ چون هر دسته گل تعداد متفاوتی شاخه گل دارد یا روش بسته‌بندی و تزئین از گل فروشی تا گل فروش دیگر متفاوت است و اغلب گل فروشان با توجه به مواد اولیه ای که از آن استفاده می‌شود، قیمت دسته‌گل را مشخص می‌کنند.

وی تصریح کرد: گل رز به عنوان‌ محبوب‌ترین گل‌های شاخه بریده مصرف خوبی دارد و حتی به صورت تک شاخه هم استفاده می‌شود به همین دلیل یک گل لوکس و باکلاس شناخته شده است و در مناسبت‌های مختلف اوج‌گیری خرید این گل بالاتر از سایر گل‌ها به چشم می‌خورد.

به گزارش ایسنا، توجه و حمایت ویژه مسئولین نسبت به حل مشکلات بهره‌برداران  گل‌های شاخه بریده از جمله در حوزه  صادرات این محصول لوکس و محبوب  از نقش موثری در سودآوری هر چه بیشتر این صنعت برای فعالان این حوزه و ارزش افزوده آن  برای کشور برخوردار خواهد بود که نباید از تسهیل و رفع  مشکلات این حوزه غافل شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha