• شنبه / ۶ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۸:۳۲
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1403050603316
  • خبرنگار : 50211

دری نجف آبادی:

شروع بکار دولت جدید، زمینه‌ساز فصلی نوین در فعالیت جهاددانشگاهی است

شروع بکار دولت جدید، زمینه‌ساز فصلی نوین در فعالیت جهاددانشگاهی است

ایسنا/مرکزی نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: با شروع فعالیت دولت جدید، فصل نوینی برای جهاد دانشگاهی و تمامی دست‌اندرکاران و متولیان علمی، معرفتی و مهارتی بوجود آمده و می‌آید.

آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی در آستانه فرا رسیدن ۱۶ مردادماه سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص تنوع و گستردگی خدمات و فعالیت‌های جهاددانشگاهی و برنامه‌ریزی برای بهره مندی از دستاوردهای این نهاد اظهار کرد: رسالت جهاد دانشگاهی در اصلاح و تکمیل نیازها و ضرورت‌های کشور اعم از خطوط تولیدی، خودکفایی و خوداتکایی، قطع وابستگی، تامین مواد اولیه مورد نیاز و تبدیل مواد معدنی و نفتی به مواد اولیه مورد نیاز کشور مانند مواد نفتی خام و سنگین و  تصفیه مواد آلاینده و گوگرد و گاز  عظیم است.

وی با اشاره به اینکه ایجاد فناوری یا استفاده از فناوری‌های نوین جهت اصلاح ساختارهای موجود از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: باید زیرساخت و مقدمات لازم این قبیل اقدامات اساسی را فراهم کرد و کارهای پژوهشی و تحقیقاتی را به سامان رساند تا مردم بتوانند ثمره این فعالیت‌ها را ببینند.

وی با تاکید بر اینکه استحصال نفت و گاز از مخازن مسئله مهمی است، تصریح کرد: در حال حاضر میزان استحصال نفت و گاز از مخازن تا ۲۲ الی ۲۳ درصد برآورد می‌شود، اما تکنولوژی‌های جدید تا ۴۴ الی ۴۸ درصد را امکان‌پذیر می‌کند و باید با سرعت به این مهم نائل آمد.

امام جمعه اراک در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان از ظرفیت‌های این نهاد در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» و اهداف کلان جمهوری اسلامی ایران بهره گرفت، گفت: توجه به بازارهای مصرف و نیاز آنها و برنامه‌ریزی برای توسعه صادرات محصولات با ارزش بالا، فرهنگ سازی برای ارائه این خدمات و فناوری‌های مورد نیاز و اقدام موثر در سایه علوم الکترونیک و کامپیوتر، هوش مصنوعی از جمله اقداماتی است که باید این نهاد در سال جهش تولید با مشارکت مردم در دستور کار خود قرار دهد.

وی در خصوص الگوسازی‌های موثری که جهاد دانشگاهی می‌تواند در پیشرفت دانش‌بنیان کشور با ایمان، امید و اعتماد به جوانان داشته باشد، گفت: موضوع مهم در این عرصه، عزم و اراده و اهتمام غیرتمندانه و شجاعانه، تلاش مجاهدانه، استعانت از خداوند متعال و امید به الطاف الهی، دعا و توسل و عبادت خالصانه برای فتح قله‌ها، توجه به پیشرفت امور و حل مشکلات و توجه به تاثیر مثبت اقدامات و کار ماندگار و تاثیرگذار است. البته خداوند منان در تمامی عرصه‌ها بر مجاهدت در امور، ناصر و یاور امت اسلامی و مجاهدان راه حق خواهد بود.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی درخصوص عملکرد جهاددانشگاهی به عنوان نهاد معین دولت‌های مستقر، در تقویت روحیه خودباوری و کادرسازی برای نظام اسلامی، گفت: با شروع فعالیت دولت جدید، فصل نوینی برای جهاد دانشگاهی و تمامی دست‌اندرکاران و متولیان علمی، معرفتی و مهارتی بوجود آمده و می‌آید. بار دیگر باید نگاه به گذشته و کارنامه دهه‌های قبل کرده و نقاط قوت و ضعف را بازبینی و بازنگری کرد.

وی با تاکید بر اینکه برای تحول و اصلاح ساختارها و برای حضور قدرتمندانه در عرصه‌های رقابت جهانی باید آماده شد، اظهار کرد: باید با برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی و تمرکز برای رشته‌های مهم علمی، معرفتی و رقابت با غرب و شرق و رفاقت با کشورها و شرکت‌های همراه و همسو، تحولات شگرفی در حوزه فناوری و فتح قله‌ها بوجود آورد.

دری نجف‌آبادی اظهار کرد: باید با سرعت برای قطع وابستگی، فتح بازارهای جدید، تامین نیاز و حمایت از رشد و توسعه علمی به ویژه در رشته‌های زیست فناوری، هوش مصنوعی و بهداشتی و کشف ظرفیت‌ها و ایجاد ظرفیت‌های جدید و خلاقیت و نوآوری و مانند آن اقدام کرد و در کوتاهترین فرصت ممکن با کشورهای پیشرو در زمینه‌های فنی و علمی به رقابت پرداخت و عقب ماندگی‌ها را جبران کرده و کشور را به قطب علم و فناوری منطقه و جهان تبدیل کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha