• شنبه / ۶ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۷:۲۸
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 1403050603254
  • خبرنگار : 50474

رئیس جهاد کشاورزی بم تاکید کرد

باغداران باید هر ماه دو مرتبه باغ خود را پایش کنند

باغداران باید هر ماه دو مرتبه باغ خود را پایش کنند

ایسنا/کرمان رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بم گفت: براساس گزارشات کارشناسان فائو، نخلداران باید  حداقل در هر ماه دو بار باغ خود را پایش کنند و هرگونه مورد مشکوکی رو حتماً در اسرع وقت به مدیریت جهاد کشاورزی گزارش بدهند.

محمدعلی معقول در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: سوسک سرخرطومی حنایی به‌عنوان یکی از خطرناک‌ترین آفات نخیلات نام برده می‌شود که برای زندگی و تغذیه به طور معمول از تنه درخت استفاده می‌کند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته در مردادماه اولین بار گزارش آفت سوسک سرخرطومی را در بم داشتیم، افزود: سازمان جهاد کشاورزی اقدامات مبارزه با این آفت را شروع کرد و موفق شدیم بیش از ۲۰۰۰ هکتار معادل یک پنجم باغ‌های شهرستان را پایش کرده و در سال جاری بعد از اردیبهشت تاکنون تقریباً ۵۰۰ هکتار از باغات پایش شد.

معقول بیان کرد: بر اساس گزارشات کارشناسان فائو این آفت باید حداقل در هر ماه دو بار پایش توسط نخلداران انجام شود و با بودجه دولتی تنها نمی‌توان کار کرد و نیاز داریم که خود باغداران این موضوع را در نظر داشته باشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی بم اظهار کرد: کشاورزان ضمن پایش و سرکشی، هرگونه مورد مشکوکی را حتماً در اسرع وقت به مدیریت جهاد کشاورزی گزارش بدهند تا کارشناسان مربوطه نسبت به بررسی موضوع اقدام کنند .

وی بیان کرد: حتی یک درخت آلوده، می‌تواند به عنوان یک کانون آلودگی باشد و قدرت تخم‌ریزی و تکثیر سوسک سرخرطومی می‌تواند مجموعه زیادی از درختان را آلوده کند بنابراین نیازاست در این فصل گرم با توجه به افزایش فعالیت این حشره، مردم خصوصاً باغداران به عناوین مختلف سرکشی کنند و این موضوع را مد نظر قرار بدهند.

معقول به علائم وجود آفت سوسک سرخرطومی اشاره کرد و افزود: ترشحات درخت که می‌تواند لهیدگی و بافت خورده شده درخت، صدای خراطی شدن چوب، هرگونه ضعف در درخت و ... از جمله این موارد است ضمن اینکه میزان محصول نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

وی اظهار کرد: هدف ما در این ایام با توجه به افزایش فعالیتی که این حشره دارد، هشدار مجدد برای مردم است تا این آفت را جدی بگیرند و به عنوان دستور کار، پیشگیری مهم‌تر از درمان است و نباید بگذاریم دچار بحران بشویم که آن زمان  کنترل موضوع از دست ما خارج می‌شود.

معقول بیان کرد: باید توجه کنید که این آفت قابل درمان و کنترل ۱۰۰ درصدی نیست و چیزی که ما دنبال می‌کنیم، این است تا از شرایط نرمال خارج نشده و دچار بحران نشویم  .

وی تصریح کرد: درختی که آلوده به سوسک سرخرطومی حنایی باشد با استفاده از حس بینایی می‌توانیم تشخیص بدهیم و شیرابه با رنگ قهوه‌ای روشن مخلوط با الیاف جویده شده نخل، مشاهده بافت جویده شده در درخت شبیه خاک اره و بقایای پیله پایه نخل، حالت تشنگی درخت، افتادگی برگ‌ها و خشک‌شدگی پاجوش درخت را ببینیم و با استفاده از حس بویایی خود می‌توانیم انتشار بوی ترشیدگی و لهیدگی را استشمام کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha